tips roer catamaran gevraagd

Ik ben voor het eerst een RC boot aan het bouwen. het ontwerp is heel simpel, 2 halve colaflessen naast elkaar als drijvers voor een catamaran. het bootje is mijn profielwerkstuk voor school. om het allemaal wat specialer te maken gebruik ik zonne-energie om de boot aan de drijven. nou vroeg ik me af waar ik het beste het roer/de roeren kan plaatsen. zelf dacht ik aan 2 opties. een roer achter elke drijver, of één roer in het midden achteraan de boot voor de schroef. de schroef zit in het midden omdat ik maar 1 motortje gebruik om het zo zuinig mogelijk te houden. ook hier twijfel ik een beetje over. zou ik misschien niet beter 2 kleinere motortjes kiezen en die in de drijvers bouwen.

ik hoop dat iemand me kan vertellen welke optie de beste is en vooral ook waarom.

alvast bedankt

om goed te kunnen sturen zou ik hem achter de schroef plaatsen.
Op die manier wordt de waterstraal van de schoef afgebogen als je gaat sturen. hierdoor hoef je niet een onwijs groot roerblad te plaatsen.

Zou je onder elke drijver een roer plaatsen krijg je een situatie waar de schroef de boot recht uit wil voortstuwen en twee roerbladen die (gezamelijk) de boot links of rechtsaf proberen te laten gaan. hierdoor worden de bochten groter en naarmate je harder gaat varen heb je kans dat hij bijna alleen maar rechtdoor gaat. of je moet wel hele grote roerbladen monteren.

ok, dan ga ik straks even wat knutselen. een enkele schroef in t midden van de boot is ook geen probleem?

sorry voor de dubbelpost.. maar ik heb iets gefabriceerd hoor
Roer.jpg

ja dat klopt, maar die word nog korter hoor. ik moet namelijk nog even kijken wat voor servo ik ga gebruiken en hoe groot de maximale stuurhoek moet worden. zo heb ik dus nog wat speling

stuuruitslag

ja dat klopt, maar die word nog korter hoor. ik moet namelijk nog even kijken wat voor servo ik ga gebruiken en hoe groot de maximale stuurhoek moet worden. zo heb ik dus nog wat speling

Met een servo; en dan via de helmstok, ga je niet genoeg uitslag stuurhoek halen hoor.:worship:
Want dan word de arm van de servo te lang.
Met als gevolg de servo word overbelast.
Onder dek met twee poelies en dan 1:2
Heb ik ook in mijn boegsier.
mvg
Frederik:D

Back