Tijdschrift Drones en Modelvliegen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Ton van Munsteren, 19 nov 2016.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb vorige week het tijdschrift Drones en Modelvliegen gekocht en doorgekeken.

    Heb ook al wat contact gehad met de redactie en gevraagd of er wat (echte) houtbouwverslagen in gaan komen.

    Zou jammer zijn dat ook dit blad weer snel gaat verdwijnen.

    Ben eigenlijk een beetje benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

    Ton
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Dit blad is van dezelfde uitgever als MbA (Modelbouw Aktueel) wás. Media Primair uit Barneveld.
    Wás, want de uitgever heeft vorig jaar de stekker uit MbA getrokken wegens te weinig winstmarge. Heeft zijn ziel verkocht aan het fenomeen "drones" omdat daar een enorme markt zou zijn. Dit grotendeels ten koste van de "klassieke modelvlieger".
    Kortom: ik vrees het ergste: weinig houtbouw in dit blad. Een vrij hoog "Gadget-gehalte". Weinig leesvoer voor een klassieke modelbouwer.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dat viel me ook al op veel over drones, kom ook net tot de ontdekking dat de heren van dit tijdschrift de zelfde zijn als van de MbA.
    Maar wie wet gaat het met deze opzet wel lukken, heb nog wel aangegeven via Facebook wat ik ervan vind en hoop dat ze er wat mee kunnen.
    Zou toch jammer zijn weer een NL tijdschrift te verliezen.

    Ton
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Modelbouw en drones ?
    Zelfs appels en peren gaat hier niet op.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Rhelie for president! Make modelbouw great again!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar misschien juist goed om in zo'n blad te laten zien, hoever Drones en Modelvliegen/Modelbouw van elkaar afliggen.
    En dat alleen de lucht de enige overeenkomst is waar de ene in hangt en de andere vliegt.
    Wie weet kunnen ze met het blad een Drone piloot nog omturnen naar het echte werk Modelvliegen/Modelbouw.

    Ton
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De Duitse bladen staan ook vol drones, maar toch ook nog steeds mooie bouwverslagen. Die verekte drones kunnen we toch niet omheen ! Ik heb er zelf meerdere en vind het boeiend en leuk speelgoed.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja mee eens en kijk dan zelf naar de RCM&E en ook daar gaat het goed samen.
    Lees dan wel het modelvlieg deel, over de drones lees ik nagenoeg niets vind dat niet interessant.
    Heb zelf geen drone vind dat ook niet leuk, heb wel een quad en dat is wel leuk om na het modelvliegen nog even mee te scheuren.
    Pak ook vaak de quad als de turbulentie op ons veld zo vervelend is, dat modelvliegen bijna niet te doen is.

    Wat wel opvalt is dat er hier weinig reactie is, of men kent het blad niet of leest het gewoon niet.

    Ton
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo net via facebook de heren van het tijdschrift mijn mening en wat ideeën gegeven, van wat ik graag in het tijdschrift zou willen zien.
    Ook de link naar hier gegeven, dus pak je kans en geef hier je mening of beter je idee en misschien kunnen of doen ze er wat mee.

    Ton
     
  10. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Oostkapelle
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Persoonlijk blijf ik met name bij de FMT hangen..
    Heeft af en toe wat relevante heli artikelen, heeft veel info en bouwverslagen over vliegtuigen..
    En wat leuke verdiepingsartikelen.

    Heb ik in de nederlandse tijdschriften nog niet gezien..
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb de lijst ingevuld zijn 48 vragen, ben benieuwd naar de uitkomst en wat we daarvan terug gaan zien.

    Ja FMT is altijd wel een leuk tijdschrift, hoewel ik zelf meer een RCM&E tijdschrift fan ben.

    Ton
     
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb vandaag het nieuwste exemplaar gekocht bij de Bruna, na al eerdere specifieke uitgaven via de webwinkel gekocht te hebben. De balans tussen drones, (hout)bouwverslagen en kant en klaar vindt ik in alle uitgaven prima en denk ik ook wel aardig in verhouding met de bouwverslagen hier. Het is allemaal leuk en luchtig geschreven met een hoop detailfoto's en ook met voldoende kritiek, waar sommige bladen tegenwoordig meer een soort doorgeefluik van de fabrikanten lijken te zijn.

    Vroeger was ik altijd groot fan van de HB, naast vliegtuigen was dat i.p.v. drones altijd gedeeld met auto's en boten en daarnaast ging het vaak ook over onderwerpen als het maken van een huifkar of het etsen van een printplaat voor een servotester. Boten en auto's vond ik dan nog wel interessant, maar huifkarren interesseerden mij geen zier en het maken van electronica ging mijn vakmanschap en kennis ver te boven (ik ben blij dat je dat soort gadgets nu voor en paar Euro bij de Chinees kan halen), maar dat die onderwerpen erbij zaten en het niet alleen over vliegtuigen ging stoorde mij niet net als nu de aanwezigheid van drones in dit blad niet. Voor een Nederlands tijdschrift vindt ik dit een meer dan waardige opvolger, misschien wat minder technisch en uitgebreid als de Engelse en Duitse bladen, maar zeker goed (aanvullend) leesvoer voor tussendoor op de bank of op vakantie, voor die €5.95 per uitgave of €21.95 per jaar zeker het overwegen waard. Ook best prettig dat je het gewoon bij de tijdschriftenzaak kan halen, bij mij in Rotterdam, best een flinke stad, hebben ze verder qua modelbouw niet veel meer dan een paar bladen over treintjes en Airfix.

    Het enige minpunje vindt ik dat de bouwtekeningen niet schaal 1:1 afgedrukt worden, er staat nu een chuck in op postzegelformaat, die had best 1:1 op de midden pagina gepast. Misschien is dat druktechnisch te lastig, maar het zou leuk zijn als je dat via een download of webshop dan alsnog kon doen.
     
    steven8110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina