Tips nodig bij het starten met racen bij HFCC

Geregeld fiets ik ff naar HFCC om daar te kijken. Het begint nu echt te kriebelen en wil ook gaan racen bij HFCC. Ik denk te starten in de Stock klasse en wil daar een auto voor kopen en zelf bouwen! Nu staat er in het wedstrijd regelement het volgende. Home

- Regelaar: merk en type vrij. Iemand een winnende suggestie ;)
- Body: merk en type vrij. Hier komt dus nu mijn dilemma. Welk type Tamiya (mijn voorkeur) komt hier voor in aanmerking. TT01E, TA-05V2, TB-03 of moet ik gelijk instappen met een TRF chassis als een 416 of 417.

Ik heb nog een analoge zender staan of kan ik beter digitaal gaan?
Aanvullende tips zijn natuurlijk welkom voor een beginner.

Een laatste misschien een klein beetje domme vraag. Bij Mini klasse staat dat het gebruik van smeermiddelen verboden is. Betekend dat de gearbox niet gesmeerd mag worden??

thx
Stock

(2/4wd TW met clubmotor, voor recreatieve & beginnende rijders)
Motor:23 turns (Ansmann Clash) ClubmotorRegelaar:merk en type vrijBanden:Rubber holkamerbanden merk en type vrijGewicht:min 1500 gramBody:merk en type vrijOverbrenging:max 1:5,72
Stock

Motor:23 turns (Ansmann Clash) ClubmotorRegelaar:merk en type vrijBanden:Rubber holkamerbanden merk en type vrijGewicht:min 1500 gramBody:merk en type vrijOverbrenging:max 1:5,72
Stock

Ik zou beginnen met de tt01e. Eerst kijken of het je wel bevalt en zowat de goede lijnen krijgen op het circuit. Daarna kan je kijken voor een TRF417.

Hi Sledge,

Afhankelijk van jouw budget kun je ook beginnen met Sakura Zero S
of als je budget iets verder gaat een Xray T3R.

Beiden Auto´s die kunnen worden uitgebouwd.
Zoek maar eens verder op Internet.

Of zoek een leuke tweedehands, vraag eens na bij de Club.
Ben zelf na langere tijd niet te hebben gereden (ruim 8 jaar) ook weer
begonnen en heb een tweedehands Tamiya TRF 415 MRE gekocht
voor een redelijk bedrag.

Andre

Geregeld fiets ik ff naar HFCC om daar te kijken. Het begint nu echt te kriebelen en wil ook gaan racen bij HFCC. Ik denk te starten in de Stock klasse en wil daar een auto voor kopen en zelf bouwen! Nu staat er in het wedstrijd regelement het volgende. Home

- Regelaar: merk en type vrij. Iemand een winnende suggestie ;)
- Body: merk en type vrij. Hier komt dus nu mijn dilemma. Welk type Tamiya (mijn voorkeur) komt hier voor in aanmerking. TT01E, TA-05V2, TB-03 of moet ik gelijk instappen met een TRF chassis als een 416 of 417.

Ik heb nog een analoge zender staan of kan ik beter digitaal gaan?
Aanvullende tips zijn natuurlijk welkom voor een beginner.

Een laatste misschien een klein beetje domme vraag. Bij Mini klasse staat dat het gebruik van smeermiddelen verboden is. Betekend dat de gearbox niet gesmeerd mag worden??

De beste tip die ik jou en andere kan geven is: niet alleen kijken maar ook rijders aanspreken, er zijn nl aanspreek punten op de club die er speciaal voor zijn om beginnende rijders goed te informeren (vraag hier naar). Heel belangrijk: Neem al je materiaal mee wat je al bezit, zodat men hier naar kan kijken of dit nog volstaat, er komen nl veel mensen om info vragen en zeggen dan, “ik heb dit of dat, merk en type weet ik niet enz, kan ik hiermee rijden”!!! Helaas kan niemand daar, op dat moment, iets zinnigs over zeggen.

Een winnende regelaar is in de meeste gevallen “een goede hand, oog coördinatie”, zeker in het begin is het niet iets waar je je eigen druk over hoeft te maken, ook hier kan men jou daar goed over informeren, zo te lezen.

Het smeermiddel wat hier bedoeld wordt, wordt op de banden aangebracht, deze heeft een grip verhogende werking tot doel!!

Wbt het chassis: pas op met het kopen van chassis waar slecht onderdelen voor verkrijgbaar zijn, of in jouw omgeving, niet alle winkeliers (of forumleden) geven hier nl eerlijke info over, op de club maken ze jou daar wegwijs in, als het goed is!!!

Dus op naar de HFCC en praten, praten, praten, succes!!!

Laatst bewerkt:
De beste tip die ik jou en andere kan geven is: niet alleen kijken maar ook rijders aanspreken, er zijn nl aanspreek punten op de club die er speciaal voor zijn om beginnende rijders goed te informeren (vraag hier naar). Heel belangrijk: Neem al je materiaal mee wat je al bezit, zodat men hier naar kan kijken of dit nog volstaat, er komen nl veel mensen om info vragen en zeggen dan, “ik heb dit of dat, merk en type weet ik niet enz, kan ik hiermee rijden”!!! Helaas kan niemand daar, op dat moment, iets zinnigs over zeggen.

Een winnende regelaar is in de meeste gevallen “een goede hand, oog coördinatie”, zeker in het begin is het niet iets waar je je eigen druk over hoeft te maken, ook hier kan men jou daar goed over informeren, zo te lezen.

Het smeermiddel wat hier bedoeld wordt, wordt op de banden aangebracht, deze heeft een grip verhogende werking tot doel!!

Wbt het chassis: pas op met het kopen van chassis waar slecht onderdelen voor verkrijgbaar zijn, of in jouw omgeving, niet alle winkeliers (of forumleden) geven hier nl eerlijke info over, op de club maken ze jou daar wegwijs in, als het goed is!!!

Dus op naar de HFCC en praten, praten, praten, succes!!!

Heren bedankt voor de info,

Per, ik kom zeker langs op de club voor meer info. Dat zal waarschijnlijk volgende week dinsdag of woensdag avond zijn. Wie kan ik het beste aanspreken op de Club?

Gewoon de mensen aanspreken op de sleutelplek. Die willen je wel graag verder helpen.
En anders de persoon achter de bar. Vaak is dat een bestuurslid.

Ik heb daar zelf ook gereden (jaaren geleden), toen het nog een off-road circuit was.
Gewoon een bere-gezellige club.
Check anders hun website eens: Home

succes.

En voordat je iets koopt, vraag eerst eens waar ze daar mee rijden. In het verleden hadden ze altijd de stock-klasse. Dezelfde auto's met allemaal dezelfde motoren. Heel leuk en leerzaam om daar in mee te rijden (club kampioenschap)

Sledge,

Zelf rijd ik al jaren bij de HFCC, en ben ik inmiddels sleutelhouder en bestuurslid.
Zoals Per en de andere zeggen kom langs en spreek aan. Komend weekend is er weer een clubwedstrijd. Het zal, wanneer het weer goed is, dan ook zeker druk zijn. Kom langs en neem alvast mee wat je hebt. Zo kunnen we je tips geven.
Qua auto's is er zo ontzettend veel. Als je echt wilt gaan racen, lijkt het mij onverstandig om een TT-01 te kopen, en zou je beter naar een 2e hands kunnen kijken of een wat goedkopere versie zoals de Sakura ZeroS. Ik zelf rijd overigens met de Sakura Zero..

Winnende regelaars... Nee winnende mensen die veel oefenen ;-) Dat is de sleutel tot succes.

Woensdag's zijn er veel rijders. Wie kun je aanspreken iedereen, je komt vanzelf bij de juiste uit. Alle rijders doen dit met liefde voor de hobby en willen je graag helpen. Ik zelf zal er proberen volgende week woensdag ook te zijn :)

Groet Robert

Hoi,

Ik ben net begonnen met Rc'en en wil racen met de m-06 en mischien in de toerwagen stock. Hierbij een paar vraagjes.

Voor de toerwagen stock zie ik hetvolgende in het clubreglement:

Toerwagen Stock

Chassis: 2 of 4wd toerwagen
Banden: merk en type vrij
Motor: 23t Clubmotor (Ansmann Clash) volgens hand-out principe
Regelaar: merk en type vrij
Minimum gewicht: 1400 gram
Body: merk en type vrij
Overbrenging: max 1:5

Hieruit neem ik aan dat je een chassis in 1/10 formaat van welk merk dan ook mag gebruiken mits ie binnen de gewichts en afmetingen valt, klopt dat?

en qua minis:

Mini

Chassis: M-03, M-04, M-05 en M-06
Banden: Tamiya 60D Radial Tires, geleverd in kit. (art. 50683)
M-Chassis 60D M-Grip Radial Tires (art. 50684) Type A (art. 53340)
Motor: 23 turns (Ansmann Clash) Clubmotor volgens Hand-out principe
Regelaar: vrij
Minimum gewicht: n.v.t.
Body: M-chassis bodies merk en type vrij
Toegestane Hop-Ups: Alle originele Tamiya Hop-Ups vrij, met uitzondering van het balldiff. Pionion gears & servo saver merk vrij.
Opmerkingen: Gebouwd volgens de handleiding en gebruik van grip verhogende middelen is niet toegestaan.

dus hier zijn alleen originele Tamiyas toegelaten en geen enkel chassis van een ander merk mag?

en dan als laatste vraag, waarom die ansmann clash? En zal die een tamiya regelaar niet opblazen? De 104bk staat in de handleiding maximaal 27 turns aan te kunnen.

In de toerwagen Stock, is het (toerwagen) chassis inderdaad merk en type, er staat zelfs niet bij, dat het perse max 190mm moet zijn…

Mini’s zijn veelal (in principe) van Tamiya, en moet “uiteraard” 2wd wezen (niet vermeld). Mocht iemand komen die een mini van een ander merk heeft, dan wijst men niet meteen naar de uitgang, de wedstrijdleiding heeft het laatste woord.

Volgens mij staat er “nu” een fout in het reglement, de Ansmann Clash rijden we volgens mij dit seizoen niet, was wel dacht ik de planning om een clash met meer windingen te nemen. We rijden nu met dezelfde motor als bij de Tamiya Cup, en dat is de “Carson Cupmachine”, in/bij de mini’s, zover ik weet…

Wbt de regelaar, ik heb er nooit geen problemen met gehad, afgelopen seizoen…wel adviseer ik jou, om te sparen voor een betere regelaar…..

sparen hoeft niet ;-)
Een erg goede reglaar voor brushed motoren is nu verkrijgbaar voor 3 tientjes bij een nederlandse winkel.

ai dus verkeerde motor op de website? Afijn, heb gisteren met de Ansmann gereden en dang, dat ding wordt heet, en lijkt alsof ie of mijn regelaar ontregelt of de accu snel leegtrekt want binnen 15~20 minuten rijden stopt de auto ermee (iemand op de club wees mij op lipo beveiliging welk mogelijk hierbij geactiveerd staat?) gaat wel harder dan de "tin can"..

Mocht iemand komen die een mini van een ander merk heeft, dan wijst men niet meteen naar de uitgang, de wedstrijdleiding heeft het laatste woord.

nou... de 4wd cup racer is een "mini" qua formaat en aanduiding door HPI maar er is mij al verteld dat ie niet mee mag rijden met minis... jammer want het is en erg fijne auto, en ik vrees dat ie het niet gaat halen tegen de tourwagens al haalt ie zeker zijn gram tegen stock tt-10 autos denk ik. Maar als ik gewoon bij vrij rijden en evt een oefen wedstrijdje met de Cup Racer mee mag doen is dat ook al tof, ik haal wel een 2de hands tt-01 om in de stock tourwagens mijn tanden te slijten..

sparen hoeft niet ;-)
Een erg goede reglaar voor brushed motoren is nu verkrijgbaar voor 3 tientjes bij een nederlandse winkel.

Linken naar aanbiedingen is geen probleem op dit forum:
Corally MMS4 ESC Super Low Price 50011

Winkelbesprekingen zijn niet gewenst op dit forum. RC markt is vrij klein in Nederland. Laten we blij zijn met de huidige aanbieders. The Border kan wel leveren wat in de webshop staat, is wel anders met andere webshops..

nou... de 4wd cup racer is een "mini" qua formaat en aanduiding door HPI maar er is mij al verteld dat ie niet mee mag rijden met minis

Niet heel erg gek aangezien de volgende chassis mee mogen doen:

Mini

Chassis: M-03, M-04, M-05 en M-06

De laatste keer dat is gekeken heb waren dit allemaal 2WD, jouw HPI is 4WD, volgens mij geeft dit toch wel een scheef wedstrijdbeeld. Trouwens, quoten is ook een vak, de jouwe was nogal selectief, dit was de hele quote namelijk:

Mini’s zijn veelal (in principe) van Tamiya, en moet “uiteraard” 2wd wezen (niet vermeld). Mocht iemand komen die een mini van een ander merk heeft, dan wijst men niet meteen naar de uitgang, de wedstrijdleiding heeft het laatste woord.

Ik denk trouwens als je twee andrijfassen verwijderd dat het probleem er niet meer is, mag je zelf kiezen welke twee assen je weghaalt ;-)

tja, marktplaats 2dehands tt01 gekocht en stock klasse rijden is het dan maar geworden. Cupracer dan maar als Shelf-Queen met die mooie Stratos kap...

was gaaf!

Foto-SLDJJ84L.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back