Tips Bij Eerste Vlucht!

• Topicstarter Topicstarter RC-bhup
  • Startdatum Startdatum
R

RC-bhup

Guest
Hallo,

Ik was aan het rondneuzen maar heb niet écht iets gevonden. Hierdoor wil ik een forum starten die mensen die een eerste vlucht binnenkort gaan maken helpen(Waaronder ik).

ik heb gelezen over het feit dat je de helikopter moet trimmen, hoe zit dit nou? ook is er iets dat als je helikopter zijwaarts vliegt je de "servo-armpjes"moet afstellen? Ook moet je eerst de zender aan doen en dan pas de heli. en zo gata het maar door! dus zou ik graag wat informatie en tips willen bij je eerste vlucht en waar je op moet letten.

Het wordt trouwens een E-SKy Lama V4, dus een Coax-heli

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik was aan het rondneuzen maar heb niet écht iets gevonden. Hierdoor wil ik een forum starten die mensen die een eerste vlucht binnenkort gaan maken helpen(Waaronder ik).

ik heb gelezen over het feit dat je de helikopter moet trimmen, hoe zit dit nou? ook is er iets dat als je helikopter zijwaarts vliegt je de "servo-armpjes"moet afstellen? Ook moet je eerst de zender aan doen en dan pas de heli. en zo gata het maar door! dus zou ik graag wat informatie en tips willen bij je eerste vlucht en waar je op moet letten.

De CP weet ik niks van. Maar voor de Coax en FP wel.

De eerste keer.
De eerste keer voor dat je met een heli gaat vliegen, en dat geld dan voor zowel een Coax- als een FP, dan moet je eerst zorgen dat de afstelling van je heli helemaal optimaal is. De regel is dan ook elke millimeter telt.
Zet de heli op een vlakke tafel.
Doe nu de transmitter, zorg dat alle trims op je transmitter in neutraal standstaan behalve die van je pitch, aan en dan pas de accu aan de heli.
(Dit is de standaard volgorde zodat ze connectie met elkaar kunnen maken, zet je nou eerst de heli aan, dan kan het zijn dat de heli een vreemd signaal opvangt en vervolgens bijv. gaat draaien.)
De Servo`s zetten zich in volgens hun een neutraal stand.
Kijk nu naar de servotjes die moeten 90 graden staan. Horizontaal dus.
Is dat niet zo dan haal je het armpje ervan af, en plaats je het horizontaal.
Zodat ze dus wel 90graden staan. Controleer dit bij beide servo`s.

Swashplate
De heli staat nog steeds vlak. Kijk nu naar de swashplate die zou nu ook horizontaal moeten staan. Is dat niet het geval dan haal je het armpje van de swashplate en draai je hem langer of korter. Nu kan je kijken of hij wel horizontaal is. Ga net zolang door tot de swashplate van alle kanten horizontaal is.

Het trimmen
Nu zou de heli dus redelijk in 1 lijn omhoog kunnen. Met wind en het grondeffect zal dat niet mee vallen maar binnen wel.
Zet de heli in een grote ruimte geen toeschouwers geen spullen een lege ruimte van minimaal zo`n 3x3 meter.
Stijg nu voorzichtig op en kijk wat de heli doet.
Draait de heli naar links?
Zet dan de trim die onder jouw pitch knop zit(de hendel die ervoor zorgt dat de staart beweegt) naar rechts.
Wilt de heli naar links?
Zet dan de trimmer die onder de stuurknuppel voor links/rechts zit naar rechts.

Onthoud dat je altijd maar 1 trimmer tegelijk mag trimmen anders kom je er nooit meer uit.

Hoop het zo redelijk goed te hebben uitgelegd. :cool:

Vermeld eerst even wat wat voor helikopter je hebt, dan krijg je waarschijnlijk reacties van ervarings-deskundigen.

Wat grof vooraf trimmen voor ongewenst links of rechtsom draaien kun je ook vaak doen zonder echt de lucht in te gaan. Als je je heli op een gladde ondergrond zet, en je geeft een beetje gas, maar net niet genoeg om de lucht in te gaan, zal de heli bij een afwijking op de grond al om zijn as gaan draaien. Trim een beetje bij totdat hij recht blijft staan, en dan kun je meer gas geven om echt op te stijgen. Je zal dan misschien nog iets moeten bijtrimmen, maar echt grof links- of rechtsom spinnen heb je er dan op de grond al uitgehaald, dus je zal niet meer hard tollend de lucht in gaan.

nooit je heli trimmen als je vanop grondhoogte wenst op te stijgen,
dit doe je pas als je een 50 cm van de grond bent opgestegen.
Als je opstijgt heb je last van groundwash of luchtstromingen die vanuit de schroef tegen de grond kaatsen en terug onder de schroeven komen.
door hoger op te stijgen heb je hier geen last meer van.

Als beginner eerst leren hoeveren, heb je een afwijking bv naar achter, heli landen en met de trim wat bijtrimmen naar voor; opstijgen en weer verder kijken.

Eerst leren hoveren dan pas leren vliegen.

Even wat nuanceren, met mijn tip om de heli op de grond al grof te trimmen heb ik alleen ervaring bij coax-heli's met 3.5 kanalen (die .5 staat voor de ingebouwde gyro) en het tollen om de rotor-as. Deze hebben geen swashplate dus de enige afstelling die je kunt doen is het stoppen van het vanzelf tollen rond de verticale as, en dit kun je prima doen door hem net niet te laten opstijgen op een glad oppervlak, en dan de trimknop te verstellen.

Misschien werkt het ook bij single blade FP's zoals de Solo Pro, maar dat hoop ik binnenkort zelf te kunnen proberen, ik denk er sterk over om zoiets aan te schaffen nu ik tegen de beperkingen van mijn V-max verwante toestelletjes aanloop, zoals niet naar buiten kunnen door de IR besturing (kan niet tegen zonlicht) ipv 2.4 Ghz en dat het verder perfect windstil moet zijn, wil je ook nog vooruit kunnen komen met zoiets.

Kan me trouwens 100% aansluiten bij die opmerking over eerst leren hoveren, en dan vliegen. Het lijkt misschien saai, maar je leert wel aanvoelen hoe je heli reageert, en dat kan tijdens het maken van bochtjes etc later goed van pas komen, zeker als er ineens iets misgaat zoals een windvlaag, of je komt in je eigen zog terecht bijv.

Andere tip, maak van je eerste vlucht geen show met allemaal toeschouwers etc. Legt wellicht extra druk op je, of je wordt eerder in de verleiding gebracht eens even wat te laten zien, met al snel een crash tot gevolg.

Laatst bewerkt:
Back