Tip: Modificaties Taranis XD9: Schakelaars aan de achterzijde

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wubbe, 1 jun 2020.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb in de voorbije jaren met heel veel plezier gevlogen met mijn Taranis XD9. Wat een geweldige zender is dat! En wat een mogelijkheden!
    Open Source, OpenTX, Companion. Ik vind het allemaal geweldig.

    Het enige waar ik wel mee heb zitten proberen is om een goede plek voor de flightmode schakelaar te vinden. Omdat ik met mijn duimen stuur (als ik met mijn DLG vlieg) kon ik moeilijk blindelings de juiste schakelaar vinden. Dat had 2 redenen. Er waren te veel schakelaars bovenaan, en ik vond zelden de goede (ook al omdat ik veel wisselde) en ik had sowiezo moeite om de schakelaar te vinden. zonder te kijken. En al helemaal als je geconcentreerd aan het vliegen bent. Het resultaat was dat ik vaak gewoon in Cruise vloog, en niet van flightmode wisselde. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
    Totdat ik een keer 's nachts er over nadacht en bedacht dat een zender eigenlijk heel raar in elkaar zit. Als je hem vasthoudt, dan zitten je vingers aan de achterkant en je duimen aan de voorkant. En met die vingers kun je uitstekend de schakelaars bedienen. Waarom zitten de schakelaars dan aan de voorkant?
    Ik heb dus 2 schakelaars van de voorkant naar de achterkant verplaatst. Ook heb ik 2 schakelaars (die ik toch nooit gebruikte) verwijderd door ze in de zender te laten. Ik heb nu dus 2 driestanden schakelaars aan de voorkant en 2 aan de achterkant (naast de verende schakelaar voor de launch van de DLG). Deel van het probleem is dus ook dat er teveel schakelaars aan de bovenkant zitten. Dat probleem is nu meteen ook opgelost.
    Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar als ik de zender in mijn hand heb voelt het prima.
    Misschien een idee voor anderen.

    Voorzijde. Een paar schakelaars minder. (ik moet alleen nog mooie dopjes vinden)
    [​IMG]

    Achterzijde. Met de nieuwe schakelaars (dwars door de Wasserkuppe 'startgenehmigung' heen :hammer:)
    [​IMG]

    Zo worden ze bediend:
    [​IMG]

    De schakelaar komt niet voorbij de achterzijde van de zender.
    [​IMG]

    Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee :yes:
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Tof opgelost!
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb er nu een tijdje mee gevlogen en ik vind het top. Mijn schakelaars zitten iets te hoog waardoor de stuurknuppel niet helemaal de volledige slag kan maken. Geen groot probleem, maar het kan dus beter.
    Als je mijn voorbeeld volgt, even iets om op te letten.
     
  4. Pluto99

    Pluto99

    Lid geworden:
    25 jun 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    nederland
    Hallo Wubbe,
    Met belangstelling heb ik je artikel gelezen en heb zelf de schakelaars ook verplaatst in mijn taranis X9D-SE. Ik heb voor dezelfde 3-standen schakelaars gekozen. Nu kan er zonder de hand van de knuppel te halen een functie worden bediend.
    De interne printplaat nabij de TX module bleek de locatie van de schakelaars te bepalen, zie fotos. Hoe hoger hoe meer last ze kunnen hebben met de knuppels en hoe lager komen ze in aanraking met de genoemde printplaat.
    Daardoor is er maar een (1) locatie die optimaal is. Mijn zender heeft hall knuppels en raakt de schakelaars niet. Ik moest de aansluitingen van de schakelaars wel iets weg buigen. Ook heb je 4 tie-wraps nodig om de bedrading van de schakelaars uit de draadboom te verwijderen.
    Om de gaten dicht te maken houd ik me aanbevolen voor de gouden tip voor het juiste dopje. Een zwarte paddenstoel, 9 a 10mm op de kop en 7mm als doorvoer geklemd in de zender.
    Ik heb er nog niet mee gevlogen maar voor de motorkisten gaat de stabilisatie- en level-functie er vast op. Flight modes staan op de tweede schakelaar. Ideeen altijd welkom.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 okt 2021
    Wubbe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina