Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En volgende tegenslag is er ook al: ik was vanavond nog even aan het "vliegen", stript me zonder enige aanleiding het hoofdtandwiel....

    Wat een scrap!

    Nou heb ik me laten vertellen, dat het hoofdtandwiel van een Raptor 50 gewoon rechtsstreeks past, dus maar even kijken of Albertino dat op voorraad heeft....

    Maar de motor, die loopt steeds beter, en dat is het belangrijkste....

    Groet, Bert
     
  2. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Misschien kunt eens een Graupner Taifun aanschaffen en daar de oliescheider uit slopen, dan heb ik nog wel interesse in de rest;).

    Jasper
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat begrijp ik niet helemaal, wat je daar mee bedoelt?

    Groet, Bert
     
  4. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    In een eerdere post las ik dat er veel olie uit de uutlaat komt. Ik weet niet hoe de oliescheider van mijn Taifun eruit ziet, maar misschien valt deze na te maken.

    Jasper
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... een olieafscheider gaat niet echt lukken, zonder onbehoorlijk veel tegendruk in de uitlaat te creëeren, OF het ding wordt zo groot dat er niet meer mee te vliegen valt....

    Groet, Bert
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast is de olie alleen een probleem tijdens inlopen, eenmaal ingelopen en afgesteld zou dit (bijna) geheel weg moeten zijn..
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja.... hij loopt natuurlijk wel op een extreem vette brandstof (voor een benzine, dan...) en dat verandert verder niet. Hij zal in de loop der tijd vast nog wel iets magerder afgesteld kunnen worden, maar die 1:10 blijft natuurlijk....
    De heli blijft behoorlijk schoon, maar die plekken in het gras....
    EDIT: Uit de USA wordt desgevraagd gemeld, dat na verloop van tijd de "troep" minder wordt (evenveel olie, maar niet zo vies en zwart) maar dat daar minstens een liter of 20 voor moet verstookt zijn....

    Ondertussen wachten op het tandwiel en dat is wel balen....

    Mijn "broeder in het kwaad" in de USA rapporteert ondertussen dat hij meerdere dagen in de week, per dag tot wel twee liter peut er door jaagt, en dat het ding eigenlijk alleen maar steeds beter gaat lopen. En dat al vanaf Oktober vorig jaar of zo.... Dus het ding blijft blijkbaar, ook bij intensief gebruik, gewoon goed lopen.
    Zoals het ding zich nu laat zien, geloof ik dat wel, want het ding loopt echt heel netjes....

    De oorzaak van het in elkaar lopen van het tandwiel, toch een beetje mijn eigen onzorgvuldigheid: de motorbevestiging is nét niet helemaal zuiver, waardoor de tandwielspeling een beetje te groot is.
    Dat had ik beter moeten checken.... wel vreemd voor een volledig CNC geproduceerd frame...

    De oplossing is overigens tamelijk simpel: ruim de onderste bevestigingsgaten voor de motorsteun in de zijplaten een heel klein beetje uit, zodat de motor een haartje kan kantelen, en je kunt de hele boel uitgelijnd en wel, op de juiste tandspeling krijgen (het bovenste start-as lager heeft stelmogelijkheid, maar als de motor niet kan bewegen, heeft dat weinig zin: de boel MOET in lijn blijven anders gat de koppeling kapot).
    Alternatief, frees/vijl je een halve mm van de motordrager af zodat de motor in zijn geheel parallel een klein stukje opschuift.

    Hoe dan ook: gezien de conditie van de tanden die wel zijn blijven zitten, is het tandwiel slijtvast en sterk genoeg, ALS de tandspeling OK zou zijn geweest, dus diegene die zo'n HK ding willen kopen (en ik weet, dat niemand dat hier hardop wil toegeven): let er even op, scheelt je een hoop ellende....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Godgloeiende!

    De postbode is geweest, en had mijn tandwiel NIET bij zich....
    Nondeju!

    Noodoproep: heeft er iemand in de nabije omgeving van Friesland, een hoofdtandwiel voor een Raptor 50 liggen wat ik per direct op kan halen?

    Want na het weekend moet ik weer naar zee....

    Groet, Bert
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... niet via de noodoproep, maar op het laatste moment toch MOGELIJK een tandwiel op kunnen snorren, al zal ik hem op het veld moeten monteren....

    Maakt niet uit, ALS het past, dan ben ik een happy ventje.... :D

    (en ik durf er niet aan te denken, dat het mogelijk niet past.... ;) )

    Groet, Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag bijna 3 uur motorlooptijd gescoord, waarvan in totaal bijna een uur "Idle-Up-tijd" (wat niet hetzelfde is als vliegen, wel hetzelfde als de motor belasten).
    Brandstofverbruik al met al iets meer dan een liter... :D

    De motor is er nog lang niet, aan het eind van de middag heb ik een paar keer ongeveer anderhalve minuut kunnen hooveren met een zeer vette afstelling.
    Ik denk dat ik de koeling eens kritisch moet gaan bekijken....

    De motor is drie keer door nét effe te lang doorgaan, afgeslagen met een klemmer :oops:, maar alle drie de keren onmiddellijk weer gestart, en alle drie de keren liep hij gewoon onmiddellijk weer alsof er niks aan de hand was...

    Hoewel er uiteraard uitsluitend wat gehooverd is, en zo nu en dan een heel korte stoot vol gas (begrensd op 75% anders gaat het me gewoon te hard), kan ik alleen maar zeggen dat de heli gewoon uitstekend draait. Drie uur lang, en nagenoeg onafgebroken, heeft de boel gewoon uitstekend gefunctioneerd, en de heli vliegt absoluut 100% gemoedelijk, maar heeft potentieel.
    Heb het al vaker gezegd, bij 3D zal het ding vast wel eens door de mand vallen, maar volgens mij is dit inderdaad gewoon een superfijne sportheli voor een supervriendelijke prijs.
    Het lijkt er overigens sterk op dat je het ding rechtsstreeks van de fabriek kunt kopen, dus van HobbyKing hoef je ook niet meer afhankelijk te zijn.
    Dus de mensen die verlegen zitten om een Raptor koppeling: www.jsmodel.com, zoeken naarde TZ 50, en dan onderdeelnummers TZ1773 en TZ1774 bestellen Je moet voor een Raptor ook de startas vervangen, omdat dit ding een groter vrijlooplager heeft.
    Ik heb nog geen ervaring met rechtsstreeks kopen vanaf de fabriek, dus hou me ten goede....

    Maar de motor, die loopt prachtig, lijkt steeds beter te functioneren, ik moet alleen naar die koeling kijken, denk ik....

    Heeft er nog iemand toevallig een Aluminium koelfan voor een T-Rex 600 liggen????

    Groet, Bert
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb geen alu liggen, volgens mij heb ik het origineel nog wel liggen...
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    volgens mij heb ik nog een Alu in me lade liggen maar daar moet ik je nu het antwoord op schuldig blijven omdat ik niet thuis ben
    er zitten ook 2 magneten in voor de gov maar nu schiet het mij te binnen dat die verkeerd zitten(2x zuid omhoog en niet zuid en noord apart dus kan je niet deze magneten gebruiken voor govenor maar jij vliegt toch alleen vaste curves)
    Maar zal binnen kort ff voor je kijken in de rommel lade.....
    Ik neem aan dat jij geen haast heb want ik las dat je ook weer voor enkele weken weg gaat??

    Goed om te horen dat je pruttelpotje lekker draaid en dat je de eerste hovers heb gedaan

    Gr
    Jeroen
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Jeroen, ik zou er heel blij mee zijn (denk ik....) en die magneten maken niet uit, die tik ik er desnoods wel uit (als ze de ontsteking mochten beïnvloeden).

    Reden dat ik een T-rex fan nodig ben, is omdat die standaard "van onderen" aanzuigt.
    Mogelijk moet ik dan ook het fanhuis aanpassen, maar dat zien we dan wel weer....

    Maar ik moet inderdaad, hoogstwaarschijnlijk overmorgen al weer op pad....

    Groet, Bert
     
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik zal binnenkort wel ff kijken wat ik heb liggen waar ik je mee kan helpen maar hang me niet op aan een dag...
    zoek je nog meer spullen???waar ik je mss blij mee kan maken dan hoor ik het graag dan kan ik ff in de winkel van sinkel kijken voor je ;-)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, voorlopig draait de heli goed, en mogelijk ben ik gewoon te ongeduldig met die motor, maar het zou me niet verbazen als die T-rex fan een tikkeltje groter is. In dat geval zou het fijn zijn als je ook de koellucht geleider (fan-huis) zou hebben liggen. Zo niet, dan is dat ook geen echt groot probleem....

    De heli is verder niet echt T-rex compatible (eerder Raptor compatible), maar die fan, die ZOU mogelijk uitkomst kunnen bieden....

    Zoals ik al zei, ik moet toch heel binnenkort weg, dus echt problematisch is het niet...

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ondertussen uit de USA gehoord: ja, ik ben te ongeduldig....

    Die extreem lange inlooptijd, die is wel best vervelend, maar toch....

    maar toch....

    Iedere keer dat ik die motor start wordt ik blij van het extreme gebruiksgemak, en het loopgedrag, tsja.... zelfs in de inloop-procedure staan de mensen te kijken en zeggen: "zooooo.... dát loopt mooi?"

    Gisteren ook, heeft het ding gewoon tegen de twee uur non-stop gelopen, gewoon bij draaiende motor de tankslang er op en wat peut er bij gooien (gewoon minimale hoeveelheidjes, een halve tank en je kunt weer een half uur verder), van een brandstof die slechts rond de 3 euro per liter kost....

    Dit is toch een beetje de droom die ik met het Mini Star Ranger projectje van vorig jaar wilde bereiken (vliegen met een minimum aan spullen en brandstof), maar dan NOG beter: 1 a anderhalve liter peut, een Align starter (of vergelijkbaar) en hooguit 1 schroevendraaiertje voor de mogelijke finetuning.... En meer heb ik gisteren niet nodig gehad.... (OK.... ik heb het hoofdtandwiel ter plekke verwisseld, maar normaliter had ik dat thuis gedaan).

    Geen grote rookwolken meer: het ding rookt nét zichtbaar, meer ook niet.

    Het is het gewoon waard, ook al duurt het erg lang....

    Groet, Bert
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen kijken wat we kunnen bereiken met meer koeling.

    Aangezien de fan ondersteboven zit, zal hij nogal wat lucht "ongebruikt" naar de zijkanten proberen te slingeren. Dus heb ik twee zijschottengeplaatst, die die lucht weer grotendeels naar de motor moeten afbuigen.

    IMG_2575.JPG

    IMG_2576.JPG

    Het LIJKT er op, dat er duidelijk meer lucht richting de motor gaat (ik zie het gras onder de heli meer bewegen) en de eerste "vlucht" van de avond was bijna 3 minuten....

    Het lijkt dus wel wat te helpen, maar eerlijk gezegd, ik had de motor ook wel flink rijker gezet....

    Ondanks de rijke instelling, uit een volle tank haalde in in totaal 25 minuten vliegtijd, EN goed drie kwartier stationair pruttelen, dus in totaal 1 uur en 10 minuten looptijd, en toen had ik nog minstens een halve cm brandstof in de tank zonder dat de motor luchtbellen in de brandstof kreeg, ook niet tijdens vliegen.

    Het lijkt langzaam op gang te komen....

    Groet, Bert
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er begint schot in te komen.... Vanavond zaten de meeste idle-up periodes rond de 3 minuten, met een uitschieter naar vier. Ik redde in een uur tijd meer dan 30 minuten idle-up tijd, wat betekent dat de motor sneller "herstelt" na een klemmer. Had ik gisteren nog bijna 5 kwartier nodig om de tank leeg te stoken, door het grotere aandeel idle up, ging dat nu in iets minder dan een uur.

    Het gebagger uit de uitlaat was, opvallend genoeg, gisteren al grotendeels over (Zondag liet het ding nog grote plekken olie achter in het gras, gister was dat al stukken beter, en vandaag zaten er een paar hele kleine spettertjes her en der....

    Als het in dit tempo door gaat, red ik het nog de motor ingelopen de krijgen vóór ik eind van de week weer naar zee moet.... Morgen maar eens kijken het dan gaat...

    Ik word steeds blijer van dit ding: al drie middagen op het veld gestaan, met één zender, één heli, één litertje brandstof, één starter, en één klein carburateurschroevendraaiertje....
    Geen zware startkist, geen startaccu's, gloeipanelen, geen vette lappen,,,
    Héérlijk simpel, héérlijk zuining, NOG makkelijker dan electro, en TOCh brandstof.... Jippiiieeee

    Groet, Bert
     
  19. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ha Bert, zo te lezen heb je de brandstof rergelaar al helemaal niet meer nodig :)

    De boel zit in elkaar en ben alles aan het testen. Ziet er goed uit allemaal.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nee, dat is een andere heli....

    Die ASP staat geduldig te wachten op je regelaar....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina