tips/adviezen mbt bepalen grootte van EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door peter verhulst, 17 jul 2013.

  1. Luitjes,

    tijdens de vakantie is het plan opgekomen om deze Horten XII v 2
    [​IMG]
    opnieuw te gaan maken maar dan zonder cockpit en motorbehuizing; het wordt dus een gladde vleugel.
    Nu is het idee om daar een EDF op te gaan monteren ( daarvoor wordt een houder in de vorm gefreesd, die wordt ingebouwd tijden het bouwen van de vleugel).

    Nu hebben wij (frezer en ondergetekende) geen idee hoe je bepaalt hoe groot zo´n EDF moet worden.
    Enkele gegevens:
    - vleugel spanwijdte:2 meter
    - weegt 1,5 kg (maar dat is met motorgondel)
    De lipo die ws. gebruikt gaat worden, is een 4000mAh van ± 460 gr.
    Uitgangspunt zal dus ongeveer 2 kg gaan wegen en dat dan nog zonder EDF met motor en regelaar/rx. Ik denk dat 2,5 kg in totaal wat aan de hoge kant zal zijn.

    tips adviezen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Met een verhouding 1 op 1 zit je zeker meer dan goed, ongeveer 2.5kg stuwkracht

    Waarschijnlijk kan het met minder ook maar heb geen idee hoeveel minder het dan kan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals met alle software geldt ook hier: troep in, troep uit.
    www.ecalc.ch
    -> fanCalc
     
  4. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Die werkt amper voor mij; als ik de gegevens van de Dr. Mad Thust motor invoer met een WeMoTec 69mm edf krijg ik de melding dat mijn gegevens onrealistisch zijn (1300W @ 4S3000) en kloppen de uitkomsten voor geen meter. Ik krijg dan amper 90W ipv een realistische 1050W ofzo.

    Zelf twijfel ik ook wat ik nu moet aanschaffen, motoren genoeg maar qua edf unit zelf zit je snel vast aan of heel duur, of slechte kwaliteit (of 3 of 4 blades). Ik wil het liefst een "jet" geluid natuurlijk dus 10 blades. Maarja, dan zit je op acht tientjes..
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Om met EDF op 1:1 gewicht thrust uit te komen moet je veel vermogen erin gaan stoppen. Het is helemaal de vraag wat je doel is met dit mooie toestel. Moet het mooi schaal vliegen of moet het zo hard mogelijk gaan? Is het geluid nog een aandachtspunt?

    Welke maat fan kun je netjes kwijt? 70mm of past een 90mm ook nog?

    Als er een 90 of 80mm in past zou je eens naar de nieuwe WeMoTec Midifan EVO kunnen kijken. Op de website staan kant en klare combos met daarbij meetwaarden. let wel dat zijn waarden op de meetbank, niet in een kist. Afhankelijk van de ducting verlies je nog wat.
    Midi Fan pro ducted fan unit / HET 650-58-1970, completely mounted, b
    Deze combo doet bv 1.66 Kg op 4S en 3.2 Kg op 6S. Daar kun je dus nog mee spelen zonder direct de motor te moeten wisselen. De uitstroomsnelheid staat er ook nog bij.

    Ook van de 70mm fan staan deze gegevens op de website. later dit jaar komt er ook een veelblads 70mm fan uit van WeMoTec, beter geluid, als het goed is vergelijkbaar rendement als de huidige Minifan Pro.
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Vanavond een changesun 70mm tienblads EDF besteld via ebay voor 17 euro inclusief verzenden

    Changesun 70mm 10 Blade Ducted Fan V2 | eBay

    Op youtube is genoeg te vinden over deze fan samen met een 3000kv motor; totale kostenplaatje amper 30 euro. Misschien een idee? Het geluid is in ieder geval meer 'turbine' dan 'edf'..

    ps: hobbyking heeft een EDF serie van "Dr Mad Thrust", de sterkste (en duurste, ugh) daarvan levert iets van 7,5 kilo thrust. Daar krijg je een stoeptegel nog mee boven de 200km/u :D
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...m_11_Blade_Alloy_EDF_700kv_7000watt_12s_.html
     
  7. Birdie

    Birdie

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Misschien eens contact opnemen met JEPE in Mierlo. Hij heeft een en ander in 12 blads 90 mm en ook voor 6s.
     

Deel Deze Pagina