timng van een TORQUE Revolution 4014T-570

Hi
de auto detect van mijn jeti spinner vind dat de het een inrunner is, daarom maar met de hand afstellen maar ik kan nergens de timing van deze motor vinden, wie kan mij helpen ?

Bart

Ik heb dat ook a eens nagevraagd bij aerobertics maar ik kwam daar toen niet veel verder dan autotiming.
In combinatie met een turnigy regelaar gebruikte ik de hoogst mogelijk timing (was een 4 standen systeem). Met de originele airbossregelaar gebruik ik autotiming. Ik moet zeggen dat de motor veel beter werkte met de originele regelaar dan met de turnigy. Daarmee "slipte" ie nog wel eens

Laatst bewerkt:
Het is een buitenloper, dus ik zou met de timing tussen de 20 en 30 gaan zitten. Ga je iets lager zitten is de motor wat zuiniger maar hij kan zich wel eens verslikken, en dat is lastig als je net gas wil geven.

net op 20 graden begonen, 62 A max, toen naar 25 graden 2 A meer,
de frequenty staat nu op 8 Khz kan naar 32 Khz is dat aan te raden?
wat geeft dat mij?

Heb de vertraging nu op een 0,5 sec staan van nul naar vol gas, maar hier ga ik nog wat mee spelen want volgens mij kan die nog sneller.

Een ding is zeker deze regellaar is een stuk beter als de hacker die er op zat, daar kwam ik met deze prop niet verder als 50 A. en de instel mogelijk heden zijn abnormaal, niet van low, normal, high, nee 0,1 .. 0,2 enz, dit geld voor alle instellingen, accu spanning, timming, speed en nog meer dingen die ik niet weet wat ze doen :-)

Maar dat is leesvoer, voor mij,

spinbox is wel aan te raden met zoveel instelling, de volgende regelaar wordt in ideregeval weer een spin 99/200, voor mijn groto extra.

Bart

Laatst bewerkt:
32kHz kan geen kwaad maar het brengt ook geen voordeel voor deze motor en buitenlopers in het algemeen. Iets hogere schakelverliezen in de regelaar en daardoor een hogere temperatuur van de transistoren.

Om een motor niet op vol gas te laten lopen, wordt de spanning in stukjes gehakt zodat de motor denkt dat hij een lagere spanning voor zijn kiezen krijgt. De bedoeling van een hoge schakelfrequentie is om, ondanks dat in stukjes hakken van de spanning (choppen), toch een redelijk glad stroomverloop in de motor te krijgen. Piekerige stroom zorgt namelijk voor extra verliezen. Een hogere zelfinductie van de motor ("meer windingen op de spoelen") zorgt al voor een gladdere stroom, dus dan hoef je geen hoge frequentie te kiezen. Buitenlopers hebben een hoge zelfinductie ...

32kHz is voor slotless/yzerloze motoren, zoals de Kontronik Tango, een motor met lage zelf-indictie.

Hier kun je zien en lezen hoe het zit met dat 'in stukjes hakken':
SPEEDY-BL

Laatst bewerkt:
Ongeveer halverwege de pagina een plaatje waarop je mooi kunt zien dat de spanning over de motor in stukjes gehakt wordt terwijl de stroom een veel minder wild verloop heeft, een licht golfje, meer niet. Bij hogere frequenties zal de stroom nog minder inzakken tussen de spanningspulsen die dan dichter bij elkaar liggen.
Chapter 9 -ELECTRONIC CONTROLLERS

Laatst bewerkt:
Maar hoe bepaal je nu of de 32 kHz een verlies of een winst opleverd,
want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze FET's gebruiken die bij 32 kHz al een sigificanter groter verlies hebben als bij 8 kHz, Oke je heb 4 keer zo veel overgangen van null naar vol open en terug, en ik weet dat daar het verlies optreed. Met alleen stroom meten kom je er niet want je moet dat dan
bij een precies het zelfde toerental doen.

Ben ik er dan? (spanning,, of is dat te verwaarlozen )

Heb net gevlogen, en ik heb echt meer vermogen met deze regelaar :-)
uit een hover treken is zelfs geen probleem als de accu bijna leeg is.

Heb net wel geluk gehad, ik dacht doe nog effe een over aan het einde van een vlucht. stom stom stom, de regelaar regelde in de hover terug( soft lipo safe ). zat redelijk hoog maar had niet veel over na dat ik hem recht trok ( had een tail slide die ik nog niet express voor elkaar gekregen had :-) ) , maar toch nog netjes geland.

Bart ,

Laatst bewerkt:
Schakelverliezen zijn groter bij 32kHz. Je hoeft niet te meten, je hebt zelf al beredeneerd wat het meest gunstig is. Voor dit type motor maakt 8 of 32kHz geen verschil.

Back