Ik heb deze subrubriek eens uitgepluisd,heb geen algemene verzaeling qua lipo-tips gevonden, enkel hier en daar losstaande tips.
Graag zou ik willen weten of ik goed bezig ben met mijn lipo's.
Ik gebruik 5S 3200 mAh Flightpowers (30C) voor mijn T-Rex 500.
Ik ben nog geen ervaren piloot, dus ik hover enkel wat en wat rondvliegeen, achtjes enzo. Belasting valt dan wel mee dacht ik.
Ik heb geleerd dat 1S lipo een voltage moet hebben tussen 4,2V en 3,3V (veiligheidsmarge), dus voor 5S is dat tussen 21V en 16,5V.
Ik vlieg nu met een 14T tandwiel op mijn T-Rex, waarmee ik mijn timer op 8,30 minuten heb staan. Dan heb ik nog de tijd om de heli aan de grond te zetten als de zender begint te piepen, soms ga ik dus even over die 8,30. Laten we zeggen maximaal 8,45.
Na mijn vluchten meet ik de spanning, en die zit steeds nog boven de 18 V, normaal gezien rond de 18,5, wat overeenkomt met 3,7V per cel.
Bijladen van de lipo is dan tussen de 2400 en de 2500 mAh. Een enkele keer ben ik wel eens tot 2550 moeten gaan. 80 % van de capaciteit staat gelijk aan 2560 mAh, daaraan ben ik nog nooit gekomen.
Wat het ontladen betreft, is dit voorzichtig genoeg ? Blijf ik binnen een degelijke veiligheidsmarge ?
Dan het laden : Graupner Ultramat 14 icm een Flightpower 2-6s balancer.
Lipo's worden pas opgeladen na een afkoelperiode van minimaal 15 minuten. Niet dat ze erg heet staan na mijn vluchtjes.
Ik krijg de laadstroom niet hoger dan 2,5, soms 2,6 A terwijl de lader tot 5A zou moeten kunnen gaan. Het opladen van de lipo's duurt tussen de 70 en de 90 minuten zo. Is dit ook voldoende veilig om de lipo niet teveel te belasten ? Zit toch ruim onder de 1C dacht ik.
Wie nog tips heeft om de lipo's te sparen, altijd welkom !
Graag zou ik willen weten of ik goed bezig ben met mijn lipo's.
Ik gebruik 5S 3200 mAh Flightpowers (30C) voor mijn T-Rex 500.
Ik ben nog geen ervaren piloot, dus ik hover enkel wat en wat rondvliegeen, achtjes enzo. Belasting valt dan wel mee dacht ik.
Ik heb geleerd dat 1S lipo een voltage moet hebben tussen 4,2V en 3,3V (veiligheidsmarge), dus voor 5S is dat tussen 21V en 16,5V.
Ik vlieg nu met een 14T tandwiel op mijn T-Rex, waarmee ik mijn timer op 8,30 minuten heb staan. Dan heb ik nog de tijd om de heli aan de grond te zetten als de zender begint te piepen, soms ga ik dus even over die 8,30. Laten we zeggen maximaal 8,45.
Na mijn vluchten meet ik de spanning, en die zit steeds nog boven de 18 V, normaal gezien rond de 18,5, wat overeenkomt met 3,7V per cel.
Bijladen van de lipo is dan tussen de 2400 en de 2500 mAh. Een enkele keer ben ik wel eens tot 2550 moeten gaan. 80 % van de capaciteit staat gelijk aan 2560 mAh, daaraan ben ik nog nooit gekomen.
Wat het ontladen betreft, is dit voorzichtig genoeg ? Blijf ik binnen een degelijke veiligheidsmarge ?
Dan het laden : Graupner Ultramat 14 icm een Flightpower 2-6s balancer.
Lipo's worden pas opgeladen na een afkoelperiode van minimaal 15 minuten. Niet dat ze erg heet staan na mijn vluchtjes.
Ik krijg de laadstroom niet hoger dan 2,5, soms 2,6 A terwijl de lader tot 5A zou moeten kunnen gaan. Het opladen van de lipo's duurt tussen de 70 en de 90 minuten zo. Is dit ook voldoende veilig om de lipo niet teveel te belasten ? Zit toch ruim onder de 1C dacht ik.
Wie nog tips heeft om de lipo's te sparen, altijd welkom !