Tips gezocht Ribben maken.

Goede morgen,

Hierbij de vraag hoe jullie zelf ribben maken.
Doen jullie dit aan de hand van een model op papier en dan over tekenen op balsa en dan uitsnijden of zijn hier andere tips voor.

Zelf zat ik met het idee om een malletje te maken voor een bovenfrees.

Heeft 1 van jullie hier ervaringen mee en die je dan wil delen met mijn.

Want een cnc tafel is voormij geen optie.

Graag hoor ik van jullie wat de tips zijn en eventueel fotootjes als voorbeeld hoe jullie het maken

mvg,

Frans:D:D

het licht voledig aan het model
Heb je een model met een rechte vleugol dan werkt een maletje prima
Balsa vrezen met een bovenvrees gaat ontzetend veel stof geven
Ik snij men spanten met een hobbymes en werk ze daarna af met een schuurblokje waar nodig
bij een rechte vleugol maak ik 2 metalen mallen
dan snij ik de spanten iets ruim uit en klem die tussen de twee metale mallen in
daarna schuur ik ze op maar en maak met een vijltje de uitsparinen voor de ligers op maat

Er zijn vele manieren om ribben te maken. Verschilt per model hoe ik ze maak.
Hangt er ook vanaf van welk materiaal de ribben gemaakt moeten worden.

Zijn alle balsa ribben hetzelfde, dan maak ik een triplex mal en zaag/snij de ribben dan ruw in vorm
waarna ik ze samen plak met de mal (dubbelzijdig tape) om ze vervolgens op maat te schuren.

Zijn de ribben niet hetzelfde, dan teken ik ze af op het materiaal en zaag/snij ik ze stuk voor stuk uit.

Groet,
Theo

Als de ribben/ spanten allemaal verschillend zijn, ze kopieren, met prit-stift op het hout plakken, grof uitsnijden/zagen. en dan met een vaste bandschuurmachine langs het randje afwerken.
spantenopmaatschuren.jpg

Cor

Beste Medeforumers,

Bedankt voor jullie bruikbare info.
ik ga van de week er mee aan de slag.

mvg,

Frans

Wat ook werkt bij gelijke ribben of als er een niet al te groot verloop is.

wortelrib van triplex maken en tip rib ook.
aantal balsa plankjes aan benodigde ribjes daar tussen in doen. Gaatje boren. Boutje er doorheen. Aandraaien en dan alles gelijk schuren. Dit doe je dan een keer voor links en een keer voor rechts.

Gr. Dennis

Back