Tip-Tip besturing

Ik zat wat draadjes te lezen over oude zenders. Omdat ik het modelvirus van mijn pa heb overgekregen liggen er bij mij thuis ondertussen 3 generaties radiobesturingen. De oudste is een Graupner VarioPhone uit 1966. De 8 schakelkanalen konden gebuikt worden om 4 servo's te bedienen. Per servo waren 2 schakelkanelen nodig om naar links of naar rechts te kunnen draaien. De terugloop van de servo was veerbediend. Door met een bepaalde snelheid te schakelen (klikken, dus tip-tip) kon een servo psuedo halverwege gezet worden. Ik heb een aantal servo's en trimservos bij de set, maar het rode basismoduul, wat helaas de breedbandge versie is, werkt niet meer. Ik zoek een rode superhet module (met kristal) om dit ding weer werkend te kunnen maken. Op de zijkant staat met witte letters "Grundig"

De 2e zender is een Robbe Digital6 uit 1975, compleet met de beige servos die er toen bijhoorden. Dit is de set waar later de Robbe Luna uit ontstaan is, maar deze is nog AM. De Luna is de eerste FM set van Robbe.
Tja en verder de derde set is een Robbe Supra uit 1985, compleet met supermoduul en klokje/toerenteller.
Ondertussen 20 jaar oud en werkt nog prima.
Nadeel is dat de set maar voor 1 toestel tegenlijk te gebruiken is, en dat is de reden dat er nu een keer wat anders moet komen.

Waarom schrijf ik dit? Ach ik vind het leuk om eens te kijken hoeveel animo er is om een vintage discussie te beginnen. Misschien komt daar nog ooit een vintage rc vliegdag van. Met alleen vliegtuigen, motoren en besturingen van voor 1980. (die vliegtuigen mogen natuurlijk wel nieuw gebouwd zijn) Er zullen best de nodige haken en ogen aan zitten ivm met de betrouwbaarheid, maar wie weet.....

Ik weet al waar ik mee kom.... Een Terra naar een plan uit Flug 1966. Mooi ronde romp en vleugels met veel pijlstelling, zelfs het stabilo heeft pijlstelling. De motor zal een OS30RC zijn (ouder als ik zelf ben) En dan de lucht in met die Robbe Digital set. Compleet vintage, de kist heeft de tand des tijds redelijk goed overleeft, ik ben hem aan het restaureren.

Enfin Ik hoor het wel.

Back