Timing Kontronik 480 en Wattsssss

Weet één van jullie ook hoeveel polig een kontronik 480-28 en een 480-34 is?
Ik moet de timing van de regelaar instellen op normaal, soft of hard.
Geen idee wat het beste is.

Verder........ik wil mijn 480-34 (over)belasten naar 1000 Watt.
Een 5S lipo met een 10 x 10 prop.
Hoe klinkt dat?

Dank!

10 x 10 op 5s 2200 komt ongeveer op 1100 watt uit.
Alleen draait de motor veels te snel 65000 toeren.

Laatst bewerkt:
Ja,.............

dat weet ik, maar wat ik begrepen heb is dat iedereen de motoren te snel laat draaien en met teveel Watts...............

Met teveel toeren moet je wel verschrikkelijk goed uitkijken. Kortdurig wat meer vermogen dat gaat meestal wel goed, maar toeren is een ander verhaal.

Hoi Kees,

heb je de smaak te pakken?

Wat heb je er nu precies opzitten?
Enig idee hoeveel watt je nu trekt?

GJ

ja........

vond het zaterdag erg leuk!
Heb nu de 480-34 met 4S Lipo en een 12 x 10 prop.
Is ongeveer 670 Watt.
43500 toeren
De pitch snelheid is dan 130 km/per uur.
Volgens deze calculator............maar die kennen jullie vast wel:

eCalc - Propeller eMotor Calculator   (c) by Markus Müller

Ik wil graag de snelheid van het model omhoog

Met een 5S lipo en 10 x 11 prop wordt de snelheid 190 km/per uur.
739 Watt
De motor loopt dan 56000 toeren.

Roept u maar!

Hmm, 56000 moet even kunnen maar die calculators moeten wel met enige voorzichtigheid gebruikt worden.
Ik zou denk ik op 4S blijven en dan een prop met meer spoed en pitch nemen.
Maar ik zal Gerben even wakker schudden, die is nogal goed met Motocalc, klopt vaak op 10%.

Maar ik ben blij dat je (en eigenlijk iedereen) het naar zijn zin gehad heeft.
Er ging wel het een en ander fout maar daar heeft niemand iets van gemerkt, en zo hoort het ook.

Je had mee moeten gaan met het etentje, dat was nog veeeeeel gezelliger dan de rest van de dag.

Ben je er ook in Stompetoren bij?

GJ

Laatst bewerkt:
Kees,

Even ter controle: Je bedoelt een Kira 480-34?
Weet je zeker dat je een 5.2 vertraging hebt, als ik een beetje nareken lijkt een 4.2 vertraging meer overeen te komen met je huidige waarden.
Edit: zie net je volgende reply, daar spreek je over 670W terwijl je 2 posts eerder 825 noemt???
Welke accu's gebruik je trouwens?

De Timing wordt meestal in low, medium en high afgesteld, of in graden.
Normal, slow en hard klinken meer als de startup-speed. Die mag op fast.

In dit geval: Timing low, startup Fast, Brake Hard.
Wordt de motor al warm cq heet met dit vermogen?

Mark, een 3400kv motor op 5s maakt ongeveer: 3400 x 5S x 3.6 x 0.8 = 49000rpm.
Op 5S met een goed afgestemde prop blijf je net onder de 60K rpm. Daarbij zou ik eerder aan een 11x8 oid denken dan aan een 10x10. Met het relatief beperkte vermogen tov de grootte en het gewicht van de Parabola, zul je vooral trekkracht nodig hebben, heel veel vermogen investeren in een hele hoge pitch speed heeft niet zoveel zin.

Zou je graag nog een gedachte meegeven. Waarom zou je dit motortje (144gr- mag je tje noemen toch?) tot zijn uiterste grens en waarschijlijk zelfs eroverheen belasten? Kans dat hij stuk gaat is aanwezig. Als je deze motor nou eens verkoopt, er een leuk bedrag voor vangt en een Kira 600-38 aanschaft? Die kost +-200 euro, trek daar vanaf wat je voor de 480 motor vangt, zijn de kosten al wat beperkter. Je hebt dan een degelijke motor, die bij de kist past, die je rustig tot 3kw kunt belasten als je zover bent, zonder hele hoge motortemperaturen en alles op de grens zoals met de 480 zal gebeuren.
(ergens boven de 5kw rookt hij wel op, dat hebben we zaterdag kunnen zien, dus je hebt een ruime marge)
Is even 2 stappen verder maar is nu het moment om bij stil te staan...

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
5s is geen probleem voor deze motor. Deze kleinere motoren mogen zelfs meer toeren draaien dan de grote van 36mm.
Deze motor is zeer geschikt voor tuigen tot 1,5 m spanwijdte en 1kg vlieggewicht als je er het maximum wil uithalen. Anders kan hij zijn energie niet kwijt.

Kontronik zegt:

Spez. Drehzahl 3400U/min/V
Drehzahl max. 50000 U/Min
Gehäuse Edelstahl
Leerlaufstrom 12V
1.4A
Gewicht ca. 200g
Innenwiderstand 0.0116 Ohm

Dus ga maar niet boven de 50000 rpm

Op 5S zou je met wat geluk over die 50000 rpm heen gaan, helemaal als je per ongeluk in vlakke vlucht gas gaat geven.

Laatst bewerkt:
5S?

Ik heb een 500-36-6.7 en aan Kontronik raad gevraagd om naar 1.8KW te gaan.
Vlieg nu met 4S en 15x15, zij stellen dat 5S met 16x16 nog moet gaan. De motor draait dan ook over de 60.000 rpm, maar voor hotliner/F5B gebruik mag dat van hun. De echte F5B motoren draaien nog hoger maar zijn ook beter uitgebalanceerd.
Dus met een 3400 kv (mijne is 3600) en 5 cellen moet volgens mijn wel kunnen. Dan moet je wel naar een niet te kleine prop en dus aan de rand van de stroom gaan zitten om het toerental niet te hoog op te laten lopen.

Groeten, Rick

En aan ...............

welke prop denk je dan Rick?

Ja.......ik ben er ook bij in Stompetoren. Heb me al aangemeld via de site.
Komend weekend Parabola verder trimmen en trainen!
Heb nu gezien hoe het moet.

Het is allemaal wel op het randje hoor!

Je probeert het maximale uit een minimaal motortje te halen.
Zoals Gerben al schreef, de Parabola is een zwaar model.
Vergelijk het met een Landrover met een 1100cc hoogtoerig turbomotortje.
Dat moet wel stuk gaan.

De motor is nu nog heel en kan nogal wat geld opbrengen.
Zet deze aandrijving in een Blizzard of zo en je weet niet wat je ziet, dus kopers genoeg denk ik.
Koop dan een 600-38 met gear, prop hem op 1500-2000 Watt en je kan jaren zonder problemen vliegen.

GJ

uit de kataloog van 2009:
Gear drive for hotliners and wingspan 1,6m size 5s/2500 14x10" (55A); 13x11" (40A)
Vanzelfsprekend dat de stroom nu hoger zal zijn met de huidige lipo's.

In het begin, heb ik een paar keer met een 'kleine' prop rfm16x16 en niet per ongeluk:) lang gas gegeven op 6s met mijn motor. feitelijk nog altijd de leukste setup om losweg wat te vliegen.

Val

De spanning van de 2009 lipo's was onder belasting 3,2-3,3 volt per cel.
Nu zit dat op 3,6 en zelfs 3,7...
Dat is een enorm verschil.

GJ

Prop

Als je naar boven wilt en dan (vrijwel) vertikaal zal je niet meer dan 30 m/s halen met 1200 Watt.
Rendement prop 80% motor 75 % totaal 60% dus maximaal 720 Watt aerodynamisch vermogen. 1 Watt = 1 N x m/s.
Massa 1.8 kg (18N zonder de weerstand van het model) zal je maximaal 720/18 = 40 m/s kunnen stijgen. Met de weerstand van het model erbij gerekend zal je mogelijk 30 of 32 m/s halen rond de 110 km/h.
Als je dan een theoretische propsnelheid van 15% neemt zou je op 130 km/h propsnelheid komen.
Uitgaande dat je een 5.2 vertraging hebt (4.2 heeft Kontronik niet voor de KIRA) zou je op een Freudenthaler 13 X 9 uitkomen.
Rick

Ik.................

laat de Parabola voor wat hij is en volg het advies van Gerben en GVJO.
Een 4S met een 12 x 11 prop. Zo doe ik mee in Stompetoren. De Parabola is een hartstikke leuke snelle zwever, ook zeer geschikt voor recreatief "leuk vliegen"!

Wanneer ik volgend jaar echt mee gaan doen komt er een ander model met een 600 Kontronik. Gewoon in één keer goed.
Dank voor het meedenken!

Back