tijdschrift modelbouw-aktueel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees niks anders dan goeds over een modelbouwblad wat bijna nooit op tijd in de bus kwam.
Altijd wel vertraging las ik op internet...

Wat ik wél vind; er wordt vaak gedaan alsof de producent of de auteurs van dit blad helden waar je niets verkeerds over mag zeggen, maar laten we even wel zijn, de MBA is gewoon een commercieel blad, en als je het dan als product afzet tegen bijvoorbeeld de Duitse bladen, was het gewoon ERG mager.

@ Henri:
MbA was het produkt van één echtpaar die het blad in 20 jaar tijd hebben laten groeien van een "krantje" van 2 pagina's op A3 formaat tot het tijdschrift wat het tot voor kort was.
Geen grote uitgeverij die achter hen stond, in de beginjaren concurrentie (om niet te zeggen "tegenwerking" van Uitgeverij "De Muiderkring" met Hobbybulletin, plus nog twee of drie andere blaadjes die het ook maar eens probeerden en die stuk voor stuk geflopt zijn. ("RC Totaal" en "RC what's his name")
Dat wil ik even vermeld hebben: twee mensen die gewoon hun nek uit hebben gestoken, hun "normale baan" hebben opgezegd en in het diepe zijn gesprongen. Dát is een prestatie op zich. In het uiterst kleine Nederlandse taalgebied. Dat jij zo snel boven het niveau van de gemiddeld vlieger uit bent gestegen is een compliment wat je in je zak mag steken. Waarbij de kanttekening dat het natuurlijk niet zó moeilijk is om binnen de vliegerswereld een hoog te stijgen. (in meerdere opzichten overigens)

De auteurs? Dat zijn sukkels net als ik, die toevallig hun belevenissen aardig op papier konden zetten. Verder helemaal niets. Dus absoluut geen "helden" of zo.

@Gamma:
Jouw bewering bestrijd ik ten zeerste. In de jaren dat ik voor MbA schreef is het zeggen en schrijven 2 (twee!) keer voorgekomen dat het blad structureel te laat kwam. Eén jaargang heeft een nummer te weinig gehad door de ziekte van Frans. That's it.
Wat jij nu doet is stemmingmakerij. Niet gebaseerd op feiten. Natrappen.

Roel, het is zeker geen stemmingmakerij, maar had het in diverse topics gelezen hoor.
Mocht ik het dan verkeert hebben gelezen mijn excuus dan.

Dat wil ik even vermeld hebben: twee mensen die gewoon hun nek uit hebben gestoken, hun "normale baan" hebben opgezegd en in het diepe zijn gesprongen. Dát is een prestatie

Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, en waarvan akte, maar ja, tijden veranderen, soms helaas.

De auteurs? Dat zijn sukkels net als ik, die toevallig hun belevenissen aardig op papier konden zetten. Verder helemaal niets. Dus absoluut geen "helden" of zo.

Nee, dat jij er zelf niet zo over denkt, snap ik, het ging mij om de houding hier soms op het forum. Dat je wat negatiefs over het blad zegt en dan een aantal mensen over je heen vallen, waarbij vaak de kritiek iets is in de trant van 'die mensen doen het allemaal maar' etc, terwijl de harde waarheid is dat je er als klant gewoon voor betaalt, het is een product.

mbt. vliegen was de MBA een leuk blad om op de club te hebben liggen, in de winkel, etc, voor beginners die zich een beetje willen inlezen. Verder ging dat, qua vliegtuigen, niet. Dus geen blad waar een vlieger, wat mij betreft, jáaarenlang lid van zal (willen) zijn.

Hoe dan ook, gezien de voorhistorie, de risico's, het werk, gun ik het Frans niet dat het blad nu om zoiets onbenulligs op deze manier om zeep geholpen moet worden. Het was wél het laatste Nederlandse modelbouwblad.

Feit blijft dat het nog steeds er jammer is dat het blad nu "definitief" verdwenen is.
Definitief tussen haakjes omdat ik nog steeds de prille hoop heb dat het misschien een doorstart kan maken, wellicht met andere sponsoren??...
De leden kunnen daar misschien wel in meehelpen door een extra duit in het zakje te doen, ik ben vóór!

Precies 1 jaar geleden kreeg ik van mijn vriendin een lidmaatschap omdat ik het al een tijdje kocht in de winkel, alleen via dit forum weet ik dat het uiteindelijk gestopt is vanwege de sponsoren.
Jammer is én blijft het, ondanks de grote verschillen en meningen van iedereen, (ook degene die minder positief schrijven lijken het blad tóch te kennen en dus tóch ook aan te schaffen ;) )

Ik ben zelf matig aktief in de modelbouw wereld en ga ook bijvoorbeeld niet alle beurzen af van enig voormaat.
Leuk is dan al om te lezen wat nieuw is en op welk niveau de RC wereld groeit, en hoe de nieuwe snufjes werken
Dát haal ik niet uit de gemiddelde online chineze shop....
Ook de bouw/vlieg verslagen zijn voor mij een doorslag om iets wel of niet te kopen/te laten liggen.
Ervaringen hiervan staan namelijk lang niet goed en geïllustreerd beschreven als in het MBA blad.
Dat het voor sommige mensen al gesneden koek is zal dan wel, ik haal er toch wel weer goede ideeën vandaan.

Wat mij betreft dus misschien toch nog 1 briefje de deur uit naar alle leden met de mededeling wat het moet gaan kosten om het blad weer de lucht in te kunnen krijgen.
wellicht dat er bij voldoende reactie's er toch nog iets geregeld kan worden?...

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back