Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje.... HobbyKing had er blijkbaar zin in, want ze zijn al binnen....
    Minder dan 6 etmalen, van bestelling tot op de deurmat....

    Al met al, ongeveer 130 euro per motor kwijt incl douane kosten.... valt niet tegen!
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Die wilden ze gauw kwijt ;)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het moet zo wezen....

    Geeft niks, zolang ik er een plek voor heb, heb ik ze graag....
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Heethoofd eruit en verse erin ?
    Dan ben ik wel benieuwd :)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... Heethoofd doet het de laatste tijd gewoon goed (ik kan continue volgas rondscheuren) en blijft gewoon zijn werk doen...

    Maar ik heb nog twee van die TZ heli's liggen, NIB, en die ga ik langzaam en van lieverlee opbouwen als back-ups voor het lesgeven....
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tegenvallertje: Drie motoren, en drie fannetjes besteld, keurig netjes ontvangen, alleen de fannetjes zitten geen timing ringen bij (zat bij het eerste fannetje wat ik bestelde WEL bijgesloten in het zakje....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alweer een tijdje geleden dat ik iets écht nieuws te melden heb, maar nu heb ik toch weer een puntje van aandacht.

    In het verleden met deze motor veel last gehad van klemmers.... Tenminste, dat dacht ik....
    De ervaring met de OS FXi 46 die ik omgebouwd heb naar benzine, lijkt echter op iets anders te wijzen, namelijk dampvorming in de carburateur, tussen de twee naalden in, en daardoor vapour-lock. Dat geeft een gedrag wat er erg op lijkt: een aantal seconden schraler gaan lopen, om daarna vrij plotseling stil te vallen met een geluid wat erg lijkt op alsof de motor klemloopt.
    In werkelijkheid is het domweg tijdelijk brandstofgebrek.
    Ik vlieg nu al een hele tijd zonder deze "klemmers" (of wat het dan ook maar moge zijn) maar had tot aan vandaag nog wel heel regelmatig dat de motor even heel venijnig in een tweetaktloop schiet, die de staart een zwieper geeft, en daarna onmiddellijk door de governor weer onderdrukt wordt. Niks aan de hand, wel onprettig.

    Bij deze motor zit de carburateur met twee boutjes op een isolatorplaat getrokken. De isolatorplaat houdt een hoop warmte tegen, maar de boutjes hebben zowel in het carter als aan de carburateur gewoon metaal-op-metaal contact.

    Ik heb daar nu tussen de boutkop en de carbflens twee isolatorplaatjes tussen gestoken, en verdomd als het niet waar was, de motor loopt stukken regelmatiger, en die "tweetakt-zwiepers" waren vanmiddag geheel, maar ook echt volledig verdwenen. Een regelmatige viertaktloop in hoover, die keurignetjes overgaat in 2-takt als ik er aan ga sleuren, temperaturen die tijdens de vlucht minder dan 10 graden varieerden van hoover tot volgas rondrossen.

    Ik ben dus alweer een stap verder met deze motor, en hij begint nog steeds beter te lopen....

    Tevens, ik heb kortelings een volledige benzineheli incl motor verkocht aan een jonge helivlieger in Almere, en die is er goed mee in zijn nopjes. Alle problemen die ik tegengekomen ben, zijn bij hem min of meer direct de kop in gedrukt en hij heeft er binnen 3 weken na aankoop al meerdere keren 15 minuten mee aan een stuk kunnen vliegen.

    Dat geeft een goed gevoel....
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    toch knap, laatste weken regent het bijna alleen maar ;-)

    Ook leuk dat je op een gegeven moment echt doorkrijgt wat het ding mankeert..
    Is een frustrerend proces als het niet opgelost raakt..
     
  10. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Tussen de buien door is het droog ;-)
    Heb zondag diverse vluchten van 15 minuten gemaakt en gisteren met Bert er bij ook weer 3/4 tank gevlogen en een half uur op de engine runtime meter van de governor bijgeschreven.
    Gister deed mijn telemetrie het ook weer nadat ik voor de 3de keer de frsky temp sensor heb gesoldeerd en mijn rotorstar stabiliseert gek genoeg een graad of 10 lager (145 celsius) dan die van Bert (155 celsius)
    Zie het rcgroups topic voor de foto's van de koelblokken.

    De vapour lock oplossing heb ik inmiddels ook al aangebracht en heb het idee dat dat de laatste aanpassing gaat zijn die nodig is.

    Scheelde wel dat ik alle aanpassingen van Bert er gelijk tijdens de bouw al aan kon brengen.
    Het is nu nog een beetje finetunen maar een ding is zeker een goedkope goed vliegende benzine trainer is het zeker ook al ben ik niet voor super goedkoop gegaan.
    Vliegt bijna net zo goed als de raptor 50 met TT .53 redline op gloei..
    Sterker nog nadat ik de 19de mijn brevet gehaald heb ben ik voor het eerst over gegaan op forward flight met deze heli afgelopen zondag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      655,6 KB
      Weergaven:
      109
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je zal vermogenstechnisch wat inleveren als je vergelijkt met een methanolstoker.
    maar je kan natuurlijk gewoon alles doen wat een andere heli ook kan, alleen misschien wat rustiger ;-)
    tegenwoordig zijn de heli's extreem overpowered.. op de helft van het vermogen zal het waarschijnlijk nog vlot vliegen.

    maar, jij hebt dan wel een zeer goedkoop vliegende heli, lange vliegtijden, en weinig gerommel aan de naalden..
    En dankzij de vonkontsteking VEEL minder kans op motorschade.. gewoon altijd starten..
    gewoon naar de pomp voor peut.

    Hoop voordelen.. tegenover 1 klein nadeel.

    Veel plezier er mee!

    wel 1 klein tipje, ik weet niet of benzinemotoren dit fenomeen ook hebben..
    als je hem na de vlucht uit zet, zet dan alleen de ontsteking uit. Dus niet meteen de gasschuif dicht.
    zo kun je meteen controleren of je bougie niet gloeit, en de motor dus eigenlijk weer op gloei loopt (met alle schadebeelden van dien)
    dat is het grootste punt waar ik tegenaan gelopen ben.. maar mijn motor draait nog op methanol.
     
  12. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Voor nu kan de heli veel meer dan ik kan dus meer vermogen heb ik nog niet nodig.
    Tegen de tijd dat ik wat meer kan is de motor ook dusdanig ingelopen dat ik de headspeed van 1300 naar 1500 kan zetten.

    Zit nog op de rcexl opto kill switch te wachten.
    Die komt er ook nog op als snailmail een beetje opschiet.

    Overigens heb ik nog maar 2 brandstof heli's zien vliegen op de vereniging en die waren allebei van mij :)
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
    Kleijntje vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet zo raar hoor.... jouw 145 is aan de cylinder gemeten, mijn 155 is aan de kop gemeten. Mijn cylindertemperatuur lag ook op rond de 145 plus of min een beetje....
    Daarnaast, geloof ik niet dat twee willekeurige voelertjes van anderhalve dollar die ook nog eens willekeurig tussen de koelribben gestoken zijn, allebei precies dezelfde waardes meten.

    En als je WEL vermogen uit deze motor wilt hebben, bouw je hem in een Raptor 30 of beter nog een Gaui NX4, en ga je KNALLEN!!!!
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  14. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Nou ik heb ook de carb maar even geïsoleerd en nu een hele mooie viertaktende loop in hover.
    image.jpg
    Wel even een hoop werk gehad om zowel naalden als ontsteking en de governor te fine tunen.
    Al met al eerst een half tankje van 20 minuten aan het fine tunen geweest en daarna 40 minuten idle up tijd gehad zonder problemen en een heel constant toerental.

    Wel lekker leren vliegen, starten en een hele tijd niet naar omkijken.
    Schoonmaken hoef je het ook niet te noemen, begint steeds minder vette troep uit te komen nu ik op de castrol vlieg en de motor steeds beter ingelopen is.
    image.jpg
     
  15. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Na een uur of 17 loopt de motor nu zo.


    Beetje low headspeed nog maar dit verhoog ik gaande weg met verder inlopen wel in kleine stapjes.
    Moet de governor en staartgyro ook nog wat beter afstellen maar dat doe ik pas als ik constant 1500rpm kan draaien.

    In hover stabiliseert de temperatuur op 146 graden aan de cilinder gemeten bij 18 graden omgevingstemperatuur.

    Nu moet de piloot nog leren vliegen maar dit is de perfecte heli voor lange vliegtijden en ben al redelijk tevreden.
    Vandaag weer een ruim half uur er bij geklokt in 3 vluchten van 10+ minuten.
    Binnenkort maar eens aan de kabel en vertrouwen opbouwen dat rustig rond tuffen niet moeilijker is dan op de sim of met de 450.o_O
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat inkakken als je pitch geeft.... verminder eerst je max pitch waarde eens een klein beetje. toeren vasthouden is belangrijker dan hard klimmen!
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Staat op 10 graden dus niet heel extreem.
    Als ik de headspeed straks hoger kan Zetten en kan afmageren op de HS komt dat wel goed.

    Kan nu niet armer vanwege de temperatuur hoe graag ik ook wil.
    Maar hij begint steeds meer symptomen van een ingelopen motor te vertonen, is nu al een heel stuk minder vet op het frame na een half tankje vliegen bijvoorbeeld.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dan moet je gewoon nog even niet teveel vragen van de motor ;-)
    bij de meeste motoren het geval. eerste paar liter moet je een beetje op het gemakkie vliegen.
    je mag wel rondvliegen en alles, maar gewoon zorgen dat je niet veel pitch nodig hebt.

    Bij mijn OS 55 hz (methanol) kon je na een tank of 5 al normaal gaan vliegen.. maar je merkte dat hij na een seizoen pas echt ingelopen was.
    Benzine is daar gewoon wat kritischer mee.

    daarnaast zit de klimsnelheid wel een beetje in de richting van wat ik zou verwachten van een 600 maat heli, op 1500 rpm.
    niet vergeten dat erg veel van de methanol gestookte 600's op 1800 a 2000 rpm draaien...
    nu weet ik natuurlijk niet hoe ver jouw gas open staat, hoeveel rpm extra de motor nog kan draaien..
    toptoeren is doorgaans niet handig, proberen op het hoogste punt van de koppelcurve uit te komen.
    vaak is dat wel een hoger toerental...

    maar.
    eerst lekker inlopen.
    geen haast.
    niet "ff proberen wat ie kan", gewoon dat ding een beetje tijd geven.
    hij heeft nu zo te zien vermogen zat om leuk rond te vliegen, waarom meer van hem vragen als je het nog niet gebruikt?
     
  19. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Geen idee hoever de governor hem open draait om de headspeed te behouden maar voor nu heeft die vermogen zat.
    Dat stukje forward flight is nu toch de Max van mijn kunnen en dat doe ik pas sinds een week ;)

    M'n raptor op 20% nitro begint nu na 10 liter ook pas een beetje los te komen en loopt iedere liter mooier en draait ook ongeveer dezelfde headspeed.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    voor deze toerentallen is 10 graden véél.... door de lagere bladsnelheid, zit je dichter bij de overtrek... En dat kost heel veel vermogen en levert geen klimshelheid op.

    Haal er eens een graadje af, en kijk eens wat hij dan doet.... Motor blijft op toeren (blijft dus ook zijn vermogen ontwikkelen, minder toeren is minder power in dit toerengebied) en de rotor slaat zichzelf niet dood te "slagroomkloppen"....
     

Deel Deze Pagina