Tips gevraagd voor reparatie van styropor/balsa ingedekte vleugel (Reparatie gestart)

Vandaag heerlijk met mijn ragbak (een stokoude Comet met 15cc TT) aan het gooien en smijten geweest op de hei. Op een gegeven moment had hij er denk ik genoeg van want tijdens de start sloeg zijn motor af en zocht hij ruzie met een paaltje bij het einde van de baan :agrue:

Het paaltje won, met dit resultaat:
6929192275_a91a9349c3_b.jpg


Een hap van 15x15 cm uit de voorkant van de vleugel. Aan de linkerkant zit nog zo'n hap, van de staaldraad, waarmee het paaltje stevig was verankerd.

Hoe kan ik dit het beste repareren? Het moet wel weer stevig worden, want het is mijn ragbak, en die houdt van scherpe bochtjes ;)
De vleugel is opgebouwd als styropor (geen idee of er nog een ligger in zit) met balsa ingedekt en bekleed met papier en lak. Het uiterlijk resultaat maakt niet zoveel uit, want de schoonheidsprijs valt niet te winnen met deze kist.

Ik dacht zelf aan het recht uitzagen van de beschadiging en dan van een blok schuim een vulstuk te maken en dat in het gat te plaatsen en vervolgens op de zijkant van het blok de vleugelcountour af te tekenen. Daarna met een warme draad 2mm (de dikte van de indekking) binnen de contourlijn het blok schuim snijden en met pur oid in het gat te lijmen. Vervolgens neem ik aan dat met een stukje glasmat en epoxy, de stevigheid van de indekking kan worden teruggebracht.
Tot zover wat ik zelf kon verzinnen, maar misschien is er wel een simpelere oplossing? (bijv. gat afplakken met plasticfolie, purschuim in het gat en met een warme draad direct de bestaande vleugel volgen en direct glasmat met epoxy op het schuim????)
6929190877_81e66af802_b.jpg

6929312765_b01d74ea4c_b.jpg

Adviezen stel ik op prijs.
Hans
 
Laatst bewerkt:
Het rechthoekig uitsnijden en een blok inlijmen is perfect.

Maar ipv. snijdraad zou ik een rasp nemen om de vleugelvorm terug te herstellen, nog wat naschuren en dan folie er over.
Simpele lichte oplossing en het is terug even stevig.

Johan.
 
Ja... prachtig... klassieke schade! Maken we direct een F.A.Q. van!

Is eigenlijk wat Johan al schrijft.
Zo haaks mogelijk uitzagen. De zaagsnede goed aftekenen.
Dat kan je doen bijvoorbeeld door middel van een papieren mal. Gewoon een rechthoek. Suf meten goed centreren en aftekenen alles zo haaks mogelijk. Eerst aftapen. Heb je minder zaagschade aan het abachi.
Dan het blok styropor er in. Beste zaag is een kapzaag.

Echter... nu de grote truck! ...
Tussen het nieuwe schuim en de vleugel leg je een vulplaatje van juist ingeschatte dikte. Ook dat kan je eerst weer doen met een malletje van karton. Geheel van schuimblok en vulplaatje allemaal provisorisch op z'n plaats en dan het schuim aftekenen.
Dan snij/schuuur/rasp of met welk hulpmiddel dan ook bewerk je de nieuwe kern aardig in de buurt van de vorm, zodat je nog maar een miniem deel straks hoeft af te schuren.
De vleugel goed afdekken met blauwe schilderstape als beschermermend schuurmasker. Netjes vlak nergens overlappend, hoogstens aanliggend. De tape gebruik je als schuurlat geleider. De tape is een beetje vettig en schuurt wat minder snel door dan je zou denken. Heb er de roeren mee beschermd geschuurd van m'n Rascal waar ik nu mee bezig ben. Ging perfect.

De schuurlat...
Een vlakke rechte aluminium balk... of hoekprofiel met een beetje breedte. Zo rond de 4 cm en een lengte... beetje handzaam... 40cm? Als het maar recht en vlak is en niet te zwaar, je er met 3M Display-Mount spuitlijm grof schuurpapier aan kan lijmen. Je spuit beide oppervlaktes in. Hopla. Je gebruikt de lat tevens om nette repen van je schuurblad af te snijden. Ik heb zelf een massief stuk aluminium van 40 x 3,5 x 1 cm. Het schuurpapier zet ik haaks om over een zijde. Het is een van m'n beste gereedschappen bij balsawerk.

Je kan zelfs de breedte van het schuurpapier afstemmen op de 'wond' in de vleugel, de uiteinden van de lat aanvullen met tape of omgekeerd gelijmd schuurpapier, zodat die delen niet schuren aan de beschermde vleugel, maar geleiden op de juiste hoogte tot het te schuren materiaal, en zo vrijwel vlak met de rest van de vleugel kan schuren.

Een schuurrichting aanhouden, radiaal in het verlengde van de tip, goed het profiel volgend. Anders wordt je vulstuk hol ipv vlak.

Indekken...
Dan heb je het model er in geschuurd, haal je het tijdelijke vulstuk er uit... en is de nieuwe kern iets verzonken... en... kan je dat stuk weer indekken met iets opdikkend balsa of abachi... dat je vervolgens weer egaal schuurt met de rest van de vleugel conform bovengenoemde methode.
Met keuken amonia kan je eenvoudig balsa in model dwingen.
Op een naburig deel tape je het kletsnatte balsa vast.. en laat je het rustig uitdrogen. Het behoud z'n model in de vorm waarin je het gefixeerd hebt.

Verlijmingen...
Verlijmen kan met PU-bruislijm van de bouwmarkt of met PUR. PU is alleen minder agressief... lost het styro niet op, penetreert wel heel mooi in de schuimkern. PUR doet dat maar een klein beetje... lost het schuim iets op... is iets lichter. Gaat ook heel goed. Laat zich wat makkelijker wegsnijden en schuren. De PU-lijm kan aardig hard worden en moet je bijtijds de welplekken en zakkers weg halen.

Voor het indekken heb ik nog wat tips... eerst maar even zo.
Gr Bas
 
Bedankt voor de duidelijke tips. Hier ga ik mee aan de gang de komende weken. Volgens mij liggen er op de club nog wat rest stukken schuim, dus daar ga ik eens tussen zoeken.
Hans
 
voorbeelden van reparatie

Hier een paar foto's met 2 voorbeelden, van door mij uitgevoerde reparaties.

p1010762d.jpg


p1010768tw.jpg


p1010774h.jpg


p1010779t.jpg
 
Het eerste blokje

Gisteren op de vliegclub even een blokje schuim uit de afvalbak gescoord en ter plekke in twee stukjes gezaagd. Dat gaf al zoveel zooi, dat ik toch maar even gauw een snijdraadje heb gemaakt. Uit een kapot elektromotortje een stukje lakdraad gehaald en dit tussen twee draadjes gesoldeerd. In combinatie met de gloeiplug driver van mijn startbox heb ik dan dit snijdraadje.
6962600785_65eedec8fe_b.jpg


Met de snijdraad een blok van ongeveer de afmetingen van het gat gesneden en dat met een schuurklos op maat geschuurd, zodat het goed in het gat klemt.

6816479510_bc900bf067_b.jpg


Daarna de vleugel met de neuslijst naar boven op de grond tussen twee emmers geklemd en met het hete draadje de contour van de vleugel gevolg, vanaf de neuslijst naar achteren (dus onder en bovenkant apart).

Dan heb je dit:
6962602211_397b4b6728_b.jpg


vervolgens het blokje uitgenomen, want ik moet het blokje nog iets dunner maken, zodat de indekking er straks verzonken tussen past.

6962603723_b218c77fc9_b.jpg
 
Netjes. Je zou dat kunnen schuren... uit de hand... maar dat gaat ten koste van de zuiverheid van je werkstuk.
Daarom juist een plaatje of kartonnetje achter het schuim. Dat haal je weg en valt het stuk schuim dieper weg. Moet de uitsnede wel haaks zijn en niet tapered. Je zou zelfs het blogje over de breedte... dus horizontaal... evenwijdig... aan de voorlijst kunnen halveren... ook hier een vullend plaatje karton of iets opdikkends... dan foam snijden... alle vulstukken weg.. en het indekbalsa valt mooi verzonken met de rest van de vleugel... echt waar!

Wat je nu zou kunnen doen is het iets om hoog en omlaag schuiven.. vast tapen en dan schuren met de lat... daarna de onderzijde.

Overigens... PU bruislijm van de bouwmarkt heeft een vullende werking... en bij het indekken kan je daar potentiele onzuiverheden keurig mee opvangen... het opdikkende balsa verlijmen... en daarna met de schuurlatlat modelleren...

Maarheh... leuk werk niet? :)

PS: Ik heb de snijdraad thans direct aan de regelbare labvoeding. Ik heb het ook met een bec borstelmotorenregelaar, aangestuurd door een servotester, aan de snijdraad gehangen. De temperatuur was daarmee uitstekend regelbaar. Deze oude Kontronik regelaar kan +12v aan. Zo kan het ook op een autoacculader worden aangesloten... of accu.... Veel vermogen gaat er niet doorheen.
 
mooi gedaan zeg, altijd goed om te zien hoe je zoiets op kan lossen, schade vliegen hoort erbij denk ik, fijn als het ook weer te maken valt
 
Deze Comet Ragbak is inmiddels weer opgelapt. Ik heb een 80 grams glasmatje met epoxy zo over het styropor gelegd. Daaroverheen een lap folie gestreken en vliegen maar weer. Qua sterkte maakt het volgens mij niet uit, want ik heb flink aan de vleugel zitten sjorren, maar die geeft geen krimp.

Vandaag ben ik er eens een half uur mee gaan vliegen en heb hem alle hoeken van de lucht laten zien, waarbij hij ook meteen is gewassen, want het begon plotseling hard te regenen:onweer:
Ik denk trouwens dat de 15cc die er nu op zit teveel van het goede is. Het is meer iets voor een 10cc of zo. Ik kon er mee prophangen en dat lijkt me niet de bedoeling voor een RC1 kist. Het zwaartepunt zit ook te ver naar voren voor m'n gevoel.

Nog bedankt voor de tips en op naar de volgende "battle scar".

6996177814_8d326d5194_b.jpg


7142265595_aaeca606b5_b.jpg


7142266739_3da07a744f_b.jpg
 
Helemaal perfect! Mooi kleurenschema overigens!
Ha! Ik maak deze zomer m'n Sultan V klaar... (dat roep ik ieder jaar) kunnen we weer eens een vintage vliegdag gaan organiseren :)
 
Back
Top