Tikkend geluid in nieuwe motor

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo,

Ik begrijp dat dit soort zaken moeilijk te beoordelen zijn, maar niet geschoten...

Ik heb een nieuwe OS FX91. Tijdens het indraaien (volgens FAQ) begon de motor een tikkend geluid te maken tijdens het 2e tankje. Dit hoor je het beste bij stationair toerental en gaat weg naarmate je meer gas geeft.
Het is goed te horen als je met de hand de propellor met de hand door het onderste dode punt draait, dus van boven naar beneden (zuigen) en weer naar boven (compressie). Het tikkend geluid is niet op het moment dat de zuiger onderin staat, maar op het moment dat deze naar boven beweegt, de spoelpoort is gepasseerd en compressie gaat maken.
Het lijkt erop alsof de zuigerveer een beetje "verticale" speling heeft, maar als ik voorzichtig voel zie ik geen beweging.

Tijdens het inlopen is de motor niet warm geweest (kon er altijd mijn hand ophouden) en heeft rijk gelopen.

Nu vraag ik me dus af: kan dit voorkomen tijdens inlopen en gaat het vanzelf weg, moet de motor uit elkaar of moet ik ermee leren leven?

Alvast bedankt,
Marc

deze motor gaat het toch om?

http://www.osengines.com/engines/osmg0591.html

gezien het feit je 2 jaar garantie krijgt zou ik terug gaan naar de winkel.......

Ikzelf heb absoluut geen ervaring met "grote" motoren, rij zelf auto 1/8 met .21 (3.5cc) motoren maar gezien het feit dat je daar geen garantie op krijgt (in zekere zin) zou ik in dit geval niet zelf gaan klooien......

Klinkt als ruimte op een van je drijfstang lagers....
Ongezien natuurlijk moeilijk te beoordelen...

Controle: Zet de motor in het BDP (bovenste dode punt) en wacht een paar tellen tot de comperssie-druk weg is. Draai nu zachtjes heen en weer. Dit zou het zelfde getik op moeten leveren als dit de oorzaak is.

Marc,

Over deze motor zijn al vele kolommen volgeschreven in de verschillende fora. Over het algemeen worden er drie problemen besproken: niet af te stellen tijdens het vliegen waarbij de motor voortdurend na enkele minuten afslaat of te rijk loopt, een metallisch tikkend geluid tijdens het lopen, meestal zo rond halfgas en oververhitten waardoor niet goed lopen of slijtage.
Ik heb inmiddels twee van deze motoren en heb ook problemen gehad tot ik een goed artikel las in Modell, een duits modelbouwblad. Hierin werden alle drie de problemen besproken en werd ook een oplossing voorgesteld.
Niet goed af te regelen: wat mij ook al opviel was dat er luchtbellen in de brandstof leiding te zien waren als de motor warm wordt en dan alleen in het stukje tussen de regelnaald en de carburator. Het blijkt dat de bevestiging aan het carterdeksel te massief is en dat daardoor teveel warmte in het naaldhuis kan komen waardoor de brandstof gaat koken. De oplossing bestaat eruit dat ik het naaldhuis flush van het carterdeksle heb afgezaagd en weer gemonteerd met een epoxyplaatje waardoor een volledige thermmische isolatie bestaat. De motor laat zich nu perfect afregelen en loopt goed door.
Het metallisch geluid tijdens halfgas komt uit de uitlaat die bij de motor wordt geleverd en kan geheel geen kwaad (mededeling van OS zelf) Je kan het voorkomen door een andere demper te gebruiken. Ik doe dat niet en accepteer het geluid zonder dat er iets gebeurt. De motor blijft gewoon goed lopen. Wat mij wel opviel was dat deze motor beduidend beter loopt op Coolpower 5% dan op Tormado 10%!
De oververhitting komt als de motor met een te grote prop belast wordt en het toerental te laag wordt bij volgas. Dit is een typische hoge toerental moter waarbij op top toeren meer dan 10000 toeren gemaakt moeten worden (mededeling van OS). Ik gebruik een drieblads 13X8 prop van Master. Je kan dit nog verder verbeteren als je de compressie iets verminderd door een extra afdichting onder de cylinderkop te leggen waarbij (volgens Modell) het vermogen zelfs nog toeneemt. Ik heb in ieder geval geen warmlopers gehad! pas wel goed op het gebruik van voldoende afterrun-olie want er blijft veel brandstof in het carter achter als je de motor na gebruik zonder meer wegzet.
Het geluid wat jij hoort kan inderdaad uit de krukaspin-drijfstang-pistonpin combinatie komen. Haal het carter deksel eraf en kijk naar de lagers van de drijfstang als je de prop ronddraait. Speleing zie je dan omdat er ineens wat olie uit deze (brons)lagers geperst wordt. Ik heb/voel/zie overigens niets van speling op deze punten en hoor bij doordraaien op de hand ook niets.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hans Delemarre

mmmm Delcam

Ik twijfel niet aan je deskundigheid maar volgens mij zijn die FX'en motoren met een lange slag met als eigenschap dat ze meer koppel leveren bij lagere toeren. Meer koppel betekend grote proppelers. Grotere propellers betekenen minder toeren. Dit past dus niet in het plaatje van hogere toerentallen :roll: CORRECT ME IF I'M WRONG :?:

Tevens valt het me een beetje tegen van een firma als OS dat zij dergelijke problemen hebben met hun ontwerp. Dit zou je normaal van een chinese cloon verwachten maar niet van dit gerenomeerd merk (waar ik nothans een absolute fan van ben) en dan ook nog eens zaagsneden geven in een nieuwe motor van om en bij de 200 Euro :? (Deze ingreep lijkt misschien niet zo dramatisch, maar iedereen zal toch moeten toegeven dat dit iets is dat je niet zomaar standaard met iedere nieuw aangekochte motor doet)

Stevo

Delcam zei:
Marc,

Het metallisch geluid tijdens halfgas komt uit de uitlaat die bij de motor wordt geleverd en kan geheel geen kwaad (mededeling van OS zelf) Je kan het voorkomen door een andere demper te gebruiken. Ik doe dat niet en accepteer het geluid zonder dat er iets gebeurt. De motor blijft gewoon goed lopen. Wat mij wel opviel was dat deze motor beduidend beter loopt op Coolpower 5% dan op Tormado 10%!Hans Delemarre

He dit komt bekend voor, ik heb net een nieuwe OS 46 FX gekocht en inderdaad een metallisch tikkend geluid tijdens het vliegen op half gas met Coolpower 10%/rossie gloeiplug nr.5. mij werd als tip aangeraden om de stationair iets te verhogen(vanwege het niet lineair zijn van de carburateur). en inderdaad de frequentie is lager geworden dat het optreedt alleen het treed nog steeds op.

Belangrijke en doorgaan sterk onderschatte factor in dat toeren /oververhittingsverhaal is de gebruikte gloeiplug. Grotere prop betekent ook koudere gloeiplug. Immers: voor goed lopen willen we dat het volledige gasmengsel op of kort na het bovenste dode punt brandt. Voor het verspreiden van de vlam door de verbrandingsruimte is een vaste hoeveelheid tijd nodig (afhankelijk van volume en eindcompressie) dus voor een maximum resultaat ontsteken we doorgaans iets voor het bovenste dode punt zodat op het bovenste dode punt er een zo gunstig mogelijk hoeveelheid brandstofmengsel brandt. Omdat die vlamsnelheid een constante factor is volgt daaruit automatisch dat bij een lager toerental er op een later tijdstip gedurende de arbeidsslag ontstoken moet worden. In methanol motoren kan dit door gebruik van koudere pluggen, het verlagen van de eindcompressie al dan niet in combinatie met het gebruik van andere brandstof (doorgaans minder nitro)
(in Gloeiplug motoren ontsteekt het mengsel door de combinatie van compressie en de kathalytische werking van de platina legering in de gloeispiraal hogere compressie = eerder ontsteken, hetere plug = sterkere kathalytische werking = eerder ontsteken. Nitro verhoogt de vlamsnelheid dus kan later worden ontstoken voor gelijk resultaat. Oppassen met aanpassen van de compressieverhouding met bijvoorbeeld extra koppakingen want lagere eindcompressie = ook weer lagere vlamsnelheid)

Even een update:

Ik heb de motor via internet en heb geen zin in de hele retour-procedure (afgezien dat ik ook het verhaal van een clubgenoot ken die de motor via de winkel had en geen garantie kreeg op een vastloper na een paar keer starten. Ik weet dat de motor goed is ingelopen, maar hoe bewijs je dat).

Ik vlieg met 10% nitro, 20%Klotz en Enya 5 plug en standaard uitlaat. Ik ben gewoon verder gegaan met inlopen en heb inmiddels een paar vluchten gemaakt. Het tikken is niet erger geworden, maar wel duidelijk te horen bij stationair. Als je van vol gas terug gaat hoor ik een kloppend geluid wat volgens mij voorontsteking is. Ik kan me niet direct voorstellen dat het de uitlaat is. Ik ga dus eerst nog maar eens een andere plug/brandstof proberen mocht dit blijven want kloppen/vooronsteking is volgens mij niet goed voor een motor. Het verhaal van compressieverlagen heb ik inmiddels ook gezien.

Ieder merk zal zijn problemen kennen....

Groeten,
Marc

Ik heb een OS50SX en een OS91FX, ( allebei dezelfde techniek ) en ze tikken allebei als ik met halfgas rondvlieg.

Op de 50SX had ik een 13x6, vervang ik nu door een 12 x 6 omdat de motor toch beter loopt en minder heet wordt met een wat hoger toerental. Op de 91FX een 16x8 voorop mijn Worldmodels Midget Mustang.

10 % Nitro gebruik ik trouwens en een OS8 gloeiplug (bestaan er dan andere :?: :lol: :twisted: )

Ik heb het nog eens nagekeken op de site van OS-engines zelf: de FX91 is GEEN lange slag motor als dat tenminste betekend dat de boring kleiner is dan de slag! De boring is 1.09 inch en de slag is 0.97 inch (afgerond).
Naar aanleiding van heftige discussies rond het loopgedrag van deze motor op amerikaanse fora reageerde OS met een mededelingen reeks op zijn site. Daar staat expliciet dat deze moror een 13X8 / 13X9 (inch maten) prop nodig heeft (niet groter) en toeren moet maken! Opgegeven wordt een max. toerental bij het afstellen boven de 10.000! (quote: Assuming the engine is fully broken in, you are using good quality fuel with at least 18% oil, and that there is no fuel foaming occurring, it is possible you are overpropping the engine. With use here in the U.S. at our altitudes, fuels, etc, we have found that this engine prefers slightly smaller props - 13x8 or 13x9 specifically - and turning at higher RPMs. If your engine's max RPM is under 10,500 then the engine is working too hard and not making peak performance. Remember, this is a 2-stroke engine. It cannot be expected to turn the same enormous load of prop as a far more expensive, pumped or super-charged 91 4-stroke engine.)

OS-USA levert ook een speciale O-ringen set om luchtlekkages langs de regelnaald (kwam/komt ook voor bij deze motor) te verhelpen. In Nederland kan je alleen een complete regelmaald met een betere passing verkrijgen om deze vorm van bellen in de brandstofleiding te verhelpen. In de drie duitse modelbouwbladen die ik geregeld lees werd steeds gemeld dat het naaldhuis te warm wordt (alcohol kookt al bij 42 graden Celsius als ik mij niet vergis) en dat je het best een losse naald met naaldhuis kan kopen. Mijn idee om dit van het carter deksel af te zagen leek mij eenvoudiger en was in een uurtje kompleet met herstel dmv een epoxy plaatje geregeld. Zoals al gezegd: daarna loopt hij als een zonnetje op Coolpower 5% terwijl hij op Tornado 10% niet goed is af te regelen. Ik weet niet waarom maar dat is wat ik ervaar. Het kloppende, metallische geluid schijnt inderdaad uit de demper te komen want dat is meteen weg als je een andere demper gebruikt. Ook op de site van OS zelf wordt dit gemeld en als niets betekenend afgedaan: men heeft het gehoord, langdurig naar een oorzaak gezocht, deze gevonden in de demper en daarmee als niet schadelijk voor de motor afgedaan. (quote:This has been extensively-investigated, and we've not been able to find any evidence of metal-to-metal contact that could cause such a noise. In fact, we've heard this sound from a wide variety of large engine sizes, and across several different brands. Engines that make the noise have been test run for considerable amounts of time and then disassembled so that all of the parts could be carefully examined.
No evidence of mechanical problems have ever been found. The noise comes from the exhaust system of the engine. Because model engines tend to run less smoothly at moderate throttle settings, the combustion process causes a resonance in the exhaust system that causes the clattering sound. It's not mechanical, just a result of the rapid expulsion of the exhaust gases when the engine's at less than full throttle. It's nothing to be concerned about if the engine's running well.)

Bron van de quotes: http://www.osengines.com/faq/product-faq.html#q16
Hans Delemarre

Hele valabele uitleg Delcam dank je. Ik was in de veronderstelling dat die FX'en langslagmotoren waren, niet dus. Maar het blijft een hoop gerommel om die motor draaiende te houden. Ik heb hier in het verleden op het forum een vraag gesteld over een Super Tigre 23 en toen bleek dat er een ring in de carburator te worden gemonteerd en dit werd door meerdere mensen als godslaster ervaren (blijkbaar bij OS niet gezien de tamme reaktie's)
Een andere demper monteren op een nagelnieuwe, vele euro's kostende motor omdat de orginele een rammelend geluid maakt??? Een aftermarket O-ring moeten aanschaffen omdat dit bij OS niet werd gedaan (willens nillens wetende dat er een probleem is???). Dat is voor mij een reden om die motor in het winkelrekje te laten staan.

Stevo

Stevo,

Gelijk heb je! maar ik kwam er ook pas achter toen ik hem al gekocht had......en de tweede zat op een vliegtuig dat ik kocht van een andere vlieger. Toen wist ik al wat er gebeuren moest. De andere vlieger had dat trouwens ook al ontdekt want daar was het naaldhuis ook al afgezaagd en elders gemonteerd.
Als je nu kijkt naar de nieuwe modellen van OS dan zie je dat het naaldhuis nu van kunststof gemaakt is en dat de steum waar het op zit veel lichter van constructie is. (..en OS blijft maar ontkennen dat er een fundamenteel probleem is met deze motor zoals hij origineel gemaakt werd)

Delcam

@ Stevo: hij maakt dan wel een tikkend geluid, maar is verder wel behoorlijk stil. Bij mijn 91FX heb ik trouwens geen problemen met het afstellen hoewel ik er eigenlijk een te zware propellor op heb. Hij start ook heel makkelijk.

Ik ben dus wèl tevreden met deze motor. Ook het feit dat je de mengselnaald anders kunt monteren vind ik wel zo makkelijk.

Delcam zei:
Zoals al gezegd: daarna loopt hij als een zonnetje op Coolpower 5% terwijl hij op Tornado 10% niet goed is af te regelen. Ik weet niet waarom maar dat is wat ik ervaar.

Past wel in het plaatje. Op de vapour-lock na zijn bijna alle hier te lezen verschijnselen terug te voeren op een nogal (te??) hoge eindcompressie. (meer nitro = meer vlamsnelheid in de verbrandingsruimte = later ontsteken = minder eindcompressie nodig). Bij de meeste -doorgaans minder kritische - modelmotoren merken we vaak pas iets van dit verschijnsel bij 30% nitro of meer.
Is de iendcompressie erg hoog dan wordt de motor snel heet, komt niet goed op toeren (door te vroege ontsteking wordt de zuiger afgeremd in de opwaardse beweging, ook bekend als pingelen) of we moeten het mengsel erg rijk maken om de ontsteking toch nog op tijd te laten plaatsvinden waardoor de mengverhouding brandstof/lucht verre van optimaal is. eindresultaat is ten allen tijden een motor die onbetrouwbaar loopt en een tegenvallend vermogen afgeeft.
Mogelijke oplossing is dan vliegen met minder nitro of, als dit toch is gewenst het "shimmen" van de cylinderkop met een of meer extra pakkingringen onder de cylinderkop (indien niet verkrijgbaar of omwille van het experiment eventueel zelf te vervaardigen uit de zijkanten van een frisdrankblikje).

Ik denk dat Arjen helemaal gelijk heeft, ik ervaar het ook als "pingelen". (voorontsteking). Dit heeft een zwaardere belasting op de drijfstang en gerelateerde onderdelen tot gevolg.
In complexe (auto/vliegtuig)motoren desastreus, maar ik zie er geen kwaad in voor modelmotoren die toch geen honderden/duizenden uren draaien.
Ik heb hem in een 3D kist, waarbij slechts korte gedeeltes van een vlucht ik in het toerenbereik kom, dat dit te horen is.
Ik ben er inmiddels aan gewend en stoor me er niet meer aan.

Verder heb ik geen problemen met de motor, maar omdat het model met de 91 zwaar overpowered is, hoeft hij niet continue hard te werken en is de bedrijfstemperatuur laag.
Met een lichtgewicht 17 X 6 houten Menz prop kom ik op 7500rpm en hij 3D't als de brandweer.

Back