Tip: brouw je eigen CA/Secondelijm versneller (CA-kicker).

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door DennisM, 25 nov 2004.

  1. DennisM

    DennisM Guest

    Ik hoop dat dit nog niet aan bod is gekomen, anders mag een mod dit verwijderen (ben hier nog maar redelijk nieuw op't forum).
    Jullie kennen het wel, Secondelijm versneller in zo'n verstuivertje wat ongeveer 9 Euro kost voor een klein flesje. Je sproeit 't gewoon op je lijmverbinding en de secondenlijm hardt onmiddelijk uit, ook zonder druk of contact.

    Nu heb ik het ergens gevonden om het zelf te maken, het is nog heel simpel ook :

    -Breng een half kopje water aan de kook

    - Voeg er bakpoeder al roerend bij todat het mengsel verzadigd is (het bakpoeder begint neer te slaan/mengsel wordt erg troebel. 1 pakje bakpoeder is meer dan genoeg. Rustig toevoegen want het kan fel beginnen te schuimen !)

    - Volledig laten afkoelen en laten bezinken,en vervolgens het mengsel (niet het bezinksel meegieten!) in een verstuivertje gieten. een oud parfumflesje is hiervoor ideaal.

    - Klaar voor gebruik ! Het gebruik is net hetzelfde als die CA-versnellers die je in de winkel koopt, het kost je nu alleen maar 2x niets ;).

    De eerste keer dat ik dit mengsel had gemaakt had ik er veel teveel bakpoeder in gedaan, uiteindelijk heb ik 't bakpoeder verder laten oplossen door er altijd maar meer water bij te doen. Nu heb ik een fles van 1.5 liter CA-versneller :oops:
     
  2. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Leeuwarden
    geinige tip, die mij ook een stuk minder giftig lijkt...

    groet,
    Alex
     
  3. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    super tip is dit :D
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    bakpoeder.... is dat gewoon zelfrijzend bakmeel?
     
  5. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
    Ook wel bekend als baking powder. Heeft weinig met zelfrijzend bakmeel te maken

    /me is parttime hobbykok 8)
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Bak poeder? Bloem?
     
  7. DennisM

    DennisM Guest

    Nee geen bloem, het heet echt bakpoeder. Het wordt verkocht in kleine (meestal papieren) zakjes zoals die pakjes met vanillesuiker in
    Het ziet er wel een beetje uit zoals bloem.
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    En dat werkt echt? dan is dit een oplossing die in aanmerking komt voor "Technological innovation of the year" award.


    Stevo
     
  9. DennisM

    DennisM Guest

    Hier werkt het toch prima :).
    Misschien dat echte ca-kicker nog sneller is, omdat water niet zo vluchtig is.
    Maar van het moment dat je het erop spuit zie je het al dadelijk uitharden.
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    en als je puur kraanwater op een lijmverbinding van ca laat komen, krijg je dat het ook meteen hrd is, maar word dan wel wittig. Is dit iets vergelijkbaars? of wordt de verbind dan veel te bros.

    Met water op een lijmverbind komen bedoel ik een planttespuit en dan 1meter erboven houden. wordt wel snel hard maar of het goed is?
     
  11. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Hallo,

    Bakpoeder of natriumbicarbonaat?


    Mvg,

    Paul Siemons
     
  12. DennisM

    DennisM Guest

    @mohammed : tot nu toe is bij mij nog niets losgekomen dus ik denk dat het wel in orde is. Uiteindelijk wordt de verbinding inderdaad wit.

    @Paul Siemons : Baking Soda : bakpoeder dus (ik dacht dat natriumbicarbonaat ongeveer hetzelfde was, maar daar ben ik niet meer zeker van.

    Ik heb ondertussen op't net gevonden dat er nog mensen dit doen :
    zie RC-Groups.com :

    http://www.rcgroups.com/forums/archive/index.php/t-293504

    Ik zie in de laatste reply dat die persoon ook het bezinksel meegiet (wel schudden voor gebruik dan). Morgen eens proberen met bezinksel om te kijken als het een ander effect geeft.

    Heeft iemand het hier ook al uitgeprobeert?
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    hoe ben je daar in godsnaam opgekomen vraag ik me dan af :lol:

    ik gebruik het eigenlijk nooit, in welke situaties is het een goede hulp zo'n versneller ?
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bakpoeder is meestal een mengsel van natrium bi-carbonaat en natrium tartraat (wijnsteenzuur). Dit goedje levert tijdens het rijzen het 'broodnodige' koolzuurgas. Anders blijft je baksel een plat, keihard geval en dan... 'Bruno bakt pizzabodem van gewapend beton' (uit te spreken met nep-italiaans accent... :wink:)
     
  15. Tazzy

    Tazzy

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Den Haag/Leidschenveen
    mental note to self: geen pizza bij pizzaria Bruno meer halen
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Er zit een betere op loopafstand van m om de hoek ;)
     
  17. Guest

    Guest Guest

    heeft er al iemand die dubbel koolzure soda oplossing getest op iets dat gekickt moest worden?

    btw, zelfrijzende bloem is niks anders dan (witte) bloem gemengd met bakpoeder.
     
  18. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Ik heb een tijdje geleden geprobeerd dit te maken, heb het bakpoeder gevonden. Bij mij werkte het niet.. jammer. Ik zal wel iets fout hebben gedaan.

    tim
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik koop wel een flesje kicker voor die 5 euro, dat versnelt als de bliksem :wink:
     

Deel Deze Pagina