tips gat boren 24mm in glasvezel romp

Hallo,

Ik wil in de romp van mijn boot gemaakt van glasvezel een gat boren van 24mm,
hoe kan ik dit het beste en netste doen?
Kan ik hiervoor zo'n platte hout gaten boor gebruiken of raden jullie mij wat anders aan?

ik hoor het graag!

grt

Berry

Je kunt ook een stappenboor hiervoor gebruiken, maar de zaagboor zal ook prima lukken.

Een stappenboor (soms ook wel trappenboor genoemd) zal in de meeste gevallen het netste gat geven en ook de kans op het gaan slingeren van de boor is veel kleiner.
Hier een voorbeeld en zo worden ze ook vaak op beurzen of (jaar)markten voor ongeveer deze prijzen aangeboden.

Ok top die heb ik ook nog wel liggen, alleen gaat die tot 20mm, dus bestel hem wel even via bovenstaande site!

bedankt!

een gewone (scherpe) vlinderboor voor in hout lijkt me ook heel bruikbaar. Probeer de onderkant met een blok hout te ondersteunen tegen uitbreken. Een gatenzaag ook.
Voor zo'n grote gaten in glasvezel en soms andere materialen, boor ik liefst wat te klein om dan verder uit te vijlen of met een cilindrische schuurklos voor in de boormachine. Dan schiet je zeker niet uit, gripeert de boor of zaag niet enz. Opties hierboven zijn best, indien voorhanden.

Ik gebruik voor zulke (glasvezel)zaken meestal een dremel met freesje ( voor voegen uit te frezen ) : iets kleiner frezen en afwerken met een schuurpapiertje of dremel schuurband.

Back