Tips voor Cross Tiger Bonzer

  • Topicstarter Topicstarter brammetje10
  • Startdatum Startdatum
B

brammetje10

Guest
Hallo,

Ik begin net in de RC wereld en ik krijg mijn Cross Tiger Bonzer dinsdag en heb hem besteld bij conrad. Ik wilde vragen of een van jullie ook zo'n auto heeft en ook tips heeft voor bijvoorbeeld een goede accu, of onderdelen die snel afbreken etc.

En, als ik mijn Cross Tiger Bonzer wil upgraden. Welke onderdelen moet ik dan upgraden?

Ik had (volgensmij) ook ergens gelezen dat je tape op de onderkant moest plakken vanwege vuil, klopt dit?

Ik hoop dat er snel tips komen! :D
 
Hej,

alvast welkom op het forum :).

De bonzer is wel de wagen die niet iedereen zou aanraden om te beginnen. Ik heb mijn vermoede dat deze nog niet voorzien zal zijn van kogellagers. Deze kun je al best steken.

Ook draagarmen , fusee's zullen geregeld stuk gaan.

Voor batterijen zou ik verlopig bij gewone 6cell packs houden. Of als je al een breder budget hebt kan je een overstap doen naar lipo.
 
Kijk, ik weet er dus helemaal niks van :o Hoe zien kogellagers eruit? Dan kan ik zien of ze het zijn of dat het andere zijn :o

En, wat zijn draagarmen en fusee's? :confused::$
 
Ken je iemand die ervaring heeft/had.

Die zal je immers ook kunnen helpen.. Waar woon je ?

Neem anders alvast het topic door dat bovenaan staat. Wat je zeker moet weten..
 
ik heb hem zelf ook je kan gewoon een goeie accu kopen en daarna miss een nieuwe regelaar en motor
 
er zitten al kogellagertjes in. de aandrijving loopt erg soepel en het plastic is heel broos. paar keer uit en in elkaar schroeven en je hebt de gaatjes al dol gedraaid. Ik zou niet teveel geld in deze auto stoppen en hem puur gebruiken om te kijken of je de hobby leuk vind. Zo ja...spaar dan door voor een betere auto:)
 
En, zijn er nog tips om te beginnen met de auto? Moet ook deze auto eerst 'proefdraaien' zoals in een topic van Olii werd beschreven? Hier is de pagina waar informatie over de auto opstaat waar ik hem heb gekocht:

Cross Tiger - Bonzer

En, nog tips wat ik niet moet doen om de auto te beschadigen? Ik krijg hem morgen, echt spannend! :D
 
Ja je kan best eventjes rustig de motor laten draaiien voor betere prestaties. Met zulke wagens zou ik alvast uit de buurt blijven van skateparken! Ook van borduren want als je daar tegen knalt..
Gewoon een leuk grasveldje ofzo;)
 
sorry ik heb een foutje gemaakt! ik typte dat de aandrijving erg soepel liep....dit is dus helemaal niet zo! dat komt vooral door de aandrijfas die de aandrijving van de achterkant naar de voorkant verzorgt. Dat gedeelte steekt niet zo lekker in elkaar.

tips.
draai de schroefjes niet te strak
stel je elektronica goed in als hij dat nog niet staat
controleer naar iedere rit de schroefjes en houdt de draaiende delen schoon.
wanneer je dingen merkt aan de auto rij dan nooit verder, want je maakt alleen maar meer kapot wanneer je door rijdt.

en vooral plezier ermee hebben zolang als hij het doet:)
 
En, moet ik dan gewoon rustig rijden om de motor warm te draaien? En moet dat alleen voor de 1e keer als je gaat rijden, of iedere keer als je gaat rijden?

controleer naar iedere rit de schroefjes en houdt de draaiende delen schoon.

En, kan ik vuil weghouden bij de draaiende deeltjes door er (schilders)tape aan de onderkant te plakken?
 
En, moet ik dan gewoon rustig rijden om de motor warm te draaien? En moet dat alleen voor de 1e keer als je gaat rijden, of iedere keer als je gaat rijden?

je moet je motor indraaien zoals olii zei.
onderkant schildertape kan, maar dat slijt zo weg dus heeft weinig nut. En zand komt overal. Of je het nu wil of niet, hij moet toch zo nu en dan eens uit elkaar voor een grondige schoonmaak:)
 
Maar, schilderstape kan dus tijdelijk? :P En schoonmaken kan met de compressor?? en de motor indraaien staat in het andere topic van olii toch? Het staat er wel een beetje moeilijk, ik begrijp het niet helemaal :$
 
Gewoon als je een 'gewoon' 6 cellen nimh accupakket hebt, de motor uit de auto halen, dan sluit je hem weer aan op de regelaar. Dan sluit je de accu aan. Je zet vervolgens de zender aan en dan de regelaar aanzetten. Op de zender zitten 2 'trim' knopjes, eentje voor de stuur en eentje voor het gas, en je zet diegene van het gas lichtjes aan. Dan gaat de motor draaien en dan laat je de motor de beschreven tijd draaien.

gr koen
 
En de regelaar is de afstandsbediening? Sorry, ik weet hier echt heel weinig van :o En je moet hem dan 1x warm laten lopen als je hem net nieuw hebt? Of moet het elke keer?
 
Lees eerst de stickies ( helemaal bovenaan de pagina) maar even goed door, als je niet eens weet wat een regelaar is.. Dan moet je nog veel lezen :p

gr koen
 
Ik heb hier wel een foto gevonden, zou je kunnen zeggen welk ding de regelaar is? 3 fotos:

Foto 1
Foto 2
Foto 3

En, willen jullie dan zeggen welk deel van wat moet worden losgekoppeld? (bijv. rode draadje losmaken van de motor)
 
kerel,

als ik zo je reacties lees begrijp ik dat je er werkelijk niets, maar dan ook niets vanaf weet.
Dit is natuurlijk niet bevorderlijk om een goede start te maken, maar iedereen moet ergens beginnen. Ik zou zeggen lees zoveel mogelijk stof over zoveel mogelijk dingen die met het rc elektro rijden te maken hebben. Maak verstandig gebruik van google en dit forum om de informatie te vinden. Zoek naar dingen als

werking regelaars voor borstelmotoren
werking en onderhoud borstelmotoren
zenderset (hoe werkt dit en hoe stel je hem juist in, waar dienen de knopjes voor)
accu techniek (hoe goed te laden en te onderhouden?)

schoonmaken is inderdaad afspuiten met een compressor, maar dat is een manier van schoonmaken die je gewoon als standaard na een rit doet. Eens in de zoveel tijd (afhankelijk van hoeveel en waar je rijdt) zal de auto helemaal uit elkaar moeten om lagers en tandwielen schoon te maken en te smeren.

Voordat je ook maar iets aanraakt aan je auto, lees de handleiding van voor tot achter door!!!!!

ps: als laatste een tip:
Gebruik alsjeblieft de zoekfunctie van het forum en google om dingen te vinden. Ga niet voor iedere wissewasje wat je niet weet bijvoorbeeld een nieuw topic starten. Dit om de vervuiling van het forum tegen te gaan. Heeeel erg veel is namelijk al lang eens goed uitgelegd door anderen.
 
Ik open toch niet voor elk topic iets? Dit is mijn eerste topic... Nog 1 vraag, kan ik de motor er gewoon uithalen? Of zit deze nog bevestigd met schroeven/klemmetjes. En kan ik de motor na het warmlopen dan weer er gewoon inzetten?
 
je laat de moeot niet warmlopen. je laat hem inlopen.
de koolborstels zijn rechthoekig, de Collector, waar de borstels tegenaanzitten is rond. dus je laat de motor een tijd langzaam lopen zodat de koolborstels inslijten naar de vorm van de collector.

Dit kun je niet snel doen, omdat de koolborstels dus maar een klein raakvlak hebben met de collector als ze nog neit ingelopen zijn, en je dan de collector van de motor verbrand.
 
hangen de koolborstels buiten of zitten ze in de motor? Moet ik de motor dan uit elkaar halen, of gewoon eruit halen en in elkaar laten zitten en zachtjes laten lopen?
 
Back
Top