Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag is de heli aan een vuurproef onderworpen, er is 60 minuten les mee gegeven, en ik kan alleen maar zeggen dat het ding vlekkeloos functioneerde: Starten, optoeren, vliegen. Einde les, tanken, herstarten, optoeren, en verder vliegen.
    Verbruik 700 ml op ruim 60 minuten "idle-up tijd" (dus daarnaast ook de stationair perioden voor de uitleg, aanwijzingen etc etc, die niet op de timer verschijnen).

    Helemaal happy....

    Tijd om de nagelnieuwe heli met nagelnieuwe motor óók op te bouwen....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt wel of het ding steeds koeler gaat lopen (maar het weer zal er ook mee te maken hebben) want vanmiddag is hij eigenlijk 90% van de tijd niet boven de 110 graden geweest, met zo nu en dan een hobbeltje richting 115 graden....
    Dat is, vergeleken met Maandag, RUIM 10~15 graden lager bij slechts 3 graden lagere buitentemperatuur.
    Verklaren kan ik het niet, meestal houd de motortemperatuur redelijk gelijke tred met de buitentemperatuur.

    Ik had Maandag al de indruk dat hij wat koeler liep dan de keer daarvoor, en toen was de buitentemperatuur beide keren 20 graden, Maar toen was het mischien 5 graden, en dat zegt niet zo heel veel.

    Maar je hoort me niet klagen....
    Wat wel vervelend is: ik heb de koppeling moeten vervangen, en de oude koppeling was natuurlijk mooi glimmend geschuurd, maar de nieuw koppeling is dat nog niet. En nu wreekt zich dat ik karton als voering gebruikt heb, want die slijt zienderogen.
    Maar eens op zoek naar kurkfineer....
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Krabbendijke
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... zoiets werkt ook uitstekend... het is alleen niet op voorraad :( anders had het al in mijn winkelmandje gezeten....

    Want kurkfineer vind je ook niet overal in voor mij bruikbare hoeveelheden.

    EDIT: geen zin om te gaan zoeken naar kurk, dus via e-bay wat laten komen... relatief duur, maar jammer dan....
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh, had ik niet gezien,

    Laatst had ik er 1 bij Albertino gehaald, maar weet nr even niet, misschien even bellen, was voor Shuttle, maar was ruim genoeg voor een grotere.

    Groeten
    Arie
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Damn… ik meende dat die link van Albertino was.... :hammer: weer eens niet goed gekeken! :frustie:

    EDIT: Ik kan op de site van Albertino geen clutch liner vinden...
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Heel voorzichtig een beginnetje gemaakt voor de ombouw van mijn oude Vario Bell 47G naar benzine.
    Deze heli werd altijd aangedreven door een OS FS91 Surpass II, die een aantal jaar met gloeiplug gedraaid heeft, een aantal jaar met vonkontsteking, maar dusdanig krap in zijn vermogen zat (altijd al) dat ombouw naar benzine alleen daarom al volkomen onmogelijk zou zijn, laat staan dat de temperatuur dat toe zou laten.
    Deze viertaktmotor heb ik heel lang geleden al eens door medeforummer Ingoo een beetje laten aanpassen, zodat er een standaard Vario koppeling op zou passen: Vario had een speciale viertaktkoppeling met voor schaaltoepassing uiterst ongunstige overbrengingsverhouding (rond de 6,5:1), aanpassen van de motor liet toe dat ik veel vrijer was in de overbrenging, en hij draait nu met ergens in de buurt van de 8,5~9:1

    Een jaar of zo geleden, mischien twee, had HobbyKing nog ASP .91 helimotoren in de aanbieding, die dingen gingen voor 5 tientjes de deur uit, en daar kon ik mij eigenlijk om twee redenen geen buil aan vallen: A, dat geld, je lacht je een krul in je lul voor die prijs, en B, de maten die er toe doen bij een Vario heli (boutgat afstanden en afstand van motorbevestiging tot voorste lager) waren identiek aan die van de OS viertakt. Mooi toch?

    Nou... dat viel tegen, want de heliversie had dus een extreem korte krukas.... Daar ging ik niks mee kunnen.
    Na flink wat heen en weer mailen met Andrew van JustEngines, bleek de vliegtuigversie een langere krukas te hebben, maar zoals het leek, zou die verder gewoon in de motor moeten passen. Slag, lagermaten, afstand tussen de lagers, allemaal identiek, maar een langere astap met meer schroefdraad.
    Met ASP prijzen (25 of 30 euro voor een krukas geloof ik) kun je dat risico wel nemen, dus rap besteld, en de verrassing was groot, dat de krukas van de vliegtuigversie, voor wat betreft het "uitstekende deel", toevallig weer volkomen identiek was aan de originele krukas van een OS FS91 Surpass II....

    NU begint het ergens op te lijken :D :D :D
    Het toeval wil, dat Ingoo vroeger bij me in de buurt woonde, en nu nog steeds, dus de vraag was vlug gesteld....

    Zo gezegd, zo gedaan, Ingoo dat ding mee naar huis, en in de draaibank gespannen. De OS krukas destijds was knalhard, en had wat bewerking met een slijpsteen nodig om de gehardde laag er af te krijgen, maar daar had de krukas van de ASP geen last van, dus het klusje was verrassend snel geklaard. Tsja... die prijs moet natuurlijk érgens vandaan komen....

    Dus... nu hebben we een redelijk unieke motor, namelijk een 15 cc ASP in heli-uitvoering, met een "systeem Heim Krukas"...

    IMG_20180924_214903.jpg
    Links een volledig ongewijzigde OS viertakt (dus NIET met aangepaste krukas), geheel rechts de oorspronkelijke krukas die in de ASP zat, en in het midden de ASP, met aangepaste krukas.

    Ik ben benieuwd hoe dit project gaat uitpakken....
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.184
    Locatie:
    Heerenveen
    En hopelijk met een goede uitlaat Mooi projectje weer Bert!


     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, was van plan die uitlaat die ik van jouw overgenomen had (die grijze Merker) er op een of andere manier aan vast te knopen....
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Over uitlaten gesproken: Ik had nog min of meer alle spullen liggen voor een complete tweede .50 benzine heli, een van de weinige dingen die ik miste was een originele uitlaat voor die GO GH56.

    Dat was nog een lang verhaal, na lang zoeken op internet (ben ik niet erg goed in, dus het kan goed dat ik niet goed gezocht heb), lukte het me om in totaal 5 stuks te localiseren, 1 in Taiwan maar die winkel had geen internationale webshop (lukte dus niet om hem te kopen) en vier stuks in Amerika, bij een handelaar waar ik al eerder bij gekocht heb, Bellgate Distributors. Alle andere verkoopsites waar ik het ding tegen kwam, bleek hij onveranderlijk reeds forse tijd niet meer in voorraad te zijn.

    Volgens de website kostte de demper zelf 125 dollar, maar de goedkoopste verzend-optie maar liefst 130 dollar.... Schrik!

    Toch maar een e-mailtje aan gewaagd of dat nu niet wat minder kon, en na een paar dagen kwam een offerte van 28 dollar verzendkosten.
    (Twee jaar geleden een pakketje van vergelijkbare grootte, prijs en gewicht bij deze zelfde handelaar gekocht, verzenden kostte toen 15 dollar. Lang leve president Gump).

    Hoe dan ook, hoop geld, maar een super-uitlaat en erg zeldzaam.

    En gisteren lag hij op de deurmat:

    IMG_20180930_233230.jpg

    Helemaal happy, en komende winter maar eens een tweede benzine heli op pootjes zetten...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat was dus al weer een hele tijd geleden (8 maanden, zie ik....), en steeds kwam er wat tussen, maar afgelopen week, tussen de omgebouwde motoren door tijd gevonden om de clutchliner te vervangen, en Donderdag en Vrijdag alles bij elkaar minstens 60 minuten vliegtijd gescoord.

    Fantastisch spul, dat benzine! Geen vastzittende motor, geen gedoe, gewoon peut er in keilen, de starter er op, en vliegen... en vliegen.... en die tank is nog niet leeg, dus nóg maar weer een beetje verder vliegen....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.390
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En gisteravond laat nog eens wat zitten prakkedenken, en puzzelen, en goed "herbeleven" waar de motor ongeveer rijk en arm loopt, en uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de vorm van de LS naald wat aangepast. Een haartje stompere konushoek er in geslepen, heel voorzichtig. Dat is (vind ik tenminste) uitermate spannend, want het is en blijft een beetje "gokken" en "op gevoel werken", maar het resultaat mocht er zijn, want niet alleen draait de motor in de vlucht een redelijk beetje koeler, maar hij knijpt nu tenminste voldoende ver af om de motor enigszins fatsoenlijk stationair te laten lopen NA het vliegen, en hij heeft nu ook vrijwel geen vervelende overgangen tussen viertakten en tweetakten meer, dat verloopt allemaal veel vloeiender nu....
    Het filmpje in post #729 laat zien dat bij (relatief) koude motor er nog alleszins sprake is van een bruikbare stationairloop en een vlot en betrouwbaar optoeren, maar bij bedrijfstemperatuur het stationair alle kanten uit vliegt, en alleen met kunst en vliegwerk weer terug op te toeren valt. Dat is nu min of meer geheel weg. Nog niet 100% perfect (hij slaat nog steeds af na een minuut of 3 a 4 stationair) maar hij laat zich tot die tijd zonder problemen weer optoeren. En dat maakt alles opeens prettig bruikbaar.

    Qua vliegen is er niks veranderd. Dat doet hij al sinds minstens 3 jaar méér dan uitstekend. 100% betrouwbaar, maar het was tot nog toe in bepaalde opzichten best een lastige motor in de omgang: iedere keer dat je na het vliegen iets af wilde stellen, moest je ook weer opnieuw starten. Op zich geen probleem, maar je word er wat flauw van.
     

Deel Deze Pagina