Ik ging deze morgen onze oude frigo naar het containerpark brengen en dacht ineens eraan dat ik nog wel wat kan doen met de compressor. Die er dus even uit gesloopt.
Even later stond ik in de Brico (doe het zelf) en daar zag ik de compressoren van Criko staan. Je kan ze zelf samenstellen: je koopt de ketel+elektronica apart van de motor. Ideaal! De kleinste ketel (6l) leek me voldoende voor mijn project.
Een middagje knutselen later is dit het resultaat:
Wat zit er in (dit deel van) de 'kit':
- reservoir van 6l op goed gedempte voetjes
- drainageventiel
- druktoevoer met terugslagklep
- overdruk ventiel
- prestostaat (ik veronderstel 6-8bar) met manometer
- reduceerventiel tot 8bar met manometer
- een stopcontact waar je de motor op moet insteken
- twee types snelkoppelingen en natuurlijk een hoop koppelstukjes om alles aan elkaar te zetten
Dit voor de prijs van €67! En je moet geen motor weggooien!
Het merk is Criko, ik weet niet of dit ook in de Nederlandse handel te vinden is?
Wat heb ik eraan veranderd:
- het stopcontact is een speciaal type, eraf gehaald en vervangen
- alles na de prestostaat vervangen door de componenten die ik op mijn (lawaaierige) huis-tuin-keuken compressor klik voor het airbrushen: reduceerventiel met manometer voor 0-2,5bar (nauwkeuriger dus) en een water/vuil/oliefilter
- een plankje waar de koelkastcompressor op gemonteerd is
- bedrading koelkastcompressor gewijzigd zodat deze draait als hij spanning krijgt (de thermostaat van de frigo er dus tussenuit)
Nu moet ik enkel nog de aansluiting van het motorblok naar de tank realiseren. De 'slang' die erbij zat deugde niet en plofte er bij 3 bar al uit.
In plaats van het reduceerventiel te vervangen kan je normaal gezien ook gewoon een andere veer (€2-3?) erin steken om het regelen te verbeteren. Als je dat wil kan je er ook een andere manometer op zetten. Ik had dit nu eenmaal al liggen.
Het stopcontact staat een beetje raar op een compressor, maar het idee is dat ik de compressor ga kunnen ombouwen naar een vacuumpomp. Hiervoor moet een andere regelaar dan de prestostaat dus gaan bepalen wanneer hij moet draaien. Ik hoop dat dit met enkele kranen te doen is, maar daar zal de speciaalzaak me wel meer over kunnen vertellen.
Het nadeel van de opstelling is dat de compressor met zijn koperen buisjes nogal 'open en bloot' opgesteld staat. Als hij omvalt, is dat op die buisjes. Maar hij staat wel stevig genoeg lijkt me... Misschien dat ik de motor alsnog een kwartslag draai.
Trouwens: om het koelgas zo veel mogelijk in het circuit te houden heb ik eerst de buisjes dichtgeknepen & omgeplooid en dan pas overgeknipt. Ik hoop dat op die manier enkel het deel uit de motor ontsnapt...
mvg,
Maarten
Even later stond ik in de Brico (doe het zelf) en daar zag ik de compressoren van Criko staan. Je kan ze zelf samenstellen: je koopt de ketel+elektronica apart van de motor. Ideaal! De kleinste ketel (6l) leek me voldoende voor mijn project.
Een middagje knutselen later is dit het resultaat:

Wat zit er in (dit deel van) de 'kit':
- reservoir van 6l op goed gedempte voetjes
- drainageventiel
- druktoevoer met terugslagklep
- overdruk ventiel
- prestostaat (ik veronderstel 6-8bar) met manometer
- reduceerventiel tot 8bar met manometer
- een stopcontact waar je de motor op moet insteken
- twee types snelkoppelingen en natuurlijk een hoop koppelstukjes om alles aan elkaar te zetten
Dit voor de prijs van €67! En je moet geen motor weggooien!
Het merk is Criko, ik weet niet of dit ook in de Nederlandse handel te vinden is?
Wat heb ik eraan veranderd:
- het stopcontact is een speciaal type, eraf gehaald en vervangen
- alles na de prestostaat vervangen door de componenten die ik op mijn (lawaaierige) huis-tuin-keuken compressor klik voor het airbrushen: reduceerventiel met manometer voor 0-2,5bar (nauwkeuriger dus) en een water/vuil/oliefilter
- een plankje waar de koelkastcompressor op gemonteerd is
- bedrading koelkastcompressor gewijzigd zodat deze draait als hij spanning krijgt (de thermostaat van de frigo er dus tussenuit)
Nu moet ik enkel nog de aansluiting van het motorblok naar de tank realiseren. De 'slang' die erbij zat deugde niet en plofte er bij 3 bar al uit.
In plaats van het reduceerventiel te vervangen kan je normaal gezien ook gewoon een andere veer (€2-3?) erin steken om het regelen te verbeteren. Als je dat wil kan je er ook een andere manometer op zetten. Ik had dit nu eenmaal al liggen.
Het stopcontact staat een beetje raar op een compressor, maar het idee is dat ik de compressor ga kunnen ombouwen naar een vacuumpomp. Hiervoor moet een andere regelaar dan de prestostaat dus gaan bepalen wanneer hij moet draaien. Ik hoop dat dit met enkele kranen te doen is, maar daar zal de speciaalzaak me wel meer over kunnen vertellen.
Het nadeel van de opstelling is dat de compressor met zijn koperen buisjes nogal 'open en bloot' opgesteld staat. Als hij omvalt, is dat op die buisjes. Maar hij staat wel stevig genoeg lijkt me... Misschien dat ik de motor alsnog een kwartslag draai.
Trouwens: om het koelgas zo veel mogelijk in het circuit te houden heb ik eerst de buisjes dichtgeknepen & omgeplooid en dan pas overgeknipt. Ik hoop dat op die manier enkel het deel uit de motor ontsnapt...
mvg,
Maarten
Laatst bewerkt: