Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zouden we ze misschien toch nog eens een keer naast elkaar uit moeten laten Bert :D
    gefeliciteert met de maiden iig!
    En qua startvrijloop, past daar evt geen ander systeem op?
    bv de thunder tiger of os.. of puur een ander vrijlooplager?

    Ik volg dit iig, heb de laatste jaren zoveel gezeur gehad met roest dat een benzinemotor toch wel erg prettig zou zijn ;-)
    zal ook vast aan de leverancier liggen, ik ga de eerstvolgende batch ook elders halen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de heli nog niet open gehad, maar ik hoop (als de as niet beschadigd/afgesleten is) dat een nieuw vrijlooplager het probleem oplost.
    En mischien is gewoon uit elkaar halen, een beetje smeren met one-way grease o.i.d. al voldoende... Dat weet ik gewoon domweg nog niet.

    Ik vermoed inderdaad, dat wáár deze motoren ook last van kunnen hebben, roest daar niet bij hoort....

    Nogmaals, ik moet het ding nog volledig ingelopen zien te krijgen, maar tot nog toe verloopt eigenlijk alles, parallel aan de ervaringen van anderen met deze motor i.c.m. benzine, en ik heb goede hoop, en ben ook zeer gecharmeerd van het loopgedrag etc etc....

    Je merkt aan de omgang (het afstellen reageert allemaal nét effe wat anders), en het starten, etc etc, dat het geen gloeiplugmotor is, maar als je de benzinegeur wegdenkt, zou een omstander eigenlijk niet merken dat het geen gloeiplugger is....

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, bij mij merken mensen het voornamelijk aan de iets andere startvolgorde, en het feit dat hij toch wel stevige mistbanken uitbraakt.
    Nu doet een gloeiplugger dat ook wel, alleen is mijn rook "witter"

    valt men dat niet op, moet ik het ze echt vertellen.
    ikzelf weet dat het het geluid wat anders is. afstellen ook natuurlijk.
    maar dat weet de omstander niet..

    wat zou trouwens de reden zijn van die lange inloopperiode?
    andere materialen van bus en zuigerveer? of vanwege de brandstof?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    stoom................?
    brandstof met teveel water? omdat je het ook over roest hebt.
    Distilleerketeltje maken en zelf overhalen misschien.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Harm: bij de verbranding van 1 gram Methanol komt geloofik iets ven 2 of 3 gram water vrij.... Het water wat er mogelijk in de brandstof zit, is het probleem dus niet.
    Verbranding van Nitromethaan (Teunis gebruikt 5%, ik 2%) levert Salpeterzuur op als verbrandingsproduct....

    Ik krijg de indruk dat deze motor, als hij eenmaal ingelopen is en goed afgesteld, nauwelijks meer rookt als een brommertje.... gewoon een vaag blauw pluimpje..

    Ondertussen grote opluchting: het startlager is vastgeslagen, maar dat was al vrij vlug in de inloop procedure het geval. Dat zit nog steeds (muur)vast.

    Het was de zeskant startadapter die los bleek te zitten (blijkbaar hele slechte kwaliteit Madeschroefjes, die waren gewoon weggevreten....

    De reden van die lange inloop periode is heel simpel: dat is, give or take, de inloop periode van IEDERE motor, of het nu gloeiplug of megagrote scheepsdiesel is. Alleen de werktemperatuur bepaalt, hoe ver je ingelopen moet hebben voor je onbeperkt kunt gaan belasten. Jouw OS doet er even lang over voor hij "los" is, maar vanwege de koelere loop, kun je veel eerder onbeperkt het gas er op zetten. Maar de viertakt in mijn Bell 47G moest eerst 5 liter met 15% wonderolie, en daarna 5 liter met 15% synthetische olie op de testbank verstoken, voor ik hem met 10% synthetisch kon gaan vliegen, en ook dan nog vijf liter baggervet en daarna pas voorzichtig afmageren tot max vermogen. En dat is ook redelijk in de buurt van de 20 uur....
    Benzine loopt stukken heter, en dus moet je grondiger inlopen voordat je de oppervlakteconditie van de lopende delen zo ver hebt dat je onbeschaamd gas kunt geven.

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hoi Bert,
    Bij mij is dat ook diverse keren gebeurt dat de Made schroefjes dol waren en daardoor de 6kant start adaptor los was gegaan bij mijn trex700N
    Ik heb toen in de startershaft iets grotere "vlakjes"gemaakt waardoor de made schroefjes er "beter"in vallen en goed in de borgmiddel gezet en tot nu toe geen problemen er meer mee gehad.
    Ik gebruikte wel een Sullivan starter,die is wel een beetje overkill op 18V maar nu draaid ie wel mooi rond om te starten,zonder dat de 6 kant adaptor steeds los gaat.

    ik heb nog een kapotte Os 91Hz op de plank liggen,die weer wil repareren en mss deze ook wel ga ombouwen met vonkendoosje (voor venezuela want daar kost de benzine helemaal geen drol,en Methanol moeilijk is te verkrijgen)
    Moet eerst eens kijken wat er loos met deze 91er is wss de ring vast in de zuiger want heeft een warmloper gehad maar geen schade aan de bus en zuiger........

    S6 met je leuke project
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik zo'n Align starter, en die "bokt" nogal vanwege de vertraging die er in zit.
    Maar ik denk dat ik de boel gewoon niet goed vast gezet had....

    Erger is: ik zoek me al een half uurtje het schompes naar vervangende madeschroefjes....

    Ik denk, dit project bekijkend, dat ik een OS ook wel op 10:1 benzine/olie durf te laten lopen, eigenlijk.... Het zal mischien niet 100% perfect gaan, maar moet volgens mij wel mogelijk zijn, want afgezien van de carb bevestiging, en het feit dat deze motor een metaal-plasma oppervlaktebehandeling heeft gehad op de kritieke delen zie ik weinig anders dan een gewone gloeiplugmotor, eigenlijk...

    Wellicht dat de lineariteit van de carb er speciaal op aangepast is, want hij loopt erg mooi, en vrij onkritisch op de naalden, en als gloeiplugger hoor ik dat hij juist een beetje lastig is op de naalden....

    In elk geval, als het doorgaat zoals het gaat, dan ben ik er uitermate happy mee....

    Groet, Bert
     
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik had die Made schroefjes bij geloof ik bij Conrad vandaan maar daar heten ze stiftschroefjes....mss kan je ze wel vinden
    welke maat heb je nodig M4x4??
    ik geloof dat Quartel ze ook heeft liggen ik had destijds ook een zoektocht naar die kleine made schroefjes gedaan en volgens mij zelfs m4x4 vervangen naar m4x5
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dat bokken deed ie bij mij ook met me oude starter en toen door het bokken ging de boel dol en los
    er staat nog wel ergens een topic op mbf hierover
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar ik wil NU vliegen, en effe 40 km enkele reis o.i.d. voor een paar schroefjes is me te dol....

    Er zit iets ruimte rondom de adapter, dus ik ga een paar gewone M4 Imbusbouten inkorten, dan kan ik ze met de 3 mm geslepen imbussleutel vast zetten (en HARD vastzetten) in plaats van met een pisbakijzeren 2 mm haaks imbussleuteltje....

    Moet goed gaan komen....

    Groet, Bert
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik had dat ook nog wel eens... heb er op een gegeven moment hardstaal in gezet, en toen bleef het opeens heel.
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Als je de ruimte heb om gewone ingekorte imbussen te gebruiken is dat idd ook een idee (let op onbalance)
    zelf heb ik de losse 6kant adaptor ook vast gelijmd met borg middel op de startershaft.
    S6
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het hele starten via een as en vrijlooplager blijft gewoon een KUT systeem....
    Daar verandert niemand wat aan: er zitten delen in de heli die kapot kunnen gaan, en dan heb je niks meer aan je vliegmiddag....

    In dat opzicht is de Vario SkyFox methode nog steeds met grote afstand het beste wat er is....

    De boutjes zijn op het oog even lang, en dat zou goed genoeg moeten zijn.... Het draait wel veel toeren, maar de afstand as-boutje is maar klein, dus de resulterende onbalans ook....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe start zo'n skyfox dan?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, met een konus op de koelfan, en een normale "vliegtuigstarter", van onder af. Heb je helemaal niks speciaals voor nodig, en kan nooit kapot gaan. De hele constructie is nl anders: bij gewone heli's komt vanaf de motor eerst de koelfan, daarna pas de koppeling, en daarna het tandwiel, waardoor je zonder tussenas niet bij de motor kunt.
    Bij Vario komt eerst het tandwiel (draait met kogellagers rechtsstreeks op de krukas), dan de koppeling, en dan pas de koelfan.
    Enig nadeel: als je zwakke polsen hebt, kan het lastig zijn, want je moet de heli schuin op zijn kant zetten, en redelijk stevig kracht zetten.... Niet meer dan wanneer je een vliegtuig start, maar in een wat ongelukkige positie....

    De Vario X-treme heeft wel een zeskant-bovenstarter, maar ze hebben het voor elkaar gekregen om dat zonder tussenas, vrijlooplager of wat dan ook, TOCH onbetrouwbaar te maken (stalen adapter in een aluminium bevestiging. Door de verschillen in uitzetting breken de bevestigingsboutjes regelmatig....).

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen waait het hier stevig, maar ik ga toch proberen een rondje te vliegen.... even kijken of hij starten wil, en dan maar weer wat draaiuren genereren....

    Groet, Bert
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    S6 met het vliegen met die wind...

    Idd het start systeem op een vario is geweldig maar my kosten dat veel start conussen van de starter en idd je moest m goed schuin houden.
    Ik had des tijds ook een NovaRossie er in en toen moest ik m zelfs op zijn kop starten....niet echt optimaal maarja VEEL compressie en een te zwakke startmotor destijds
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, het was alleen maar korte hopjes (10, 15 sec max voorlopig), en dat ging best goed, tot ik bij het afstellen van het bladspoor een kogellinkje sloopte.... (kwam ik tien hopjes later pas achter toen ik het laatste beetje er uit wilde stellen.... Gelukkig zijn het kopieën van de Vario kogellinks (afmetingen exact het zelfde, vorm niet helemaal), en die heb ik nog wel liggen.

    Een of twee keer wat langer gevlogen (seconde of 20) en ik kreeg de vage indruk dat hij wat ging knijpen, dus het zekere voor het onzekere, geland de hoofdnaald een tikkeltje verder open....

    Ben nog steeds aangenaam verrast, dat het ding supervlot start, en gewoon een heel uur met korte hopjes blijft lopen, en dat op 2/3 tank....

    Het lijkt wel of alle stuurstangen, servo's etc etc ook "inlopen", want gisteren ging er na een ruim uur met zo nu en dan een hopje (plm 6~8 minuten Idle-Up tijd) ongeveer 900 mAh terug in de accu, vandaag met 55 minuten en minstens 10 minuten Idle-Up tijd slechts 480..

    Per minuut is dat duidelijk minder (van ruim boven, naar ruim onder de 10 mAh per minuut)

    EDIT: ondanks dat het ding per eenheid van tijd fors minder olie uitstoot, laat hij wel hele vette plekken in het gras achter.... De olie uit gloeiplugbrandstof zie je bijna niet terug, maar deze vette prut wel.... Daar moet ik toch wat op proberen te verzinnen...
    De heli daarintegen, blijft opvallend schoon (nadat ik de flens van de uitlaat gevlakt en van een nieuwe pakking voorzien had)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  19. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    1 remedie.......................... VLIEGEN met dat ding
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd Bert,
    en suc6 verder,
    idd moest ik ook grotere vlaktes maken voor de madenschroeven,
    en een keer vast, blijft de boel nu zitten !
    goed passen bij het in elkaar zetten is heel belangrijk

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina