Tip-tip

Wie van jullie heeft er nog met tip-tip gevlogen?

• Nee, dat was te ver voor mijn tijd

Votes: 0 0,0%
  • Nee, ik heb nog nooit iets gedaan met lijnbesturing

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    314

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Ik vlieg al weer een tijdje model.
Wie heeft er ook nog met tip-tip of 1-kanaals apparatuur gevlogen?

In 1970 kwam ik pas in aanraking met de modelbouw en toen waren er al "normale" zenders. Hier in de buurt waren toen de Multiplex royal zenders en de simprop zenders veel in gebruik. Een enkeling had toen dat rare graupner systeem met die ontvanger bouwstenen welke je op elkaar moest klikken om meer kanalen te hebben in het model.

Hallo
Ik heb nog wel eens iemand met "Galopping Gosth" zien vliegen dat is met zo'n speeldoos harpje er in, kom je dat bekend voor?

Nee hoor, maar ik heb wel veel gedaan. :D
Daar steken m'n huidige vliegactiviteiten maar magertjes bij af... :puppydogeyes:

toen was ik er nog lang niet...
wel een paar keer op een demo gezien, lijnbesturing is wel gijnig.

Groeten Halmar

heb het vroeger wel veel gezien, het lijnbesturen, ging verschrikkelijk hard.
ben ook nog van het jaartal dat gepoogd heeft om zelf z'n zender en ontvanger te bouwen, waren bouwpakketten, hoe het heette weet ik niet meer maar het is danig mislukt,werkte met drukknoppen en servo's van graupner, vol links en vol rechts geen tussenweg.

piet zei:
heb het vroeger wel veel gezien, het lijnbesturen, ging verschrikkelijk hard.
ben ook nog van het jaartal dat gepoogd heeft om zelf z'n zender en ontvanger te bouwen, waren bouwpakketten, hoe het heette weet ik niet meer maar het is danig mislukt,werkte met drukknoppen en servo's van graupner, vol links en vol rechts geen tussenweg.
Even een misvatting wegwerken :teacher: : LB is nooit tip-tip maar altijd al full proportional geweest en zelfs met force-feedback. Het was (en is) z'n tijd ver vooruit.... :wink: Als LB hard gaat is het bijna altijd speed of teamrace. Ik houd het maar bij kunstvlucht, da's voor de rustige :turn-l: artistiekelingen... http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10228&postdays=0&postorder=asc&start=0
Ik heb drie RC-sets zelf gebouwd en de laatste daarvan was pas echt succesvol. Het enige probleem met mijn tip-tip spul was de geringe reikwijdte. Ik had toen nog onvoldoende kennis om uit de germanium transistoren voldoende vermogen -Wat waren die AF 118's een kwetsbare dingen :onweer:- resp. gevoeligheid te knijpen, zodat ik meer dan eens achter het model aan moest. Een unieke combinatie van radio en vrije vlucht... :rolling: Mijn eerste proportional heb ik gebouwd naar een Engels ontwerp, waarvan de (glasvezel) prints toen net verkrijgbaar waren. Van dat dat setje heb ik jaren plezier gehad. Na 1 jaar heb ik het decodergedeelte van de onvanger vervangen door een schakeling -schaamteloos gejat uit een fabrieksontwerp- met de eerste 14 pens IC's. Was ook m'n eerste kleine printje dat ik helemaal zelf maakte: 3x4 cm. Lachen we nu om, maar toen was dat super-miniatuur. Toen dat lukte, steeds meer klein spul zelf gemaakt zoals servo-elektronica, eerst nog helemaal met losse onderdelen :puppydogeyes: maar later ook IC's -printjes van 1x2cm-.

Aad zei:
Hallo
Ik heb nog wel eens iemand met "Galopping Gosth" zien vliegen dat is met zo'n speeldoos harpje er in, kom je dat bekend voor?
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Gallopping Ghost is een systeem waarin de roeren in een fluttertempo tussen hun uiterste standen heen en weer bewegen. Door de puls-pauze verhoudingen te varieren kon je de effectieve roeruitslag prima -en proportioneel!- regelen.
Via een ingenieus soort roermachine konden via 1 kanaal (toontje aan-toontje uit- zo de commando's voor links-rechts, hoog-laag, en motor open-motor dicht worden bestuurd. Het systeem KON feilloos functioneren :yes: , maar het was alleen iets voor de 'echte' modelvlieger want je moest volkomen snappen waarmee je bezig was, anders.... :nooo:
Het 'harpje' waaraan je refereert was het belangrijkste onderdeel van een 'tongenrelais' Op de plek waar 'normaal' aan een ontvanger een kleine luidspreker zou zijn aangesloten zat alleen het het spreekspoeltje met daarboven inplaats van de kartonnen conus dit fraai gevormde stukje verenstaal. In de zender zat een schakeling die (tot 10) verschillende toonhoogtes kon toevoegen aan het zendsignaal. De betreffende tongetjes in de ontvanger begonnen dan flink mee te trillen en maakten zo tussen de 400 en 600 x contact met een instelschroefje er vlak boven. Electronisch is het een koud kunstje om hier een mooi doorlopend schakelsignaal van te maken. En zo had je de commando's links, rechts, hoog, laag, etc. ter beschikking.... Maar dit werkte dus niet proportioneel. Voordeel was dat je hier wel heel goed door leerde te anticiperen bij het sturen. Hoe langer een commando duurde, des te groter was het effect op het model.... :schrik: Toen ik voor het eerst met proportional (wat men nu zou noemen: 'normale' -getver, wat heb ik een hekel aan dat woord-) besturing vloog viel me op dat dit veel makkelijker was.

Voor wie niet weet wat Tip-Tip inhoud; op deze pagina staat de modelbouw-geschiedenis in een notedop. (http://www.atico.nl/camelot/rc.html)

Zelf ben ik ingestapt op 12 jarige leeftijd.
Nooit aan lijnbesturing gedaan, maar wilde direct beginnen met de (toen voor mij) onbetaalbare RC.
Gelukkig bestond er iets als de Digit-5.
Een boek, uitgegeven door de Muiderkring, waarin precies stond hoe je een 5-kanaals radiobesturing kon maken (zender / ontvanger / servo's en nog veel meer)
afb10235.jpg

De printen kon je bij de uitgever bestellen, de onderdelen moest jezelf overall bijeen sprokkelen.
En voordat er gevlogen mocht worden, EERST ter keuring aanbieden aan de radiocontrolle dienst van de PTT.
En nee, op mijn 12-jarige leeftijd lukte dit alles niet zelfstandig maar ik kreeg gelukkig veel hulp van een clubgenoot.

Ik heb ook nog het boek van de Digit 4, daarin worden alleen discrete componenten gebruikt, nog geen IC's zoals later in de Digit 5. Toen ik de Digit 5 klaar had, mocht zelfbouw niet meer, geen typegoedkeuring :( Voor het geld had ik het sowieso niet hoeven doen, inmiddels was fabrieksapparatuur goedkoper. Ik heb ook nog een aantal Microprop servo's uit kits gemaakt, de MPR26. Die servo's gebruikte ik op alle functies op de Schlüter Miniboy, een 6.5/7.5cc heli met collectieve pitch.

Het tijdperk tip-tip heb ik zelf niet meegemaakt, maar ik heb wel diverse nog werkende zendersets (krijgertjes), compleet met twee soorten escapements.

Mijn oudste zender is een soort van zeepbakje, lichtblauw van kleur, met 1 drukknopje en uiteraard een flinke staafantenne er op. Eén-kanaals dus, waarbij de roerservo in 3 posities kon worden versteld.

Mijn hele collectie heb ik in bruikleen afgestaan aan Merit Racing, die in het voormalige winkelpand te Dordrecht een soort museumpje heeft ingericht met een flinke collectie radiobesturingsapparatuur. Volgens zeggen is dit museumpje na tel. afspraak te bezichtigen. Zelf ben ik er nog niet geweest ( :oops: ).

In 1981 heb ik nog een vergunning voor een zelfbouwzender verkregen door simpelweg de schema's in te sturen van wat ik van plan was te gaan bouwen. Tot mijn verbazing kreeg ik 14 dagen later de vergunning thuisgestuurd met de mededeling, dat ik de definitieve schema's t.z.t. moest insturen. Dat heb ik nooit gedaan, dus ik ben nog steeds in de experimentele fase. De 2e versie van mijn zelfbouwzender (4 kruisknuppels, waarvan 2 Microprop en 2 bouwkits) ligt ook in Dordrecht, de 3e versie heb ik zelf nog en laat ik nog wel eens vol trots zien. De zelfbouw MPR26 servo's, die Ron noemt, heb ik ook volop gebruikt en ik heb er zelfs gegarandeerd nog wel enkele liggen.

Tip-tip is ,was ook van voor mijn tijd. toen ik begon was het lijnbesturing en daarna de eerst RC een geel-oranje vierkantige blikkige zender van Kraft met een ontvanger met twee ingebouwde servo's. :lol:
Vol trottel en alleen hoog en richting. Wat een zalige tijd, meer bouwen dan vliegen, die goeie oude tijd. :roll:
Geef mij dan nu maar een computerzender en wat meer vliegtijd :wink:
Zelfbouw heb ik mij nooit aan gewaagt maar zelf (herstellen) kapot prutsen is mij dikwijls gelukt.

gr jk

LS,
Soms tijd ga ik nog wel eens bij Arend v/d Burg langs, een vergeten icoon in de RC historie.
Arend, nu een eindje in de 80, heeft bij zijn huisje een enorme schuur, met daarin een enorme verzameling aan RC spullen die hij zo in loop der levens heeft opgebouwdt.
Ooit heb ik er zelfs een buizen zender gezien, maar die is geloof ik bij een verzamelaar terecht gekomen.....
In die schuur zijn ook allemaal schappen en die zij allemaal enigzins chaootisch gevuld met spullen, alles ligt zo'n beetje op order van belangrijkheid voor dat moment.
Wat wil ik hier nu mee vertellen?
Als ik de geschiedenis van het hele RC gebeuren zou willen samenvatten, dan zou ik daar een hele goede kans hebben om een heel eind op weg te komen, maar ik denk niet dat Arend dat wil, volgens hem weet íe alles al te vinden...... 8O

@Bruno, ja joh, ik ken dat Galopping Ghost alleen maar bij benadering, het was Arend trouwens , die hier mee wist te sturen, Toen er een man er zomaar mee op ons veldje kwam stappen....(Daar heb jij ooit nog eens en demonstratie kunstvlucht gegeven, weet je dat nog, daar in Pynacker??) :bye:

Die 6 uit de poll kan ik uit de droom helpen. :rolling: Lijnbesturing is altijd al proportional geweest, tip-tip was daar onbekend....

Back