Tips voor bouw van klein zwevertje

• Topicstarter Topicstarter L U U K
  • Startdatum Startdatum
L

L U U K

Guest
Hoi iedereen,

Ik wil een klein zwevertje van ongeveer 1 meter spanwijdte bouwen.

Mijn eisen daarvoor zijn:
- Hij mag max. ongeveer 250 gram wegen
- Hoeft niet erg stevig te zijn (niet zo stevig als een DLG)
- Deelbare vleugels

Heeft iemant tips hoe ik de volgende dingen het beste kan aanpakken?
- Ontwerpen
- Welk matereaal, balsa hout, piepschuim, EPP of een combinatie daarvan.

Alvast bedankt,

Luuk

Wanneer je het jezelf niet al te moeilijk wilt maken, neem je een bestaand ontwerp. Ik neem even aan dat je op het vlakke veld wilt vliegen en niet op de helling. Bestel een tekening van een goed ontwerp (Je zou de Bug kunnen nemen) en bouw dat ding.

Ook een heel mooi ding is de Apogee. Tekeningen zijn op internet te vinden. Geen speelgoed en erg moeilijk goed te bouwen. 125 gr voor de 1 meter.

Het gewicht wat je noemt is betrekkelijk hoog. Ik heb enkele verschillende zwevertjes gemaakt en de gewichten varieren (bij die ene meter) van 140 - 190 gram. Ik vlieg ze wel eens op 250 gram of een beetje meer, maar dat is dan aan de helling bij een strak vijfje. Kleine zwevers vliegen slechts bevredigend bij zeer lage vleugelbelastingen.

Wat betreft materiaal: Alles wat je schrijft kan. EPP heb ik geen ervaring mee en ik zie de voordelen niet. Je zou nog Depron kunnen gebruiken, ook daar bouwde ik enkele zwevertjes mee.

Voor wat betreft ontwerpen..........Hoeveel weet je er op dit moment vanaf?

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dat ik ga kiezen voor depron of piepschuim en indekken met balsa hout.
Als ik de vleugel van depron maak, wat voor een vleugel constructie kan ik dan het beste gebuiken voor een optimaal gewicht/stevigheid?

Met schuim en indekken wordt het een leuk ding voor de helling, maar bij deze spanwijdte snel te zwaar. Met alleen Depron bouw ik op (Depron of balsa) ribben. Voor iets netjes voor en achterlijst balsa. Het geheel gaat bij mij ook nog een keer in de epoxy (grotere in glas/epoxy) en leven lang zat. Mijn oudste van dat soort is nu dik twee jaar. Voor 1 meter hoeft er beslist geen ligger in. Ik heb zelfs zo een vleugel gebouwd van 1,7 meter span en die is zo sterk dat je er bang van wordt. Daar zit wel schuim webbing in met een breedte van ongeveer een cm.

Waar kan je depron het beste kopen?
Ik heb wel eens "nep depron" (geluids isolatie) platen gekocht bij de gamma maar die breken sneller dan de echte depron.

Even zoeken he? In het parkflyers forum is een draadje met vele tientallen leveranciers in den lande.

Nog een keer: Wil je nou van vlak land vliegen of een hellingzwevertje?

Back