Tips met betrekking tot keuze draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wiggie, 28 aug 2006.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hai,

    Ik loop met de gedachte een draaibank aan te gaan schaffen om wat meer zelf te kunnen fabriceren voor de hobby.

    Nu ben ik op zoek naar dingen die wenselijk, c.q. noodzakelijk zijn op het draaibankje aangezien ik op dit gebied een :newbie: ben.

    Ook ervaringen met merken, type's zijn welkom.

    Alvast bedankt voor de info.
     
  2. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Hoi,

    Vraag je zelf eerst af hoe groot die bank moet zijn, dat hangt af van de werkstukken die je wil gaan maken, kunt inspannen.
    Koop een goede bank, die zijn wel flink duurder dan een hobby bankje maar een goede draaibank heb je voor de rest van je leven, dus de investering wel waard.
    Ik heb zelf een Myford van voor WO2!!!! die is nu wel bijna versleten, ik wil hier alleen maar mee aangeven hoe lang een goede bank mee kan.
    Ben al wel aan het sparen voor een nieuwe draaibank, dat wordt ook een Myford, een Myford super8 (metrische uitvoering).
    Helaas is de Myford website tijdelijk uit de "lucht" maar toch, hier een link http://www.myford.com/
    Er zijn natuurlijk nog veel meer andere fabricanten van draaibanken, en tweedehands is er ook wel wat te vinden.
     
  3. een TOS is absoluut top maar ook daar betaal je voor .... kijk in iedergeval eens bij buitelaar.nl naat de blauw met witte dingkies


    vraag je ook af of je maat vast werk wilt hebben ... daarmee bedoel dat wanneer je 1 mm de nonius verplaatst je ook echt 1 (of 2) mm van je werkstuk afhaalt ... vaak is 1 mm op de nonius 1,3 en dan weer 0,9 mm .......


    ook belangrijk zijn doorlaat, morse van de boorinrichting en wat krijg je er verder bij 4 klauw voor vierkante werkstukken ... bril voor lange werkstukken en bijtels etc. oook toerenregeling is van belang ... als je kleine werkstukken wilt maken moet je veel toeren hebben !!
     
  4. erikkate

    erikkate Guest

    Ga voor een emco uit de unimat serie,
    of bijvoorbeeld een hobbymat.

    Proxxon ( of wast nou proxon?) maakt ook leuke bankjes maar zijn relatief duur t.o.v. de emco's.

    Een emco heb je voor het leven, (kan ik beamen).
     
  5. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,

    Als je toch bezig bent, koop dan een stappenmotorsetje en maak je draaibank cnc gestuurd toch !!!!
     
  7. als je zo`n black en red of een fusan koopt bij buitelaare heb je niet een maat vast iets ....


    als je technische delen wilt draaien met tollerantie e.d. dan ga je al snel naar de hbm `s maar dat voor 7 a 800 euro echt hele mooie machines !!
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb al vele jaren (20?) een Emco compact 5, geweldig apparaat, lijkt onverslijtbaar!
    Bestaat die fabriek niet meer?
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb een heel simpel bankje en ben aan het kijken naar een uitgebreidere.

    Die HBM machines van de buitelaar is dit wat of is het te goedkoop.
    Het is door mij niet te beoordelen.
    De uitloop modellen van de frees draaibank combinatie zijn erg goedkoop
    Heeft er iemand ervaring met deze machines.

    Waar ik op zou letten is dat je schroefdraad kan draaien minimaal van M3 tot M10 liefst nog fijner. En dat er automatisch aanzet op zit. Dit mis ik op mijn huidige bankje. Het werkt zoveel mooier af. Als ik hem op de fijnste schroefdraad zet gaat hij te hard. Let op dat het losse support ook te stellen is zodat je de boor in het midden van je werkstuk kunt afstellen.

    Bij een 2e hands engelse bank let er op dat hij metrisch is. Ik kon redelijk goedkoop een Myford kopen. Maar om hem metrisch te maken moet je behoorlijk in de buidel tasten.

    Groet Robert-Jan
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Op de vrije markt in Cuijk (Noord Brabant) stonden afgelopen zaterdag nog 2 Emco 5-jes.
    Beide met freeskolom
    Markthal 3 Gang G kraam 392


    Groeten,


    Piet
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Preis ??

    Mvg Johan
     
  13. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Geen idee, ik zag ze staan maar had geen belangstelling.
    Ik ben al voorzien (unimat 3)
    Morgen (zaterdag) is de markt weer open
     
  14. de compact 8 en de 300 zijn een beetje steviger en geschikt voor maatwerk als ik het zo zie .....
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hij vraagt 1000€ voor die maschinen.
    das is een hele hoop voor die oude maschine

    voor dat geld krijg je beteres.

    Mfg johan
     
  16. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Faster, wat versta jij onder maatvast?
    Het beste is natuurlijk een Mayford, kost ook Mayford centen.
    Mij lijken die einde reeksen bij Buitelaer een buitenkans.
     
  17. erikkate

    erikkate Guest

    dat wanneer je 7 mm wilt afdraaien, je nonius altijd 7 mm aangeeft, en niet de ene keer 9 en de andere keer 5.
     
  18. Gerjan

    Gerjan Guest

    denk niet dat hij dat zo ruim bedoelt

    denk eerder iets van 7,05 en 6,95 mm of gewenst naukeuriger voor het draaien van passingen oid


    groeten Gerjan
     
  19. erikkate

    erikkate Guest

    geloof mij maar dat sommige hbm's bijna een mm afwijken op nonius.
    verder was het natuurlijk een voorbeeld, en moet je het in andere orde van groottes zoeken.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    iedere draaibank heeft speling
    de betere 0,001 de goedkoope misschien 0,3
    passingen draaien in 0,001 bereik is voor een draaier ook met een goedkoope draaibank te doen.
    En ook de modelbouwer kan daar mee leren omgaan.
    De "HBM 250 x 400 Metaaldraaibank" finde ik een goedkoope draaibank waar je alles op modelbouw bereik mee kan doen.
    Iemand die plaats heeft en iedere dag wil(moet) draaien koopt natuurlijk een goede (zelf veel gedraait op een Weiler en Emco 11)

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina