Ik heb een toestel waar rubberen wielen onder zitten met een kunstof velg. Na verloop van tijd lubberen die velgen uit, en scheuren en breken ze stuk. Nu heb ik bij nieuwe toestellen altijd even de velgen uitgeboord en er een messing bus in geperst. Dit werkt echt super!, gaat zo goed als niet meer stuk.. alleen nu.. het maakt een vreselijke herrie! gepiep en gerammel.. (Stalen bout op messing.) nu kwam ik op het net gelagerde wielen tegen met een Alu velg, dat is mooi..alleen ben ik bank voor weer een een hoop gerammel. Iemand advies en/of tips?
of in plaats van messing erin persen, holle koolstof buis erin. lang leve de vliegerwinkel! maar, zolang je de boel niet correct lagert met alle handelingen om dat goed te doen, wordt dat een stevige hobbysessie. de herrie komt door vuil wat ertussen komt. dus je kan de boel tussen het messing en de as vol met machinevet duwen(lekker dik), komt het vuil er minder snel tussen en het maakt geen herrie. wordt alleen ff rommelig als de boel uit elkaar moet..
Bedankt voor de reacties.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen olie of vet tussen heb zitten.. ik ga dat vanavond direct doen.. ik heb nog prima vet liggen hiervoor..
Vanavond de wielen eraf gehaald.. nieuwe messing busjes gemaakt.. de oude daar zat inmiddels gewoon daad in gesleten , dik het vet er in geperst.. en weer in elkaar.. loopt inderdaad nu wel als een zonnetje Morgen avond weer even buitenspelen
Hmmm. Gisterenavond getest en het was een genot tijdens het taxiën. Hiervoor was het ook geen succes. Het piepte als een gek. En was zwaar ingesleten. Ik vermoed dat het met olie of vet wel iets langer zal uithouden. Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
Zeker... Om slijtage op het schroefdraad te voorkomen, boutjes gebruiken zonder volledige lengte schroefdraad, wiel loopt dan op het gladde stuk. Bijvoorbeeld even hier kijken en dan bij de boutjes die er zo uitzien: Kies het boutje met voldoende gladde lengte om de wielnaaf vrij te laten lopen (iets meer mag, met een M3 snijplaatje snij je de schroefdraad desnoods precies op lengte). En dan monteren zoals we dat bij de ‘sloffen’ van onze F2B modellen doen (even knoeien met moertjes en ringetjes: ringetje, wiel, ringetje, gewone M3 moer, kartelringetje, triplex van slof, dural onderstel, ringetje, M3 locknut -zie foto 2 en 3-): Deze hebben 2 jaar dienstgedaan op een brandstofmodel, het stel dat ik voor de electrokist maakte ziet er na 4 jaar nog altijd beter uit..... Bovendien, 2 of 3 wedstrijden op een asfaltondergrond en de banden zijn op.... Omdat ze voor F2B licht moeten zijn, gebruiken we daar geen glas of carbon voor, maar uitgehold balsa, met een laagje 20 grams glas en -goed te zien op de foto's- 1 mm triplex op de plek waar ze tegen het dural onderstel zitten (gaatje aan de buitenkant in het balsa, waar de boutkop net doorheen gaat):
Ik neem aan dat "daad" eigenlijk "draad" moet zijn, en dan kan ik alleen maar Bruno's advies onderschrijven. Ook GJVO heeft 100% gelijk, vet wordt binnen zeer korte tijd "schuurpasta" en dan is het middel erger dan de kwaal. ALS je per sé met glijgelagerde wielen wilt werken, dan zijn borstbouten zoals Bruno adviseert, in combinatie met een teflon bus in het wiel het beste advies. Droog monteren en schoon houden, dan blijft dat het langste goed. Maar om eerlijk te zijn heb ik met gladde wiel-assen eigenlijk weinig last van dat kunststof wielen onredelijk hard uitlubberen, of rumoerig lopen. Kogelgelagerde wielen zijn ideaal, maar niet zo heel erg algemeen verkrijgbaar, ik ken eigenlijk alleen de wielen van Kavan die daar geschikt voor zijn, maar dat zijn tamelijk grote wielen.
persoonlijk heb ik er ook nog geen last van gehad.. rumoerig lopen zowieso niet. misschien komt dat ook omdat ik meestal een tikkie zijdelingse speling mogelijk maak als ik de wielen vast zet, kan vuil er ook weer uit.. ik heb nu op 1 toestel dat het uitlubbert. na 2 jaar veel gebruik. maar dit is een kist van 6 kilo met kunststof wielen. an sich niet geheel buiten verwachting.
Bedankt voor het advies allen. Ik heb M5 borstbouten besteld met een lange borst. kan deze mocht het nodig zijn wat opsnijden zoals bruno zegt. Zal vanmiddag het vet er tussen uit halen.
Björn, als je toch een vorm van lagering wilt dan zijn er glijlagerbussen van kunsstof te koop. Er zijn PTFE maar ook andere polymeren te koop. Ze zijn er met en zonder metalen mantel. En ook in kleine maten. https://www.igus.nl/info/plain-bearings-plain-bearings-iglidur Ik heb ze ooit gebruikt voor een boot en ook voor een cnc schuimsnijder ze werken prima. Ik heb ze destijds gehaald bij Elcee in Dordrecht, als je er maar 2 of 4 nodig hebt dan matsen ze je wel. Eriks heeft ze ook en die zit volgens mij bij jou in de buurt, richting Noord Scharwoude langs het kanaal. https://shop.eriks.nl/nl/lagers-gli...ategoryId=20872&facet=adf_f153856%3A%225.0%22 GJ
een tikkie zijdelingse speling mogelijk maak als ik de wielen vast zet, kan vuil er ook weer uit. Hallo Student. Door ruimte te geven voor de stof om er uit te kunnen geef je ook ruimte om er in te komen ,en dat wil je nou net niet. Dus as busje iets te lang en schuimrubberringetjes aan weerszijde. Heeft geen weerstand en is min of meer stofdicht.(denk ik) Grt. Wim
Hoi Gertjan Ik kreeg deze tip ook van Johannes (Ariel) ik wil dit zeeeeker gaan proberen! bedankt voor de tip
dat is nu net het punt: zonder echte lagers (en dus een echte afdichting) ga je het niet stofdicht krijgen. het komt er toch wel in.. al kun je het natuurlijk wel moeilijk maken mijn gevoel zegt dan dat als ongewenste dingen toch op die locaties komen, kun je het beter ook maar makkelijk maken om ook weer weg te gaan anders blijven ze straks hangen maar, dat is mijn idee. werkt tot nu toe voor mij. maar ik zie bij ons in de club mensen met meerdere ideeen hierover, en bij iedereen gaat het tot nu toe goed zolang het gevoel maar goed is ;-)
Wat maakt het nu uit als er stof in komt. Het probleem was het geluid, met die teflon bussen is dat weg, ook met ander kunststof zou dat weg zijn. Als het goed is rij je geen honderden kilometers per jaar met je model, het is 10 meter en je bent los en bij de landing misschien 20 meter. Een beetje stof maakt dan niet uit. Pas bij modellen die een kilo of 10 of meer wegen zou ik met echte lagers gaan werken maar dat zit dan al standaard in dat soort wielen. GJ