Tikkend geluid bij optoeren motor trex 800E

Mijn motor in mijn Trex 800E (RCM-BL750MX 450kv) heeft het denk ik begeven.
Hij draait nog wel maar er komt een tikkend geluid uit bij optoeren............begon zo opeens in een vlucht........

Heb net de motor uit elkaar gehaald omdat ik toch nieuwschierig ben wat het tikkende geluid is........
Magneten zitten nog goed vast,lagers eruitgeklopt zien er ook nog nieuw uit en draaien spelingvrij.....
Wat is hier aan de hand of moet ik het in de ESC zoeken????

Of moet ik opzoek naar een nieuwe motor voor mijn trex 800E????, maar nergens in Nederland kan ik via internetshops deze motor vinden,heeft iemand een tip???

Nu staat hij ook maar op de plank,het ding is gebouwd om te vliegen toch????

En verder heb ik de vraag, ik vlieg hem met de orginele ESC Castle Creations 120HV maar hoor er verhalen over dat deze te licht is,alle tips zijn wekom.

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het uit de motor komt? Want als de motor een tik vertoont, dan zou dat tijdens het vliegen als een gillend of krijsend geluid te horen moeten zijn, gezien die motor zomaar 15000 RPM draait?

Groet, Bert

Aha, weet ik in ieder geval dat ik deze prachtige heli nog een keer ga zien ;-)

Je kan een keer proberen om er een nieuwe as met lagers in te zetten. Ik weet dat je over de juiste gereedschappen beschikt.

Mocht je toch voor een andere motor gaan dan kan raad ik je een Scorpion aan. Kwaliteit is gewoon beter.

Bij Robbe is hij op voorraad dus iedere modelbouwzaak kan de Align motor voor je bestellen.
robbe Modellsport

Ja Joop, heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en deze heli overgenomen:p:p:p
Ja......hoor je denken alweer een heli erbij????? het is wat als je met het helivirus besmet bent!!!!

Jullie vliegen met zulke grote bakken moet ik maar meedoen he???:p:p:p

Het jeukt me om met dit beest te vliegen:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Zoals ik al schreef,ik heb de motor nu hier voor me uit elkaar liggen, as en lagers zien er nog perfect uit.
Anker en magneten zien er ook nog nieuw uit.

Ik betwijfel nu ook of het in de motor zit.....................denk dat ik het in de esc moet zoeken.................tandwielen in de heli lopen nog prima dus daar ligt het ook niet aan........

Gekke vraag, maar het niet een gear of tandwiel die na een paar stukjes 'tandloos' weer tegen een tand aantikt?

edit: ik zie dat je tandwielen dus nog goed draaien. Laat dus maar.

Ik heb hetzelfde met mijn Trex 700 gehad. Het is het lager in die lagerplaat waar je motor as in steekt. Heet volgens mij idd counterbearing. Je hoort het idd bij optoeren. Niet verder mee vliegen.

Dat vraagt om een filmpje..............

stomme vraag heb je ook vrijlooplager van je hoofdtandwiel er uitgehaald en zit daar ook een extra shim tussen(was een upgrade voor de eerdere modellen en tegenwoordig standaard) bij mij zat deze er ook niet in(heb een wat ouder model 2011) en vertoonde ook toen een tikkend geluid,shim er tussen en was over....... maar goed dat was bij mijn heli en kan zo de situatie van jou heli niet bepalen/horen.

S6 met het zoeken en we horen het graag als dit opgelost

Jeroen

Ik heb het ook wel eens gehad in een 450.
Mezelf scheel gezocht.

Tot mn ook op het align stickertje op de motor viel.
Zat half los, en tikte tijdens draaien net tegen het frame.

Maar als de motor het niet is, is het wat anders..
Ik ga er even vanuit dat de frequentie van het getik overeenkomt met de motor?
De staartaandrijving draait ook zeer vlot, misschien dat daar ergens een tandje mist.

Het lijkt hier wel een kroeg: iedereen gaat tot in de nacht door haha.

Arjan, je kan ook nog even je Jive er op zetten. Desnoods even de Jive 80HV, gewoon om de motor te proberen. Als ik me niet vergis heb je nog een Jive 120HV liggen toch? Eventueel zouden het nog de wikkelingen kunnen zijn maar ik verdenk toch de CC.

En zoals Student aangaf, even heeeeeeeeel goed kijken of je niet over het hoofd ziet ;-)

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :thumbsup:

wat ik nog niet ben tegengekomen hier: heeft je heli een belt of TT??
in dat laatste geval, zul je de tik denk ik bij de overbrenging behuizing in 't frame moeten zoeken...
heb dat al eens gehoord bij m'n 450 pro-DFC, en verdwijnt naarmate het hoge toerental de tandwieltjes meer belast...
en het was niet zichtbaar aan de tandwieltjes.
hoogstens de lagers kunnen 't verraden d.m.v. wat lichte speling....
verder weet ik 't ook niet...

suc6 :)

Hoogvlieger

Hoogvlieger........... Het is de Trex 800E Trekker (Dus de nieuwste heli in de Align vloot:p:p:p dus met torque tube.)

Ik ben net wakker,heb de motor hier voor me uit elkaar liggen,weet nu zeker dat het de motor niet is:D:D:D
Ga de motor zo weer in elkaar zetten en op de heli monteren.
Ga het verder zoeken in de maingear (vrijlooplager) en in de torque tube (weet haast zeker dat het de torque tube ook niets is) maar we zoeken verder en gij zult vinden:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Check aan het eind wel even of je motor nog trillingsvrij draait. Anders gaat je HC3-Xtreme dat niet leuk vinden ;-)

hoi
ik zou de counterbearing eens effe weg laten en de speling iets groter zetten tussen de pinion en maingear
soms zit het ook wel eens bijgeluid als de speling te klein of te groot is
de maingear tandwielen zijn ook meestal niet geheel rond

baat het niet schaad het niet

gr hub

Ja Joop,ben erachter wat het was.
Heb de motor weer in elkaar gezet,wou hem in het frame monteren en wat zag ik???

Het kogellagertje in de extra motorsteun voor de motoras is verrot!!!!
Kogeltjes vielen er spontaan uit,nooit gezien:confused::confused::confused:.
Had nog een extra motorsteun van KDE voor een 700E met beter lagertje,dus die gemonteerrd en........... loopt prima:p:p:p
Wil er wel een andere ESC op hebben, zit nog in twijfel in een 160A Jive of een 160A YGE........wat raden jullie me aan heren.......... Ben een 3D fanaat ,dus dan weet je het wel.................
Of moet ik dan een ESC met meer Amperes?????

Alle hulp is welkom:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Back