Tips&hulp gevraagd bij het instellen van m'n futaba zndr

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo,

Eindelijk wat tijd om me te verdiepen in mijn nieuwste aankoop, de Ark X400. Ik ben nog redelijk nieuw met heli vliegen dus er komt vrij veel nieuwe info op me af. Ik weet dat het beter is om een kenner er naar te laten kijken, maar ik ga ervan uit dat er op dit forum ook genoeg kenners aanwezig zijn om wat licht te werpen op mijn nog onduidelijke/donkere zaken :P

Ik heb een aantal directe vragen, dat werkt volgens mij toch het makkelijkst.

Flight Modus: Normal, Idle-up 1, Idle-up 2
1) Wat houdt dit nu precies is, kan ik dit bv vergelijken met profielen die je soms met applicaties hebt?
2) Veranderen alleen de throttle-curve en pitch-curve bij het veranderen van de modus, of zijn er meer instellingen van afhankelijk?
3) Moet het veranderen van een modus alleen op de grond of mag het ook in de lucht?
4) als beginner zal ik alleen normal gebruiken neem ik aan, waar zal ik ooit de andere 2 voor gebruiken, 3D vliegen en....?

Dual/Triple rate
5) Waar wordt dit voor gebruikt, waarom kan het handig te zijn om minder/meer uitslag te hebben van je servo?
6) Is het handig om alle kanalen op de 3knop te zetten (bij mij de E) waarmee je ook je flight modus bedient?

Veiligheid
7) throttle-hold wordt gebruikt om de ESC te armen, om dus de motor aan/uit te zetten?
8 ) Wordt throttle-cut gebruikt met elec heli's of is de throttle-hold al voldoende?
9) Op hoevel % moet ik de throttle hold zetten (POS)?

Overig
10) Waar worden Hover-throttle en Hover-pitch voor gebruikt, wanneer is handig om deze in te stellen?
11) Heeft iemand tips welke functies ik het beste onder welke schakelaar kan zetten?
Mijn standaard switch setup is als volgt:
Switch A : elevator dual rate, throttle-cut, timer
Switch B : rudder dual rate. ch7
Switch D : aileron dual rate
Switch G : throttle hold
Switch H : trainer
Switch E : iddle-up1/2, ch5, offset, gyro
Knob VR : hovering pit

Misschien ook handig om te weten, ik gebruik een CC35 regelaar en een Futaba FF7 zender (mode 2).

Andere tips zijn ook altijd welkom natuurlijk :roll:

Ido

1. Geen idee.
2. Ja, dit kan je zelf instellen.
3. Mag beide maar mijn voorkeur is op de grond.
4. Bij electro had ik normal throttle curve 0 0 0 0 0 en idle up 1 90 90 90 90 90. Door het omhalen van een schakelaar gaat je motor dus pas draaien.

5. Dit word inderdaad gebruikt voor uitslag beperken. Hierdoor word je heli minder gevoelig. Expo is trouwens handiger.
6. Zie uitleg 5

7. Nee de esc kan je zelf instellen hoe hij aangaat.
8. Zie uitleg 4
9. 0 bij electro
10. Deze kan je gebruiken om de curve bij je hover punt af te stellen, ik gebruik dit niet.
11. Dit moet je naar eigen voorkeur doen.

nosmo zei:
Hallo,
Flight Modus: Normal, Idle-up 1, Idle-up 2
1) Wat houdt dit nu precies is, kan ik dit bv vergelijken met profielen die je soms met applicaties hebt?
Ido
Zo kun je een mode instellen om rustig rond te vliegen met 1500 toeren en een andere mode met bv 2000 toeren als alles wat sneller moet gaan.
Het belangrijkste echter is een mode om bv een brandstof motor te kunnen starten. in deze normaal mode moet je dus je gas kunnen regelen vanaf 0.
In een andere mode (idle1) stel je dan het gas zo in dat er bij negative pitch ook gas gegeven word zodat je bv inverted kunt vliegen. In deze mode kan het gas dus niet meer dicht dus om je heli uit te zetten moet je weer terug naar de normale mode.

tieske

Vlieg modus (idle-ups) zou je inderdaad eventueel met profielen kunnen vergelijken.

Buiten de throttle en pitch curves zijn er nog eventueel andere zaken gelinked aan de vlieg mode, zoals trim gyro gevoeligheid en mode, en zelfs de dual/Rate en Expo kunnen gelinked worden aan de verschillende modes.

Throttle cut is handig op een nitro machine maar wordt niet echt gebruikt op de electrische machientjes.

Throttle hold is wel handig, omdat bij deze mode de pitch curve nog steeds werkt en geconfigureerd kan worden met een minimale motor (de motor idled dan alleen maar). Ik gebruik de throttle hold om auto rotaties te oefenen. Met elektrisch zet ik het percentage op 0% voor throttle hold want ik wil immers dat de motor de bladen niet meer aanstuurt. Bij Nitro machines zet ik genoeg om de motor draaiende te houden, maar niet zoveel dat de clutch grijpt.

Verder is er al veel gesproken over idle-ups en dergelijke, zoek er maar eens op.

Maar vooral, probeer dit niet alleen. Zoek hulp bij een club of iemand met ervaring. Heli's kunnen gevaarlijk zijn!

Groeten,

Ron

..Throttle cut is handig op een nitro machine maar wordt niet echt gebruikt op de electrische machientjes.
Op electro heli's kan deze gebruikt worden om regelaar aan/uit te zetten. Heeft als voordeel dat het geen gasinstelling (normal) kost. Moet er wel bij zeggen dat ik een fx18 heb waar je maar 3 gasinstelling hebt (normal-iddle1-iddle2). Door de throttle cut te gebruiken kan je alle drie de gasinstellingen gebruiken tijdens het vliegen, volgens mij wordt dit wel meer gedaan. Ik moet er ook nog bij vermelden dat de shultze regelaar die ik gebruik vanuit stilstand langzaam opspoelt.

Als je geen throttle hold hebt dan kun je inderdaad de throttle cut gebruiken om "ongelukken" te voorkomen :lol:

Ron

Bedankt voor al jullie (snelle) antwoorden.

Flight modus is duidelijk nu.
Buiten de throttle en pitch curves zijn er nog eventueel andere zaken gelinked aan de vlieg mode, zoals trim gyro gevoeligheid en mode, en zelfs de dual/Rate en Expo kunnen gelinked worden aan de verschillende modes.
Je kan natuurlijk deze functies allemaal onder de zelfde switch zetten, vandaar veranderen ze ook mee :)

Alleen het verschil tussen thottle-cut en throttle-hold is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij heeft dit ook weer met voorkeur te maken, je kan ze beide gebruiken met als doel de motor uit te zetten volgens mij.

throttle hold
Ik heb nog wat info kunnen vinden
Bron: EHBG
A switch used to force a zero throttle setting regardless if the throttle stick position or idle-up switch position. This is usefull as a safety feature when connecting or disconnecting the battery and also to quickly kill the motor when a helicopter crash is imminent
De throttle-hold heeft ook nog een eigen pitch-curve, dit moet wel voor auto rotations

throttle cut
En dit komt uit mn FF7 manual
Offset mix which closes the throttle servo to a set position when the assigned switch is moved to shut the engine off without having to fiddle with trim settings

Dat is nogal een verschil. Dan zou throttle cut eigenlijk niet geschikt zijn als normale motor schakeling. De fx18 kent de functie "motorcut". Deze functie schakelt de motor uit terwijl de pitch gewoon te regelen is. Kan je dus gewoon met pitch op 0 graden starten/stoppen.

Ik kwam ook nog wat nuttige info tegen, misschien hebben andere er ook wat aan.

De FF7 heeft 4 flight modi, naast de gebruikelijke normal, idle1 en idle2 is de throttle hold ook een modus.
In het volgende schema zie je welke instellingen wijzigen bij het wijzigen van een flight modus
Code:
         Modus | Normal    | Idle-up1   | Idle-Up2   | Throttle Hold
Throttle curve | Ja        | Ja         | Ja         | Nee
   Pitch curve | Ja        | Ja         | Ja         | Ja
    revo curve | afhankelijk van gekozen schakelaar  | Nee
     D/R, Expo | afhankelijk van gekozen schakelaar  | gedeeld met Normal
          Gyro | afhankelijk van gekozen schakelaar  | Ja
        Offset | gedeeld   | Ja         | Ja         | gedeeld met Normal
                 met Normal

Back