Tips Brushless Set Tamiya TBLE-02s M-chassis

Ik ben sinds een tijdje in bezit van een Tamiya Brushless Set.
Te weten de TBLE-02s (art.45057) regelaar i.c.m. met TBLM-01s 16t Brushless Motor 2300Kv (art.54275).
Ik heb hem laatst ingebouwd met 20t pinion (ratio 5,8) in mijn Tamiya M05 en ingesteld volgens boekje. Toen ik er mee ging rijden viel mij de snelheid erg tegen, er zit geen gang in. En dat zeker in vergelijking met een Carson Cup Machine.
Later een Carson Cup machine aan de regelaar aangesloten om te kijken of het probleem in de regelaar zat. Dat was het dus niet, de snelheid was zoals je van en Carson Cup machine mag verwachten.

Nou was ik benieuwd of ik iets fout doe qua instelling of heeft iemand tips om deze motor sneller te krijgen. Of is de motor gewoon niet vergelijkbaar met een Carson Cup Machine.

Je doet niet echt iets fout, behalve dan dat je technische kennis iets te kort schiet, en denkt dat een brushless set ten alle tijden sneller is!!! Maar je bent niet de enige die deze misrekening maakt bij een model met een "vaste te hoge overbrenging", vandaar dat ik geen voorstander ben van een brushless setje bij dit soort modellen!!!

De Carson Cupmachine draait belast ongv 20.000rpm, het is niet een echt wilde motor in brushed motor land!!

Volgens de gegevens die jij hier neerschrijft heeft jou brushless set 2300kv, wat ongv overeenkomt met 17.000rpm (7.4 x 2300 = 17.020), veel minder dan bv de Carson, dus met een gelijke overbrenging zal ook de snelheid evenredig zijn tozv het toerental.

Een brushless set heeft een veel zwaardere gearing nodig, in het geval van jouw setje moet je al snel denken aan 1:4.0 en zwaarder, helaas is dit niet te realiseren in veel instap/badkuipmodellen van bv Tamiya, dus komt deze niet tot zijn recht, weggegooid geld als je het mij vraagt. Zet je dit 16t brushless set in een auto met de juiste gearing, dan verbleekt de snelheid van de Carson!!!

Als je dus sneller wil met je M-chassis, neem dan een motor die meer rpm (belast) kan ophoesten dan de Carson, in dit geval is meer rpm, meer snelheid!!!

16 turns motor is inderdaad niet veel. Ik zou in jou geval eerder denken aan een 10,5 turns ofzo. Kijk ook eens naar 3500-4000kv.Kv is het toerental per volt onbelast dus 4000kv op 2s lipo draait dan 4000 x 7,4 = 29.600 toeren en dus een stuk meer dan die motoren die je nu hebt.Meer turns geeft meer trekkracht en zijn dus zwaarder te vertanden om meer snelheid te krijgen maar zoals eerder gezegd werkt dat niet met een tamiya model zoals de m06 (of toch maar in beperkte maten). Minder turns is meer snelheid maar minder trekkracht, maar de m06 heeft geen trekkracht nodig zoals bijvoorbeeld een offroad wagen.

Een 10,5t of minder past misschien beter bij de intern gearratio, maar voor de rest is het “over-kill” bij dit soort modellen, maar goed het is jouw auto, zelf zou ik naar een “hot brushed motortje” uitkijken, het materiaal blijft hiermee een stuk langer goed, en alles is beter controleerbaar!!!

Thanks voor de info, toch maar kijken naar een zwaardere motor.

kijk eens naar de EXrun 3000kv, 13T
deze is sneller dan de Carson cup, en heeft een voor de M05 mooi koppel onderin en de motor trekt net iets langer door op het rechte stuk. Je kunt gewoon het tandwiel 20 blijven gebruiken.

Indien je gaat kijken voor een zwaardere motor, bestel je dan ook meteen voldoende tandwielen mee??
Een 13.5 is al voldoende om je tandwielen binnen de kortste keren te strippen.
Driftjunkie heeft het bij het rechte eind.
Ga voor een wat snellere brushed motor.
Hou je de boel langer heel en gaat best snel.
Sommige Tamiya's zijn nu eenmaal niet gebouwd voor pure snelheid zo als de TRF series.
Met een Carson Cup machine word al jaren met veel plezier in de M-chassis gereden zonder dat je overmatige slijtage hebt.
Het is jou auto maar als ik jou was, zou ik het niet te gek maken.

Mvg Roy

Thanks voor de info, toch maar kijken naar een zwaardere motor.

Ik wil niemand tegen spreken hoor maar mijn tt01 kon de 10,5 turns die erin lag ook goed aan.Tandwielen zijn inderdaad niet ijzersterk maar het zijn ook geen spaghetti slierten he.Heb op anderhalf jaar tijd eens 1 maal de spur en pinion veranderd.De auto ging zowel buiten als binnen rijden, ofwel parkings ofwel pk racing.Driften deed ik er ook mee dus werd zowat elke week meer dan 1 keer gebruikt.Mijn mening: mensen hebben hier gelijk wat betreft overkill, maar ik vind dat leuk :) als je toch geen wedstrijden rijd... Kunnen je tandwielen je rijstijl en de kracht niet aan, voor een paar euro nieuwe derin en andere motor kopen. Die snelle geraak je wel in wat anders kwijt :yes:

Toch vreemd dat wij bij het testen in Nederland tijdens de Tamiya Benelux Finale en rijden met de 16T Carson (2350kv) in de Eurocup van Tamiya in Polen iets anders hebben geconstateerd.:confused:

Met de 16T waren de M-03 en M05 op het circuit sneller dan met de Carson Cup Machine. maar pas nadat we i.p.v. 20t pinion terug zijn gegaan naar 18t pinion en de Polen reden zelfs met 16t pinions.
Waar heb je er mee gereden ?

Andre

@Roelof...Nee.
Die motoren kunnen niet vertimed worden.
Ze zijn sensorless.
Misschien dat er met een regelaar nog wat te "foppen" valt maar op de motor niet.

Mvg Roy

Gereden met de originele Carson Regelaar, en dat is niet de beste regelaar die ik voor die motoren kan gebruiken.
De Tamiya TBLE-02s regelaar / TBLM-01s set is sensored en kan misschien wel vertimed worden.

Andre

Zojuist de reden gevonden voor het verschil tussen de oude 16T sensored en de nieuwe 16T sensored motoren. :onweer:
De nieuwe TBLM-01s 16T Brushless motor kan niet worden vergeleken met de oude serie. Wel met de oude 18T sensored motor ! :confused:
De nieuwe TBLM-01s 14.5T Brushless echter wel volgens Tamiya zelf. En deze wordt gelijk geacht aan de 16T sensor-less.
zie : Name Change Notice For Tamiya Brushless Motors

Dus nu is het ook te verklaren waarom de motor niet de snelheden behaald die wij hebben gezien. :rolleyes:

Andre

Hey Andre, het bevestigd ook een beetje mijn bevindingen toen ik destijds voor iemand de 12T testen tozv de SP 13,5 op de rollerbank, beide toegestaan destijds in de DTC…de SP haalde zijn fabrieksopgave niet, de 12T die ik op de testbank had, scoorde zelfs hoger dan de fabrieksopgave…tussen beide klokte ik een verschil van meer dan 6km/u in het voordeel van de 12T, ondanks ze beide volgens de fabrieksopgaven gelijk zouden moeten zijn!!!

Back