Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... via een forum en vliegmakker (kan hier niet bij mijn paypal) bij een andere HongKong leverancier besteld, en een ontsteking, bougie en killswitch binnen drie (3!!!!) dagen vanuit HongKong naar het verre Fryslan....

    Helaas niet de versie met rechte kap, waar ik zo op gebrand was (en die ik alleen bij HobbyKing kon vinden....), maar dat is dan jammer.... Hij is in elk geval wel compleet (bij HK hadden ze de originele killswitch sowiso niet in het programma), en hij is BINNEN!!!! (nu ik nog....)

    Groet, Bert
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Morgen om 8 uur op weg (03:00 NL tijd) hopelijk om 18:45 (13:45 NL tijd) in het vliegtuig, en dan als alles goed gaat, 06:00 (NL tijd, overmorgen) op Schiphol. Geef me een dagje om te acclimatiseren, en dan gaat het project weer in volle vaart verder....

    Groet, Bert
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En we zijn weer een klein beetje verder: de timing ring is min of meer klaar!
    Al moet de pittigste bewerking, het steken van een spiebaan, nog gedaan worden, maar daarvoor moet ik eerst uitzoeken wat ongeveer de gevoeligheid van de Hall-Sensor is, zodat ik de hoek tussen magneet en spiebaan kan bepalen (de verstelmogelijkheid van de sensor is niet bijster groot, dus ik moet zo dicht mogelijk bij de juiste hoek zitten).

    Foto's zodra de spiebaan er in zit....(en zodra ik weet hoe je ze plaatst....)

    Groet, Bert
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog geen spiebaan, maar zo zou het er uit moeten gaan zien....

    IMG_2571.JPG IMG_2572.JPG

    Het stipje op de ring is de magneet, die met loktite 641 in een iets minder dan 0.1 mm ondermaats gat geperst is, en daarna gladgeslepen met de omtrek....

    EDIT: en de spie is ook gemaakt uit een mooi stukje staal (handgevijld, redelijk gelukt, afmetingen 4 x 5 x 3 mm, met een afronding op het uiteinde)
    IMG_2573.JPG

    EDIT: voor diegenen die het na willen doen: Ik heb de hoek tussen kruk en spiebaan in de as niet kunnen meten, dus: de hoek tussen de spiebaan en de magneet moet zodanig zijn, dat 28 graden voor top, de magneet haaks (horizontaal) zit aan de kant van de sproeiernaald. Aangezien een spiebaan op een exacte hoek steken zonder zuivere machines nogal lastig is, is het beter om EERST de spiebaan te steken, en daarna pas de plaats voor de magneet af te tekenen: dat werkt zuiverder als je geen verdeeltafel hebt. Het timing wiel dient van aluminium gemaakt te worden, en het mooiste is een magneet van 3 mm diameter, wat je in een boring van 2,9 mm perst, onder toevoeging van bijvoorbeeld Loktite 641 o.i.d.

    Voor alle duidelijkheid: aan de motor zelf heb ik NIETS hoeven modificeren, die is nog exact zoals hij uit de verpakking kwam....
    Ik heb een timing-ring moeten maken, en de fan moeten afdraaien met exact de dikte van het timing wiel. Verder heb ik het fanwiel "achterstevoren" moeten zetten om ruimte te maken voor de sensor.
    Ik heb een spietje moeten maken, maar strikt gezien was dat niet nodig, de krukas kan ook overweg met een stalen pen van 2,5 mm diameter.
    Meer was er niet nodig, als je een draaibankje, een kolomboor en wat sleutelvijltjes hebt, is de totale "productie-tijd" mischien 3 uurtjes. Het meten, puzzelen en dergelijke neemt wat meer tijd in beslag, maar verder is de ombouw eigenlijk een fluitje van een cent, eigenlijk.
    Als je dat niet hebt, maar wel iemand kent die daar over beschikt, is het werk zodanig simpel dat dit geen probleem hoeft op te leveren.
    Ik vond het de moeite wel waard, het prijsverschil tussen de originele GO GH56 en het HobbyKing samenraapsel is ongeveer 100 euro...

    Groet Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, geen detailfoto's, maar helaas is de spiebaan een tikje scheef gegaan, en haal ik nu net niet de gewenste ontstekingshoek.... Het zal bij ongeveer 25 graden ophouden (EDIT: het bleek zelfs slechts 20 graden te zijn) terwijl ik op 28 graden mikte in het midden van het stelbereik... Ik zit er dus ruim 10 graden naast.... Balen, maar hij zal er vast wel om lopen schat ik zo.... En anders moet ik gewoon de bracket aanpassen....

    Blijft alleen de electrische spaghetti over.... Helaas: de LiPo is voorzien van een Deans connector, een vrouwtje, en ik kom om in de vrouwtjes Deans, maar kan geen enkel mannetje vinden.... Grmbllll humpfh!
    EDIT: toch gevonden, morgen kijken of hij loopt....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... vol verwachting klopt ons hart....

    Van de verhalen die ik uit de USA gehoord had, zou het een lastige starter zijn voor de eerste run....

    Gisteravond om vliegwiel en contramoer vast te zetten, de cylinder gevuld met ordinaire machineolie (Hydrolock, dan beschadig je niks bij het vastdraaien van de koppeling) en dus voor het starten eerst de motor moeten klaren van de overtollige olie.

    Tank gevuld met 10:1 benzine/olie, expres de leiding naar de carb leeg gehouden.
    Sproeiernaalden stonden beide nog zoals ze uit de doos kwamen.

    Gas stationair, ontsteking ingeschakeld, de starter er op en na ongeveer 15-20 seconden starten begon er muziek uit te komen. Iets gas er bij, en hij liep.
    Sloeg nog een paar keer af, de LSN ongeveer 5 "klokminuten" dichtgedraaid en toen bleef hij lopen met een keurige 6000 RPM ongeveer. Dat is vrijwel op de kop af, ook wat zowel de Rossi's als de ASP 36 en 52, als ook de OS 55 die ik nu met vonken uitgerust heb, ook stationair willen doen.

    Hij verzamelt nog wel olie als hij lang stationair loopt, dus je moet heel regelmatig even een dot gas geven, maar zoals ik het begrepen heb, moet ik er nu eerst onveveer 8 (acht!!!) uur hoofdzakelijk stationair op de klok zien te zetten.... En dan voorzichtig beginnen met vliegen.

    Ik heb wel mijn twijfels over de effectiviteit van de koelfan: de motor is aan het huis ongeveer 90~95 graden zoals hij nu loopt.

    Video staat te uploaden....

    EDIT: daar issie al....:

    EDIT 2: het ding is inderdaad belachelijk zuinig: hij staat nu al meer dan een uur te pruttelen, zo vet als ik hem maar krijgen kan, en hij heeft de tank nu precies voor de helft leeg.....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De sensorbeugel een beetje bijgewerkt, ik haal nu nét 29 graden.
    Heb hem op een conservatieve 26 graden gezet, en dat merk je goed: de LSN moet gelijk een stuk verder dicht anders blijft hij niet lopen.
    Maar hij accelereert al stukken beter....
    Gek genoeg wil hij nu duidelijk minder langzaam lopen, krijg hem niet betrouwbaar onder de plm 6400 toeren.
    Maar vermoedelijk kan hij nog stukken schraler, dus dat zal wel goed komen als hij beter ingelopen is.
    Hij heeft nu ruim 5 uur staan pruttelen, maar hij blijft nog steeds afschuwelijk heet....

    We gaan het zien: in dit tempo kan ik morgen nog een tankje leegpruttelen, en dan voorzichtig proberen te hooveren....

    Ben hééél benieuwd....
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Best lastig om je te bedwingen 8 uur lang ;)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee... Ik had verder niks te doen vandaag, dus ik heb die heli gestart en achter huis gezet, een raampje open dat ik kon horen of hij nog liep, Comedy Central opgezocht op de TV, en in de commercial breaks even een paar keer gas geven.... Pot koffie op het aanrecht.... dan is de twee uur die hij over een tankje doet, zo voorbij....

    Morgen is veel lastiger: er moet nog één tank door voor ik mag gaan proberen te vliegen.... dat lukt morgenochtend wel.... Maar.... morgenmiddag krijg ik visite...

    Humpfh!

    Groet, Bert
     
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Das wel balen dan dat je lipo voedingen eerder leeg is als je tankjes hihihi;)dat is wel een ding om in de gaten te houden denk ik.....
    Mooi project Bert
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat is inderdaad iets waar ik een beetje rekening mee moet houden....

    Ik heb er nu een 1900 mAh 2S LiPo in hangen die alles voedt, en na 2 uurtjes stationair pruttelen is die dus ruim voor de helft leeg (ongeveer 900 mAh verbruikt). IK moet dus inderdaad na een tankje lang stationair pruttelen, de ontvangeraccu opladen...

    Uiteraard valt het allemaal wel iets mee, want ik verwacht op die Accu ongeveer een veilige 2 uur vliegtijd te halen, maar twee uur vliegtijd is ergens in de buurt van de drie a vier tankjes: naar schatting gaat ie straks ruwweg 45 minuten peuteren uit een volle tank van 500 ml, en het zou me niet verbazen als het stationair verbruik ook nog een eind omlaag gaat...

    Groet, Bert
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zal me benieuwen of je dat red met een 1900..
    Op mijn heli maakte het geen fluit uit qua vliegtijd op de besturing, maar de mijne trekt ook stevig wat stroom...

    Wel mooi dat het tot nu toe zo voorspoedig gaat
    Qua warmte op de kop, dat had je stiekem toch al een beetje voorspeld?
    Op zich zal het nog niet ernstig zijn.. als het maar niet heftig omhoog gaat met vliegen
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Geen idee hoe dorstig die HK servo's zijn. Ze lopen nu (met bijna 6V uit de UBEC) best wel vlot en zuiver. Op een 4 eneloop cellen pakketje was het niet echt overtuigend...
    Feit is wel, dat als er gevlogen wordt, de ontsteking minder gewicht in de schaal gooit qua stroomverbruik, natuurlijk....

    Hoeveel mAh had jij er ook alweer in liggen?

    Het is een feit dat vonkgestuurde motoren eigenlijk niet anders gaan lopen of ze heet of bloedheet zijn.... tot de zuiger vastslaat uiteraard.... :rolleyes:

    Ik durf er weinig van te zeggen, ik heb uit de USA begrepen dat daar de mensen die er mee vliegen rapporteren dat de motor bloedheet wordt, maar wel gewoon blijft lopen. Maar ik maak me wat zorgen over het nogal Mickey-mouse koelfannetje van deze goedkope kloon....
    Ik gebruik Castrol Racing RS, een van de betere volsyntheten op de markt, en die olie schijnt weinig moeite te hebben met cylindertemperaturen van 150 graden of meer.... (het moet een luchtgekoelde crossmotor die zijn koelribben vol met modder heeft zitten ook heel houden per slot van rekening)

    Ondertussen is de vierde tank er door geprutteld, en nu heb ik hem een tikkeltje magerder gezet op de LSN, waardoor hij beduidend consistenter ging lopen, en ook 10 minuten langer draaide op een tank....
    Hij reageert nu ook beduidend beter op het gas (en dat was om te beginnen al lang niet slecht....)

    Wat me supergoed bevalt is het startgedrag: volgens de manual van Go Engines (die verder erg matig en onduidelijk is) raden ze aan om in elk geval de brandstofslang en carburateur leeg te draaien aan het eind van de dag, en daar heb ik me aan gehouden. Koud start de motor supervlot, zodra hij de brandstof aangezogen heeft wat een kwestie van 2~3 seconden starten is.
    Heet start hij bij wijze van spreken al als je aanstalten maakt de starter uit de startkist te pakken.... :D

    Next stop: maiden en een of twee tankjes lang korte hopjes, en op zoek naar de sproeierafstelling voor de HSN.

    Ik zie nog wel een paar mogelijkheden voor betere koellucht opbrengst, maar dat moeten we eerst maar eens zien of dat daadwerkelijk nodig is...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2015
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pas maar op dat die fan niet van de as druipt nadat je de motor hebt stilgezet en de warmte gaat doortrekken.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb er een 2200 2 cel op zitten. Ik doe 8 minuten per vlucht, en ong 7 a 8 vluchten op een accu
    Heb ik natuurlijk wel genoeg over in de accu om veilig te blijven..

    In mijn geval valt de ontsteking volledig weg tegenover die align 610's...
    Eigenlijk merk ik er weinig van op accugebied..
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Reeds gechecked, blijft bij iets meer dan handwarm....

    De zuiger en cylinder worden wel heet, maar er is maar weinig massa daar, en heel veel koel-oppervlak. Dus de warmte blijft tamelijk binnen de perken.

    Maar dat is, toegegeven, met het stationair lopen, geen idee hoe heet dat wordt als het ding in de lucht is.... Denk dat met een minuutje stationair napruttelen de ergste hitte daar ook wel uit is....

    @ Student: dat is dus zo rond de 60 minuten vliegtijd uit 2200 mAh, met digitale stroomvreters. Dan zou ik met 1900 mAh in elk geval Minimaal 45 veilige minuten, ofwel één tank tot de laatste drup leeg, moeten kunnen halen... Toch maar eens zoeken naar een 3000 of 3500 mAh accu dan....

    Groet, Bert
     
  17. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Toch wordt er op you tube door een aantal 3Ders er goed mee gestunt. Zo slecht lijkt het dus niet maar succes met je experiment :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... die filmpjes heb ik ook gezien.... Eerlijkheid gebied te zeggen dat dat "officiële" GO danwel Gaui motoren zijn, waar een (véél) betere koelfan bij zit.

    Qua vermogen geloof ik absoluut dat het wel OK zit.... nogmaals, ik maak me een beetje zorgen over de koeling in deze heli (is dus heli-gerelateerd en heeft weinig met de motor zelf te maken). Maar daar valt ook zonder een nieuwe koelfan vast nog wel wat te verbeteren....

    Ondertussen waai je hier uit je hemd, dus ik zit heftig te hopen en bidden dat de wind vanavond nog weer gaat liggen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hogelijk frustrerend, maar het waait hier veel te hard voor een maiden....

    Groet, Bert
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik kon menzelf niet langer inhouden, en heb de heli vandaag zijn luchtdoop gegeven, ondanks de ruime 5, mischien 6 Bft....

    Van de heli kan ik nog niet veel zeggen (geen spullen bij me om het bladspoor er uit te halen etc etc) maar dat lijkt wel OK. Ik merk wel dat hij wat looiig, wat traag op de swash reageert. Kan van de nogal zware bladen en paddels komen.

    De motor heeft een uurtje gelopen, met om de zoveel tijd een hooverhopje van pak hem beet, 10 seconden. Waar hij tussen de 95 en 100 graden blijft tijdens stationair, heb ik, zo snel als dat het ging gemeten direct na het vliegen, en niet meer dan 115 graden gezien. Carter werd ook niet echt merkbaar warmer (heb 65~70 graden als piek gezien) en eigenlijk kreeg ik gaandeweg het uur de indruk dat hij steeds beter wilde lopen. Stationair wilde wat lager, en door het uur heen kwam er steeds meer toeren in de machine. Ik heb de gascurve flink terug moeten nemen gaandeweg...

    Het motortje loopt indrukwekkend mooi als hij op stoom komt, klinkt niet significant anders als een gloeiplugger, en de power die er in lijkt te zitten is (in elk geval voor mij als niet-3D vlieger) gewoon hevig indrukwekkend.

    Helaas liet ik hem na een uurtje o.i.d. afslaan (probeerde een beetje te laag stationair) en toen kwam de kwaliteit van de heli om de hoek: de startvrijloop slipt door....

    Balen, want daarvoor moet de halve heli weer uit elkaar....

    Maar ik denk, dat deze motor zelfs op benzine (wat minder vermogen geeft t.o.v. Methanol) geen slecht figuur slaat tegenover een OS 55....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina