Tikkend geluid wanneer je aan het vliegwiel draaid

Goedendag,

Ik ben nieuw hier en zal me dadelijk even voorstellen. Ik heb vandaag een nitro auto aangeschaft. Merk: Reely 1:8 nitro-buggy Air Attack 2WD P-300 R2R 2.4 GHz

Na een tank stationeer gedraaid te hebben, liet ik de auto afkoelen zoals in de beschrijving staat. Vervolgens wilde ik weer gaan starten, maar kwam tot de verbazing dat mijn trekstarter vast zat. Een buurjongen bij gehaald die er veel verstand van had en alles los gehaald. Op een gegeven moment hebben we de trekstarter los gehaald en daarachter zit een moer die vast zit op de krukas. Daar hebben we de sleutel op gezet en wat kracht gezet en de zuiger en krukas kwamen weer opgang. Vervolgens ingereden op de WOT manier en de auto liep goed en lekker rijk. Vervolgens heb ik hem schoongemaakt en druppelde er after run olie in. Ik draaide met mijn vinger het vliegwiel rond en hoorde wanneer de zuiger onderin zat een kleine tik. Als je de trekstarter gebruikt hoor je de tik niet(omdat het denk ik dan te snel gaat).

Mijn vraag is, is dit normaal die tik? Onder het rijden hoor je het niet en zoals ik al zei met de trekstarter ook niet. Alleen als je zelf heel rustig het vliegwiel een keer rond laat gaan. Het is ook geen echte harde tik ofzo, maar ik dacht wil het graag even weten van jullie.

Link naar het model auto:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/239000/Reely-18-nitro-buggy-Air-Attack-2WD-P-300-R2R-24-GHz

Graag hoor ik van jullie.

Mvg

Mark

Dat is waarschijnlijk het pennetje in de crakpin van de krukas.
Niets om zorgen over te maken

Hallo Grayam

Dat is een pinnetje wat in de krukas(big end) zit met een veertje erachter.
Dat dient voor het startmechaniek van de trekstarter of rotostarter waardoor je de motor kan starten.

Het pinnetje wordt door het veertje naar buiten gedrukt waardoor de krukas wordt verlengt waardoor het vastloopt op een plaat met asje wat door de backplate naar buiten komt (sommige modellen is het anders maar het principe blijft het zelfde) waar je Trekstart/rotostart op monteert.

Dat veertje achter het pinnetje zit er zodat als je je hem start dat het pinntje vast grijpt op de plaat en als de motor loopt hij erover heen glijd.

En dat tikken wat je hoort is dat het pinnetje over het startmechaniek glijd.
En is niks om je zorgen over te maken zoals Roelof ook al zegt;)

Hallo Grayam

Dat is een pinnetje wat in de krukas(big end) zit met een veertje erachter.
Dat dient voor het startmechaniek van de trekstarter of rotostarter waardoor je de motor kan starten.

Het pinnetje wordt door het veertje naar buiten gedrukt waardoor de krukas wordt verlengt waardoor het vastloopt op een plaat met asje wat door de backplate naar buiten komt (sommige modellen is het anders maar het principe blijft het zelfde) waar je Trekstart/rotostart op monteert.

Dat veertje achter het pinnetje zit er zodat als je je hem start dat het pinntje vast grijpt op de plaat en als de motor loopt hij erover heen glijd.

En dat tikken wat je hoort is dat het pinnetje over het startmechaniek glijd.
En is niks om je zorgen over te maken zoals Roelof ook al zegt;)

Dus dat is bij elke auto van mijn model zo? en dus wanneer de motor gestart is, is die tik ook weg?
Bedankt voor je reactie

Fijne avond

Groeten

nee hij is dan nog niet weg maar door het motorgeluid hoor je hem niet meer... nu zal de tik zijn als de zuiger beneden staat maar het kan ook zijn dat als je bv een keer de motor start dat je de tik hoort als de zuiger Bovenin staat...

Back