tips en trucs F5B

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 4 mrt 2016.

  1. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    zomaar een draadje om de startende F5B vlieger /hotliner vlieger op weg te helpen. Hoe e.e.a. aan te pakken? Er zijn natuurlijk meerdere wegen en meerdere meningen. Maar dat kennen we van de forums.

    Mijn eerste tip: ga eerst eens bij een F5B wedstrijd kijken als het je leuk lijkt.

    Overweeg een vliegende start als je al goed kan vliegen. En verzamel de benodigde spullen 2e hands van f5b wedstrijdvliegers (en niet van onbekenden van internet). Begin gelijk naar 10s lipo aandrijving, starten met een 6s aandrijving kan ook. Ik zie Ilya, een beginnende F5B vlieger uit Duitsland binnen ongeveer 1 a 2 jaar naar de ~45 rakken gaan. In nederland plaats je je daarmee voor de wereldkampioenschappen.

    Ben je meer van mijn type talent, dan beter simpel beginnen. En eerst het rakken vliegen onder de knie krijgen. En dat kan echt prima met bijvoorbeeld een RFM ION, een ION mini bijvoorbeeld, of met een Staufenbiel Hawk. (de ION mini is goedkoper). Kan je lekker vrij uit vliegen en oefenen. Ën pas na volledige controle tijdens het rakken vliegen en controle over de doellanding overstappen op bijv. een Speedfire2 of Avionic b10 (vliegt echt prachtig). Ik ben zelf veel te snel van een Simprop Lift off xs overgestapt naar dure kisten, bijna highest-end, die een flinke investering vergden. In de eerste jaren vloog ik 1 kist per seizoen stuk, door pech, maar ook door stuurfouten (rw1, rw2b, rw4, surpriseXIV). Dan is volhouden financieel lastig. Het duurde echt een paar seizoenen voordat ik over de juiste reflexen beschikte om alles heel te houden. Advies is dus dan om in zo'n geval iets langer met een wat meer relaxte kist te vliegen.

    3e optie, en ook echt leuk en uitdagend om te doen is met beperkt budget een snelle kist samenstellen en lekker gaan vliegen en meedoen. Voorbeelden/ideeën?

    Andere tips voor succes en een hoop lol?
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2016
    MicropropSport en Jan Weststrate vinden dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk draadje Ronald!
     
  3. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    thx,
    \
    o ja, met betrekking tot ""budget kisten"": die bestaan in absolute zin niet!:). Omdat ""beperkt budget"" een heel relatief begrip is. Met beperkt budget bedoel ik: significant (zeker <50%) minder uitgeven dan je normaal zou kunnen/willen. Dus hier zijn vele varianten interessant om te melden. Ik zit zelf ook al op iets te broeden.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ik denk dat ik wel bewezen heb dat je leuk kan meedoen met een beperkt budget, en zelfs nog in de subtop kan komen. Waarschijnlijk zat er nog wel meer in ook, maar dat lukt nu niet meer. Eerst maar eens helemaal herstellen en zorgen dat die narcose middelen uit mijn lichaam zijn en de nadelige gevolgen daarvan weg zijn.

    Mijn Raketenwurm 2b mag eventueel van eigenaar wisselen.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Uiteindelijk kan het zelfs met een Blizzard gewoon een hele leuke uitdaging zijn. Kijken of je met scherp en exact sturen 20 rakken kunt halen. En dan natuurlijk een belletje proberen te vinden om 10 minuten zonder extra stijgvlucht te pakken...het blijft een leuk spelletje op welk niveau dan ook.
    Om eens te proeven kun je met iedere warm- of hotliner vliegen, in het begin heb je toch je handen vol aan netjes en exact de 150mtr vliegen. Een goed afgestemde buitenloper houdt de kosten beperkt en kan al snel 1000W plus leveren.

    Voor mijn F-kist heb ik weer eens een goedkope motor besteld (40 Euro), maar zoals altijd is de gearbox dan weer duur (130 euro) waardoor het toch eigenlijk niet echt een budget aandrijving wordt. De Sunrise ICE 150 Dutch special maakt dan weer wat goed en houdt de kosten wat beperkt (75.- euro inc. mod). Die laatste heeft zich vorig jaar al goed bewezen, zelfs bij 300A+ bleef hij heel.

    Gerben
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Allereerst gaat het erom dat je plezier hebt, ongeacht welk budget.
    Ik denk zelfs dat piloten met een beginnersmodel als de Hawk veel meer plezier hebben omdat je niet verwacht dat je hoog zal eindigen.
    Gebeurd dat dan toch (zoals Mark) dan is dat een geweldig gevoel.
    Van iemand met een Avionik van vliegklaar 2000 euro wordt verwacht dat ie hoog scoort.
    Als je dan ergens in het middenveld hangt dan is dat een zware tegenvaller.
    Destijds vloog ik met de Surprise 16 en 17.
    Niet te vergelijken met de prestaties van een Avionik maar ook de prijs was lager.
    En mijn streven was om met de Surprise op de Eurotourwedstrijden op ongeveer dezelfde prestaties te komen als de ontwerper van het model, Rudi Freudenthaler.
    Met een Avionik was ik destijds zeker een stuk hoger geeindigd, dan zal ik een paar plaatsen achter Gerben gezeten hebben.
    Maar de wedstrijd was mijn training, meer tijd stak ik er niet in.
    En ik heb eigenlijk altijd heel veel plezier gehad, zeker in de Eurotourwedstrijden.

    Dus:
    Laat je niet gekmaken door mensen die met Avionikjes rondvliegen, een dure kist betekent niet automatisch dat je een goede piloot bent.

    Mocht je willen beginnen met F5B dan moet je gewoon een keer naar een wedstrijd toegaan.
    Mensen aanspreken, kijken hoe het precies gaat.
    Iedereen is bereid om je te helpen.
    Dan ga je de volgende keer meevliegen, al is het met een Easyglider, het principe blijft gelijk.
    Lijkt het je dan leuk om echt mee te gaan doen dan zou ik eens naar een Eurotour gaan.
    Gerben kent de agenda wel maar 11 en 12 juni is er een wedstrijd net over de grens in Geilenkirchen.
    Op die wedstrijden kan je regelmatig gebruikt spul kopen.
    Loop dan eerst even langs de oranje partytent want Gerben, Ronald en Pieter weten vaak wel wie wat heeft.

    Je zou in Nederland ook met een F5F model mee kunnen vliegen, die is wat minder extreem en is ook gewoon als thermiekzwever in te zetten.
    F5F wordt ook in Geilenkirchen gevlogen.

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    F5F is leuk en ontspannend.. zo leuk dat er vandaag een BF2 in Rotterdam aangekomen is ;)

    Gerben
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe ga je dat doen met data, want F5B en F5F is nu behoorlijk gescheiden wat data betreft.
    Het is niet meer zoals eerst, om de verveling tegen te gaan ook maar even F5F vliegen.

    GJ
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het uitkomt in de agenda, dan pak ik wat F wedstrijden mee.

    De dag na de 1e NL wedstrijd wordt er F gevlogen in Burckenau. Ik denk erover direct na de NL wedstrijd die kant op te rijden, al mis ik dan een altijd gezellig etentje..
    In Geilenkirchen worden B en F gevlogen, dat zou dan nr 2 zijn.
    De derde wordt lastiger:
    -Toulouse heeft ook F op de agenda staan, maar het lijkt me sterk dat ze voldoende deelnemers in F zullen hebben.
    -Misschien Oberpullendorf (B&F), hoewel dat echt een takke-eind rijden is (1250km). Of toch Meggenhofen (950km)?
    -De laatste F van het seizoen in Wolfhagen valt net na het WK. Mocht ik niet op vakantie zijn (meestal ga ik na het WK een weekje met m'n vriedin op vakantie) zou dat nog een optie zijn. Eigenlijk ook niet zinvol, er tellen maar 2 wedstrijden per land.

    Of er nou een leuke ranking uitkomt of niet, het was vorig gewoon leuk ook F te vliegen. Als het de B-agenda niet teveel verstoort pak ik ze mee, anders niet...

    Gerben
     
  10. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Vraag. In een F5B is 5Kwatt normaal. Maar lastig te hanteren. Zeker zeker in het begin. En niet aan te bevelen om mee te starten. Te weinig vermogen werkt echter ook niet. Hoeveel watt heb je nodig om een beetje F5b style te kunnen vliegen? Een lichte kist stijgt natuurlijk wel snel, maar zet niet lekker door. Ideeën? Ervaringen? Hoeveel watt piek vermogen zit er eigenlijk in een F5F kist?
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hangt een beetje van het model af Ronald. Maar in een Blizzard kom je met 500W al een eind. Bij een wat grotere hotliner (F5B maatje) kun je met 1000W al leuk rakkenvliegen. Maar vermogen en snelheid wennen snel, je ziet instappers dan ook al snel wat meer vermogen willen. Iets groter propje, wat zwaarder motortje, celletje erbij..we kennen het allemaal.
    Tot een 3kw is het allemaal relatief goed te doen. Daarboven moet je je zaakjes echt voor elkaar hebben om rooksignalen te voorkomen. Goede stekkers, korte aansluitdraden, goede en warme lipo´s, regelaar instellingen 100%, afkoelpauzes tussen de vluchten etc etc.

    In F wordt bij de betere piloten met 3 tot 4kw gevlogen. Met het vreemde propje op mijn F had ik een rare ramp nodig, waarmee ik op 28-31 seconden motorloop uitkwam (1300Wmin).

    Gerben
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wilco F5B (Hawk) Eerste motorsetupje was niet echt hott. 480 Watt? Maar wel heel licht met 1150 gram.
    Dus die ging als een aap omhoog, maar niet loodrecht, dus moest met een ruime zwaai het rak in om snelheid te hebben. Leuk voor onderin de klasse, om mee te doen. Zweeftaak probleemloos natuurlijk, wilde blijven zweven.
    AXI 2217/D met box 3:1 op 3S 3250mA en een 44A Spin regelaartje van JETI.
    http://allthingsthatfly.blogspot.nl/2008/06/hobby-lobby-f5b-tiger-review.html
    Prop Aero-Naut Cam-Carbon 14 x 12

    Setup 2 ging jammerlijk direct aan flarden op de AXI gearbox 4:1 en de kv 3800? HK budgetmotor, die ik aan Theo heb gegeven. 4S Motor was perfect, maar had eigenlijk een robustere Hacker 4:1 moeten hebben (als die er toen al was?) HiModel GX 200A (meen opto?) en nog zonder herprogrammering Gerben.
    Gewicht, iets van 1760 gr. Prop RFM 15 x 13

    DSCN7165-LR.jpg

    Set-up 3 heeft nu tegen de 1 kw ingaand, op 4S. Is daarmee vlot, weegt 1450 gram en vliegt eigenlijk heel mooi, aandrijving loopt als een zonnetje.
    Power en gewicht vergelijkbaar met de test setups uit 2009 van Gerben en GJVO? AXI met 4:1 Fun-modellen?

    HET-RC 2W 25 motor met Kontronik KGP27 5,2 :1 box, 4S en HiModel ICE 150A (opto) Prop RFM 14,5 x 14

    Zo compact mogelijk aaneen gebouwd (behangen met sensortjes van SM-Unilog 1)

    DSCN7363-LR.jpg

    Alleen nog niet getest op het rak. Maar zal zeker geen hi-end resultaat geven. Wel leuk om het spelletje mee te spelen, als smaakmaker/start-up... en als je heel strak vliegt, vást nog wel verrassend.

    Wegens opto een mooi ontvangerpakketje opgezet, met een 2S lipo op Castle UBEC, doch de lipo elders in romp. Tip van de NL-kampioen ;).

    DSCN7179-LR.jpg

    Gr bas

    PS: kwam zojuist dit filmpje nog tegen... lijkt mooi te gaan.



    Hier nog even de link naar de kist van Holco, die vloog knalhard, Maar de Enigma kon de snelheid minder goed vasthouden als Surprise of Avionik. Holco vloog er voortreffelijk mee.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/enigma-bouw-foto-verslag.130818/
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De Enigma van Mario ging echt goed, met een Kontronik Kira600-38 6.7:1:

     
  14. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Als ik dit allemaal lees krijg ik er zin in. Er zijn 2 wedstrijddata die passen dit jaar (F5J is hoofddoel), eentje meedoen zou toch moeten lukken.Als jullie gaan oefenen ergens, laat me weten. Als het in agenda past sluit ik aan.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gezellig Marc!
    Ben benieuwd wat je ervan vindt :).

    Als het lukt een dagje te plannen, laten we dat zeker even weten. Andersom kan ook, als je een keer een (mid) dagje gaat vliegen geef je maar een seintje, kijk ik of ik langs kan komen, lijkt me leuk!

    Groetjes,
    Gerben
     
  16. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ok, 1000-2000 watt is een goede start.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...tion_Series_3858_4_6_840kv_EU_Warehouse_.html
    is dus een beetje aan krappe kant voor een wat grotere zwever. Maar als je op het gewicht let (tot dik 1kg) moet het goed lukken. Deze buitenloper heeft een handige oplossing om gepruts met draden te voorkomen.

    Dan is er een (financieel) gat naar een zwaardere aandrijving die direct uit de doos in een snelle zwever past. De KGP27 5,2 :1 box met een budget binnenloper lijkt dan de eerste optie. Het is wel zo dat een gearbox jaren lang bruikbaar blijft voor allerlei projectjes. Een gearbox kan zelfs op een buitenlopertje worden gezet om hele grote props rond te draaien.

    Het jeukt nog wel om te zien of er niet nog iets tussen de kleine buiten loper en vertraagde binnenloper te verzinnen is. Zonder direct neuzen van hotliners af te zagen om er een dikke buitenloper op te zetten. Of heeft iemand hier toch goede ervaring mee?

    MvG Ronald.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    DIe is er ook, zie mijn powerdekker die in mijn Zipper zit. model is aan de zware kant, die motor in een hawk en je weet niet wat er gebeurd. Je houdt dan een relatief licht model met bijna 2 kilowatt vermogen, wel een kleine prop met 11x10. maar daar staat dan weer 15.000+ toeren tegenover. en dat dan op 4s lipo.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Idee uit de Speedcup:
    Buitenloper op een ringspant zetten en dan vanaf de achterkant vastschroeven in de romp.
    Iets dergelijks heb ik zo'n jaar of 7 geleden ook al gedaan met een PJS motor.
    Werkte wel maar ik had een hele carbon koker gemaakt waar de motor voor montage inzat en het bevestigen was nogal een K*T werk

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Zo ongeveer heb ik mijn powerdekker HK-3026 er ook ingeschroefd, elke keer als die eruit moet of er weer in is dat even pielen, maar toch vrij goed te doen. Eigenlijk hoeft die er nooit uit als alles goed gaat.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar als ik eerlijk mag zijn, een conclusie na heel wat goedkope motoren, budget setups in diverse varianten etc etc: meteen een goede motor kopen is toch het goedkoopst. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Hacker B50-7L 6.7:1. Rond de 270 euro te koop, degelijk en ook niet onbelangrijk: relatief ongevoelig voor oververhitting.
    Te gebruiken 4, 5 en 6S lipo (lipo´s zijn goedkoop), voor steeds stijgende vermogens naarmate je ervaring toeneemt.

    Er zijn nog betere motoren als je echt voor de top mee wilt strijden, maar dat merk je de eerste 1 a 2 jaar echt niet, daar zijn andere dingen nog veel belangrijker voor een mooi resultaat.

    Een budgetmotor is op zich leuk als je van experimenteren houdt, maar vergeet niet dat je ook passende lipo´s nodig hebt en vooral een aantal props om je aandrijving optimaal af te stemmen. De bij hogere vermogens (>1000W) bijna verplichte carbon props zijn nou ook niet echt goedkoop. Zo kan een budexperimentje al snel minder ´budget´ worden dan je gehoopt had. Koop je een ´bekende´ motor hoed je maar 1x te kopen, wat al met al goedkoper kan zijn, en je ook nog een hoop experimenten (en dus tijd) kan besparen.

    Maar als er iemand nog een ruim rompje heeft..Ik heb nog een experimenteel motortje met een Turnigy buitenloper en Introgear, die 2.5kw moet kunnen doen.
    Heb je wel een vrij dik neusje voor nodig, gaat niet in een Avionik passen. En geen idee of de Introgear het volhoudt bij die vermogens..het blijft een epxeriment.

    Groetyjes,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina