Tips en trucs voor High Power modellen

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 16 jul 2009.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier kan je je tips en trucs posten en vragen stellen met betrekking tot F5B, F5D en F5S.

    GJ
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Als het een FAQ achtig iets gaat worden dan verdient het wel een sticky natuurlijk.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sorry... ik rook niet...
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Wat ik me wel heb afgevraagd is waarom er op de Hacker Master 195 allemaal redelijk dunne draden naar accu en motor zitten en op de CC180 zitten dubbele dikke naar de accu en enkele dikke naar de motor. Dikke draden lijkt me toch een stuk beter.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kaptontape

    Nou, zullen we de Kaptontape dan maar uitleggen?

    Zo ziet het er uit:

    [​IMG]

    Het is zeer hittebestendig tape, wordt normaal gesproken gebruikt in de electronica maar wij gebruiken het om accu's te sealen (ipv krimpkous) en ook om regelaars te sealen, krimpkous kan minder goed tegen hitte en voert de warmte minder af, Kaptontape geleid warmte beter, dus voert het ook sneller af.

    Het is dunner dan cellotape en ook scheurt het veel minder makkelijk dan cellotape.

    Te koop bij technische groothandels.
    Hier koop ik het en is volgens mij de goedkoopste.
    http://www.printtec.nl/toolsmart/enter.html?lang=nl&target=d69.html


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2009
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Kontronik voert ook Kapton met bestelnr 9500. Kost ongeveer 8,50 voor een rol van 25mm bij 10meter.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Johan, als je bij de YGE regelaars gaat kijken dan zitten er ook dunne draadjes op.
    Ik heb het Heino Jung gevraagd (ik heb een FAI 160 regelaar).
    Hij vertelde dat de weerstand van de draad minimaal is dus de dikte van minder belang is.
    De draden van de accu naar de regelaar zijn op die regelaar 7 cm, van de regelaar naar de motor 5cm.
    De motordraden hoeven niet zo dik, als je ziet hoe dun de draden in de motor zijn..
    Daar gaat ook geen continu stroom doorheen maar op een bepaalde frequentie.
    Bij een goede regelaar staat ook de maximale lengte van de draden aangegeven.
    Mag je ook nooit langer maken.
    Niet alleen omdat je dan meer weerstand krijgt maar er kan een soort bobine werking op gaan treden als de draden te lang worden, waardoor je de regelaar kan slopen.
    Sommige fabrikanten leveren dan extra condensatoren, zodat je de draden iets langer kan maken (MGM regelaars).

    Ik weet van Heino Jung dat hij topmateriaal gebruikt, dus ook zeer weerstandsarm koper.
    Misschien dan Castle wat andere type draad gebruikt.
    En het blijven amerikanen, meer is beter.

    GJ
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Dat zou heel goed kunnen. Uit de Neu motoren komen ook al van die dikke draad bundels.

    Maar de draden worden bij mij eerder een stuk korter dan dat ze langer worden. En zelfs met de korte draden past het allemaal maar net in de Surprise.
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    RFM spinners

    Nog een tip over het juiste gebruik van de RFM spinners, en dan in het bijzonder de verdraaide. Deze hebben wat speciale aandacht nodig om ze te kunnen gebruiken. Ik geef in dit geval even het linkje op het andere forum omdat daar wel meer info is te vinden.
    Correct way to setup RFM spinner - RC Groups

    De bladen en spinner controleren op beschadigingen voor/na elke vlucht hoort natuurlijk altijd tot de standaard procedure, ongeacht het merk wat er gebruikt wordt.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rudi (RFM) waarschuwt nu ook om bepaalde props niet boven de 2 kilowatt te gebruiken.
    Nog een tip, zet niet de beide imbusboutjes vast maar gebruik er maar 1, dan trek je ronding van de spinner tegen de as, dus een groter oppervlak, als je 2 imbusjes gebruikt dan is je contactoppervlak alleen maar de 2 puntjes van de imbusboutjes.
    En balanceren??? Echt nog nooit gedaan bij RFM props!
    Kan je volgens mij ook niet goed doen omdat het geheel (spinner, middenstuk en prop) tegelijk gebalanceerd moeten worden.
    Denk dat het probleem van de uit elkaar spattende props meer ligt in het toerental, dat er of flutter optreed of dat tips door de geluidsbarriere gaan.

    @ Johan
    Bij de Markus regelaars zitten geen draden aan de motorkant, je moet dan zelf de draden op de regelaar solderen, dus kan je de regelaar direct op de motor solderen.
    Is dat geen idee voor jou, dus gewoon op de print solderen?

    GJ
     
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb de RFM's wel in de balancer gehangen, maar ze waren al gewoon goed volgens mij. Voor zover je dat natuurlijk met 100% zekerheid kunt zeggen in dit geval. Ik gebruik ook inderdaad maar 1 v/d schroeven. De andere zit er wel heel licht aangedraaid in (met locktite natuurlijk) omdat ik ze anders toch ga verliezen.

    Draden aan de regelaar solderen zou kunnen, maar ze zijn zo dik dat ze dan tegen elkaar aankomen. Ik heb dus gewoon de draden gebruikt die al aan de regelaar zaten. Heeft ook wel als voordeel dat het geheel dan wat flexibeler is en de motordraden daardoor misschien minder snel loskomen of beschadigen.
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ok, even van boven naar beneden.

    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21359

    Hier haal ik mijn Kapton voor een fractie van de prijs. Nog geen problemen mee gehad. Je kunt de hitte bestendigheid testen (heb ik gedaan) door een hete soldeerbout er tegen te houden en een aansteker te gebruiken. Ik merk geen verschil tussen dit en duur Kapton tape van een officiele leverancier hier in de UK.

    Op RC Groups is heel veel informatie beschikbaar en je moet echt eerst even de zoekmachine gebruiken voor je wat vraagt. Zeker dat je wel wat vindt, vaak te veel!

    Ik heb nog geen RFM spinner kapot gehad, met die methode. Wel heb ik er een verloren toen hij weg vloog. Sinds dien gebruik ik een echte diepe platte plek op de motor ass (ongeveer 1,5mm diep) en met maar 1 schroefje. Gebruik een hoge kwaliteit inbus schroeven draaier of T-draaier... geen slechte zwarte L sleutel want die draai je zo dol en je kan er ook weinig kracht op zetten.

    Voor het balanceren doe ik de hele prop in een magneet balanceer geval. Hierbij gebruik ik 2 gelijk gesneden stukjes geel schilders tape om de bladen gestrekt te houden. Je plakt ze op dezelfde plek van overgang van middelstuk naar prop blad terwijl de prop op de tafel ligt. Lekker simpel.

    Mijn gedachte wat betreft de draden is dat het soldeer oppervlak belangrijker is dan de dikte van de draad. Maar ik wil wel graag de zelfde dikte draad gebruiken als dat uit de motor komt om vrije doorstroom te bevorderen.

    Zo heb ik op de Kontronik FAI18 aan de andere kant van de regelaar nog een keer 2.5mm2 draden gezet (motor kant) van dezelfde fabrikant zodat ik totaal 5mm2 heb en veel soldeer oppervlak op de regelaar. Aan de andere kant heb ik het zelfde gedaan met de 4mm2 draden (nu totaal 8mm2) die naar de accu gaan.

    Ook heb ik een extra capacitor (condensator) er op gezet die 35volt kan hebben. Dit omdat er wel eens pieken zijn hoger dan 25volt met een 6S lipo en de originele capacitors zijn slechts 25volt rated.

    Bij de CC180 heb ik de eerste keer een stel accu draden (6mm2 per stuk) er af gehaald en hier eigenlijk geen problemen van gehad voor hoever ik dat kan beoordelen. Nu laat ik ze echter gewoon zitten en soldeer ze op een enkele 6mm stekker.

    Ik gebruik trouwens de 6mm Neu stekkers omdat ze goedkoper zijn (25USD voor 10 paar) dan de 6mm LMT stekkers van SM Modell maar ze zijn ook gladder, makkelijker samen steken en los trekken. Werkt overigens goed met de SM Unilog. De Plettenberg stekkers verliezen goud als ze met solderen te heet worden.

    Het is trouwens wel goed om wat flexibiliteit te hebben tussen motor en regelaar. Een beetje stress (harde landing) en je kunt een verbroken verbinding krijgen. Over het algeheel maakt de afstand tussen motor en regelaar weinig uit, je krijgt hier niet zo snel last van die bobine werking waar GJ het over heeft. Maar zoals Johan al zegt, bij ons zijn ze allemaal zo kort!

    Jos
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Dikkere draden wegen ook meer. Rick Ruysinck heeft indertijd een formule opgesteld om uit te rekenen hoe dik best is , rekening gehouden met volt, ampere en gewicht. Bij interesse zoek ik die wel eens op...
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is niet alleen de draad die zorgt voor verlies.
    Hier staat een test van Ralph Okon met verschillende merken regelaars.

    powercroco Regler

    Bij een ingangvermorgen van 400 watt zit er al een behoorlijk verschil tussen de regelaars, laat staan als je er 3000 watt doorheen jaagt.

    Het is als bij alles, het is zo goed als de zwakste schakel.


    GJ
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, ik denk dat gewicht nu echt niks meer uit maakt voor een regelaar. Van 100 gram extra lig ik niet wakker.

    GJ, ik denk dat de efficientie best hoog ligt (>90%) omdat de FETs eigenlijk niet echt heel warm worden. Dat klopt ook wel want als de efficientie erg laag was (zeg 70%) dan zou de regelaar het nooit een hele vlucht overleven.

    Je hebt wel gelijk wat betreft de zwakste schakel.... en dat is voor F5B op dit moment toch de regelaar.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de motor het minste rendement levert.
    Het zegt eigenlijk helemaal niks hoeveel vermogen je er in douwt, het gaat erom wat er uit komt.
    Even in jouw extreme geval, je stopt er 7000 watt in, hoeveel komt er uit?
    Dat zou zo maar eens 4500-5000 watt kunnen zijn.
    We zijn even aan het experimenteren geweest.
    Die AXI die nu in de Hawk zit (best een hoog rendement motortje).
    Op 4S, de prop, motor, voltage klopt allemaal wel, rendement is goed (80-85%)
    Ingangsstroom is 37A, dus zo'n 520 watt in, 440 watt aan de prop.

    Gaan we nu de motor flink op zijn donder geven, op 6S en dan naar de 60A.
    Dan zitten we op 1200 watt.
    Het rendement zakt dan naar 65%.
    Je houdt dan maar 780 watt aan de prop over, de rest stook je weg als warmte.

    Dan lijkt het net of je met een enorm vermogen vliegt maar eigenlijk ben je de aarde aan het opwarmen.

    Je moet dus zorgen dat je rendement zo hoog mogelijk blijft en ik denk dat Luc daar op dit moment goed mee om gaat.
    Op papier heeft hij misschien minder vermogen maar de setup klopt.
    Dus je moet je niet blind staren op, ik heb het meeste vermogen...

    GJ
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Regelaars zitten allemaal flink boven de 95%, zijn dus het onderdeel met de kleinste verliezen, verschillen zijn klein( test is al wat ouder). Het "totale" rendement gaat is bij goede combinaties > 30%, 50 procent is uitstekend (eff prop ook meegerekend hierin!)
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik denk dat de prop het onderdeel is met de minste efficientie. Dat maakt natuurlijk niks uit als iedereen de zelfde prop vliegt. Maar dat is dus niet zo!

    De motor staat op de 2de plek met misschien maar 75% efficiency.

    Dan de piloot..... die vliegt ook niet 100% efficient. ;)

    Ik ben zeer benieuwd wat een grotere motor aan efficienty verbetering met zicht mee brengt. Het probleem wat je echter krijgt is dat een grotere motor (dikker) meer luchtweerstand opleverd. Een alleen langere motor hoefd niet persee een hogere efficienty te hebben. Er zijn bepaalde verhoudingen die als je die overschreid tegen gaan werken.

    De reden waarom die vlieger van Luc zo hard gaat is omdat hij een goede prop heeft gevonden en daarbij een setup heeft die hem de juiste motor loop tijd geeft zonder maffe dingen te doen zoals een hele korte of hele lange of een rare winding motor te gebruiken. Daar naast ook nog het juiste gewicht van het model in verhouding met lift van de propellor.

    Maar goed.... genoeg geklets..... tijd om actie te ondernemen!
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    In dat geval heeft de piloot het minste rendement. Dat is nl het enige onderdeel dat niet in de winkel verkrijgbaar is.;)
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Je kunt mij best kopen hoor!

    Zo'n 35.000 euro per jaar.

    :D
     

Deel Deze Pagina