Tips om lipo's een lang en gelukkig leven te bezorgen ?

Ik heb deze subrubriek eens uitgepluisd,heb geen algemene verzaeling qua lipo-tips gevonden, enkel hier en daar losstaande tips.

Graag zou ik willen weten of ik goed bezig ben met mijn lipo's.

Ik gebruik 5S 3200 mAh Flightpowers (30C) voor mijn T-Rex 500.

Ik ben nog geen ervaren piloot, dus ik hover enkel wat en wat rondvliegeen, achtjes enzo. Belasting valt dan wel mee dacht ik.

Ik heb geleerd dat 1S lipo een voltage moet hebben tussen 4,2V en 3,3V (veiligheidsmarge), dus voor 5S is dat tussen 21V en 16,5V.

Ik vlieg nu met een 14T tandwiel op mijn T-Rex, waarmee ik mijn timer op 8,30 minuten heb staan. Dan heb ik nog de tijd om de heli aan de grond te zetten als de zender begint te piepen, soms ga ik dus even over die 8,30. Laten we zeggen maximaal 8,45.

Na mijn vluchten meet ik de spanning, en die zit steeds nog boven de 18 V, normaal gezien rond de 18,5, wat overeenkomt met 3,7V per cel.

Bijladen van de lipo is dan tussen de 2400 en de 2500 mAh. Een enkele keer ben ik wel eens tot 2550 moeten gaan. 80 % van de capaciteit staat gelijk aan 2560 mAh, daaraan ben ik nog nooit gekomen.

Wat het ontladen betreft, is dit voorzichtig genoeg ? Blijf ik binnen een degelijke veiligheidsmarge ?

Dan het laden : Graupner Ultramat 14 icm een Flightpower 2-6s balancer.

Lipo's worden pas opgeladen na een afkoelperiode van minimaal 15 minuten. Niet dat ze erg heet staan na mijn vluchtjes.

Ik krijg de laadstroom niet hoger dan 2,5, soms 2,6 A terwijl de lader tot 5A zou moeten kunnen gaan. Het opladen van de lipo's duurt tussen de 70 en de 90 minuten zo. Is dit ook voldoende veilig om de lipo niet teveel te belasten ? Zit toch ruim onder de 1C dacht ik.

Wie nog tips heeft om de lipo's te sparen, altijd welkom !

Volgens mij ben je helemaal goed bezig :) Dat je lader niet sneller laad komt omdat hij niet meer vermogen kan leveren. 5A doe hij alleen bij lagere spanningen. De lader kan ongeveer 50W leveren dus /20V is dat 2.5A.

Accu spanning na het vliegen zegt niets, tijdens het vliegen is veel belangrijker....

Klinkt erg goed!

Mocht je de lipo's een tijdje niet gebruiken, ze 30% ontladen wegleggen. (Dus 70% geladen.)

Groet,
Gerben

Bedankt voor de tip betreffende de omgevingstemperatuur.

Ik vlieg dagelijks als ik tijd heb en als het weer het toelaat. Laten we zeggen minimaal 3 dagen in de week tot 7 dagen. Ik heb de gewoonte om 's avonds na de vlucht mijn 2 lipo's op te laden en ze zo te laten liggen tot de volgende vlucht.

Beter wachten met laden dus tot net voor de volgende vlucht...

Nee hoor, dat is niet nodig. Alleen als je de LiPo's enkele dagen niet gaat gebruiken kan je dat doen. Bij gebruik voor de volgende dag kan je ze gerust opgeladen wegleggen.

De minimale onderwaarde voor een LiPo is 2,5V per cel maar dan zit je echt op de grens. 4,2V per cel de bovengrens. Ik hou zelf een waarde van 3V per cel aan. Hierbij is de marge nog ruim voldoende en haal je toch een wat langere vliegtijd dan met 3,3V.

Wat ik nog mis in het verhaal: dat het beter is om ze de eerste 4 a 5 cycli maar met 1C te laden en te ontladen. Daarna gaat de beuk erin. (10-12 C ontladen)
Weten we alles van, he Niek?

Back