Timer voor een modelraket

Beste elektronica mensen,

Wie van jullie heeft er voor mij een schema van een kleine timer.
Het is de bedoeling om een tweede trap van een raket na een bepaalde tijd te ontsteken.
Hierbij moet er een behoorlijk grote stroom aan de onsteker worden geleverd. We hebben het dan over minimaal 5 Ampere.
Het probleem is dat er, vanwege het gewicht, geen zware batterij mee omhoog kan.
Is zo iets op te lossen door van te voren een condensator op te laden?
De tijd moet instelbaar zijn tussen 0 en 5 seconden.

Iemand een idee?

Groeten,
Henk Siewert
http://ww.raket.info

verlengsnoer is mischien een optie? :lol: :lol: wel ff snel afrollen dan maar 5 ampere kan die zeker hebben :wink:
groeten gertjan

Een condensator die gedurende 5 seconden 5Amp kan leveren zal niet lukken. Dat ding wordt zo groot dat je er een saturnus voor nodig hebt om hem omhoog te krijgen (nou ja ik overdrijf wel eens een beetje).
De enige condensatoren die een beetje in de buurt komen zijn goldcap condensatoren. Die hebben een enorme capaciteid en zijn toch klein. Ze hebben wel als nadeel dat ze behoorlijk duur zijn en alleen kunnen werken met hele lage spanningen. De meeste kunnen maar met maximaal 2V tot 2,5V werken. Zet je er meer op dan gaan ze onherroeppelijk kapot.
Ze kunnen wel met hele hoge stromen geladen en ontladen worden. Er zijn er bij die wel 100Amp kunnen verwerken. Natuurlijk kan zo'n condensator dergelijke stromen maar heel kort leveren maar misschien net lang genoeg voor jou doel. Het enige wat dan overblijft is de lage spanning. Je zult dus ontstekers moeten maken die met 2V al goed werken.

nijsinkgj zei:
verlengsnoer is mischien een optie? :lol: :lol: wel even snel afrollen dan maar 5 ampere kan die zeker hebben :wink:
groeten gertjan

Ken je die van die elektrische auto van 10000 Euro?

Ernst Grundmann zei:
De enige condensatoren die een beetje in de buurt komen zijn goldcap condensatoren. Die hebben een enorme capaciteid en zijn toch klein. Ze hebben wel als nadeel dat ze behoorlijk duur zijn en alleen kunnen werken met hele lage spanningen. De meeste kunnen maar met maximaal 2V tot 2,5V werken. Zet je er meer op dan gaan ze onherroeppelijk kapot.
...Het enige wat dan overblijft is de lage spanning. Je zult dus ontstekers moeten maken die met 2V al goed werken.

OK, dat zou een optie kunnen zijn.
Bedankt.

toevallig heb ik dit ook uit zitten zoeken maar wat jij wilt zal A niet zomaar lukken B de boel behoorlijk verzwaren C er is een betere oplossing

je hebt speciale motoren die door de zeg maar hitte vorming van de vorige motor *de uitstoot van de parachute lancering het 2de deel kunnen aktiveren ik raad je in ieder geval even aan om met caveman rocketry contact op te nemen ;) die weet der meer vanaf

Hoi Henk

Er zijn een paar oplossingen. De dure en de goedkope. Ik namelijk ben tegen het zelfde proleem aangelopen. Bij het ontwerp van de Nike Tomahawk. De oplossing van Cheetah kan dan dan niet want dan moet je de motoren tegen elkaar monteren. Gap staging kan wel (methode van Harry Stine) maar is niet aan te raden met een schaalmodel. Omdat ik er meerdere malen een model mee heb verloren, zou ik het je in dit geval niet aan raden.

Dus blijft er een timer over.

Er is een super timer te koop. De traxa, die werkt met een goldcap en weegt ongeveer 75 gram. je het dan geen onboard battry nodig en je kunt hem met een externe accu laden (accu vliegt niet mee )
Een bekende Nederlandse raketten firma verkoopt ze ;-)

Verder zijn er dan nog de timers van Perfecflite, die zijn klein en redelijk betaalbaar. En werken met een 12volt foto batterytje. Die in combinatie met een low amp ontsteker geven een betrouwbare airstart mogelijkheid.

Derde optie is zelfbouw. Op internetnet zijn er massa's schema's te vinden van simele timers en hier op het forum is echt wel iemand te vinden die kan helpen een schema om te zetten in iets werkends

Ps (mijn spelings check werkt niet)

De schakelingen met de 555 zijn niet bruikbaar voor deze toepassing. Dit IC heeft een minimale voedingsspanning van ongeveer 5V nodig. Als je met GoldCap condensatoren gaat werken moet je werken met slechts 2V tot maximaal 2,5V. De 555 zal dan dus niet werken.
In de schema's wordt gebruik gemaakt van een 9V batterij. Ook dat zal waarschijnlijk niet werken omdat zo'n batterijtje maar weinig stroom kan leveren. In ieder geval niet voldoende voor een ontsteker.

Ernst Grundmann zei:
De schakelingen met de 555 zijn niet bruikbaar voor deze toepassing. Dit IC heeft een minimale voedingsspanning van ongeveer 5V nodig. Als je met GoldCap condensatoren gaat werken moet je werken met slechts 2V tot maximaal 2,5V. De 555 zal dan dus niet werken.

http://www.rec-electronic.de/shop/s...peicherkondensator_1F_5_5V___Coldcap_1520.htm

En er bestaan zelfs coldcaps van 10 Volt met een redelijke capaciteit, dus waarom dan geen 555 (cmos-versie) gebruiken ?
Coldcap ontladen over een onsteekspoeltje (*bobine*), dan krijg je een behoorlijke klap.

Voor deze toepassing heb je een condensator nodig van veel meer dan 1F. Aan een ontstekingsspoeltje (bobine) heb je niets omdat die alleen een hoge spanning afgeven en daar kan je een modelraketmotortje niet mee ontsteken. De ontsteker is een gloeispiraaltje, net zoiets als een gloeiplug, waar gedurende 1 á 2 seconden een ampere of 2 tot 5 doorheen moet om de raketmotor te ontsteken. Om gedurende die tijd die hoge stroom te laten lopen heb je dus een goldcap van zo'n 20F tot 25F nodig. Die heb ik nog nooit gezien met een werkspanning hoger dan 2,5V.
Een ICM7555 gebruiken zou kunnen maar dan nog zit je erg aan de rand want die werkt vanaf 2V. Een simpelere schakeling van een paar transistors, weerstanden en condensators lijkt mij beter geschikt.

Een twee traps raket kun je toch ook gewoon 'chemisch' laten ontsteken. Je kunt toch van die modules kopen die op het einde van hun 'kop' langzaambrandend 'spul' hebben waarmee je weer een andere module in de fik kunt krijgen. Die dan in verschillende delay tijden te krijgen zijn.
Uitleg is niet helemaal geweldig meer ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. Dus moeilijk doen met condensatoren enzo is helemaal niet nodig.

Groeten Maarten.

maarten zei:
Een twee traps raket kun je toch ook gewoon 'chemisch' laten ontsteken. ... Dus moeilijk doen met condensatoren enzo is helemaal niet nodig.Groeten Maarten.

Hallo Maarten,
Even een misverstand uit de wereld helpen.
Motoren met een vertraging zijn alleen voor 1 traps modellen.
De vertraging is voor het doorvliegen van de raket tot het hoogste punt (apogee/apogeum). In die tijd is de raket in vrije vlucht.
Zie http://www.raket.info ->klik op Kennis en dan op Vlucht.
Voor het ontsteken van een tweede trap zijn er z.g. nul motoren. Dus zonder vertragings- en uitstootlading. De motoren moeten dan wel met elkaar in contact zijn. De eerste steekt dan de tweede aan.
Ik heb een tweetraps raket waarvan de tweede trap een heel eind boven de eerste motor zit. Ik moet dus, zoals we dat noemen, een airstart maken van de tweede motor.
Daarvoor heb je een timer nodig.

Groeten,
Henk Siewert

Waarom moet de ontsteekdraad (?) gloeien, is een goede vonk niet voldoende ? (Eventueel meerdere vonken binnen een seconde)
Het lijkt mij dat het kruit ook dan wel ontsteekt.....of vergis ik me ?

BigBoat zei:
Waarom moet de ontsteekdraad (?) gloeien, is een goede vonk niet voldoende ? (Eventueel meerdere vonken binnen een seconde)
Het lijkt mij dat het kruit ook dan wel ontsteekt.....of vergis ik me ?

Hi,

Een of meerdere vonken zouden denk ik ook wel kunnen.
Denk je zoms aan een piezo?

Groeten,
Henk Siewert

Waar ik aan denk zijn die apparaatjes die ze *spiertrainers* noemen en verkopen bij de Blokker ed voor een paar euro.
Je moet zo'n ding op je buik plakken en dan geeft het apparaat spanningspulsjes af.
Het schakelingetje bestaat uit een printje ter grote van 1 euro stuk incl. het bobine-spoeltje en batterij-houdertje.
Verwijder het HS-gedeelte en vervang het voor een wat forsere uitvoering, zoals een een FET (of HS-darlington transistor) en een groter *bobine-sppoeltje* en je hebt een prachtige ontsteker.
Het op tijd aan schakelen kan eenvoudig met een vertraagd timertje van 1 transistor en wat losse onderdelen.
Voedt het geheel uit die coldcap van 1F/5V en ik weet (haast) zeker dat het kruit ontstoken wordt.

Hoi Henk even googelen op " Robert Galejs timer "

Dan vind je een schema van een simpele timer die precies doet wat je nodig hebt. werkt goed met een 9 volt blokje, of een foto batterytje.

Als je een Davey fire gebruikt dan heb je aan 150mA genoeg om te ontsteken.

Anders kan ik je ook wel aan low amp ontstekers helpen.

Oja de onderdelen voor je test kit zijn onderweg uit de states.

kun je gelijk een mooi bouw verslag hier neer zetten :-D

Hoi Henk

Net terug uit Duitsland van een fantastisch lanceer weekend. Alleen jammer dat ik de zonnebrand was vergeten ;-D .

En ik heb een timertje mee gebracht :-D

Ongeveer 2 gram en zo groot als 20 euro cent. Als je hier in de buurt bent om je Nike Tomahawk op te halen dan zal ik hem laten zien.

Prijs zit ergens rond de 15 euro.

Back