Tips voor een goede Brandstofheli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jjdehaan, 10 aug 2015.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Beste medevliegers,

    Ik zou graag enkele tips willen ontvangen mbt heli's uitgevoerd met een Benzine brandstof motor.

    Waarom,
    zoals enkele al weten ben ik met Emigratie plannen bezig en nu is het zo daar waar ik heen gaat er haast nauwelijks of GEEN Methanol te verkrijgen is voor mijn huidige Methanol Heli's
    Dus de conclusie is getrokken en de bestaande Heli's gaan de deur uit (zie binnenkort de advertentie's hier op MBF) en wil ook dus me heli vloot terug brengen naar 2 heli's die ik mee wil nemen in de container.(1 electro 600 size en dan de nieuwe aangekochte type 700 Benzine Heli)

    Ik ben dus opzoek naar adviezen voor heli's met een Benzine motor (benzine kost daar 2euro cent per Liter!!!)
    Nu heb ik wel enige ideeen maar zou graag meer advies willen hebben

    Misschien kunnen jullie mij verder adviseren welke type's en juist WAAROM deze...

    Mvg
    Jeroen
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zijn die "Bergen" heli's niet wat? Hoor ik lovende verhalen over, en volgens mij uit de USA, dus goed verkrijgbaar daar bij jou in de buurt.

    Qua motor: ik ben nog steeds hard bezig met die GO (maar dat is max 600 size, liever kleiner als het hard moet gaan), en hoop over een half uurtje te kunnen testen of ik het probleem nu eindelijk boven water heb.
    Verder zijn de Zenoah's en de daarvan afgeleidde motoren prima.
    De OS 15 cc benzinemotor schijnt ook na herziening van het ontwerp van de zuiger en zuigerveer een goede motor te zijn, maar je hoort er weinig over.

    Groet, Bert
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik zat eerder toch te denken aan Vario.....
    of aan de Gaui NX7 met een GT15 erin
    of toch bij Align blijven.......
    Maar Bergen lijkt me ook wel wat....
    Ik zal regel matig nog in europa(nederland) werken dus kan altijd wat kleine onderdelen mee nemen
    hoor graag verder bevindingen
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Vario levert wereldwijd, maar het is natuurlijk maar de vraag of een BT acro wel bij jouw vliegstijl past... het ding heet wel acro, maar is vergeleken met een T-rex tamelijk tam natuurlijk....
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hihi
    ik ben me wilde haren al een beetje kwijt hoor (ben kaal ondertussen whahaha)
    Kwa vleigstijl is het tegenwoordig gewoon lekker rond fladderen,loopinkje,stall turn....dat soort fratsen,goed een keer inverted grasmaaien is wel leuk maarja...je moet gewoon blijven genieten
    ook een bijkomst is dat het daar altijd redelijk tropisch waait dus een redelijk formaat (type 700 o.i.d.) zoek ik dus wel
    Maar idd iets van een BT of BT acro....
    Dat ding moet gewoon goed zijn en FBL en een goede Benzine motor er op die op "normale" euro95 loopt ipv die Stihl of what ever brandstof....gewoon met goede olie dus..want die is wel goed verkrijgbaar daar.

    We gaan eens op de Vario site (welke) kijken ofdat er wat te vinden is naar me smaak...
    maar ideeen zijn altijd welkom....

    Gr
    Jeroen

    (ps ik heb nog tijd zat hoor;))
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Jeroen,

    die variante NX7 met de GT15 motor lijkt me wel wat,
    als je niet te erg op het prijskaartje moet letten,

    maar ook bij Varios heb je een ordentelijk prijskaartje,
    nadeel van de Varios met hun zenoahs is idd wat Bert schreef:
    alleen voor rondjes draaien, acrobatic / airobatic nauwelijks mogelijk,
    maar leuk te vliegen met 30 min. en meer op een kleine tank,

    dus bij sportief vliegen zou ik misschien toch kijken voor de GT motoren
    ... en hoezo niet een Rex ?

    suc6, Uwe

    (jammer om de leuke 700er nitro!)
     
  7. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Bouw d'r een viertakt in...

     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    knap, dacht niet dat het werkt .
     
  9. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Natuurlijk wel, alleen de tandwielverhouding zal knap anders zijn.
    Echte heli's zijn er toch ook met dikke viertakt stermotoren?

    Als ik een brandstof-g heli zou bouwen, dan werd het zo'n ouwe Sikorski en dan met een viertakt.
    Liefst een dikke, dat ie flink pruttel-geluid maakte. Liefst zoals onderstaande...
    Jawel, eerst maar eens goed leren vliegen...

    (overigens is die vent knettergek dat ie met een 5 kg heli zo in de straat vliegt... muhaaaaa!!)



    PS: na ongeveer 45 seconden eindigt het walgelijk muziekje en hoor je ECHTE muziek:


    Overigens, wat dacht je dan van een DIESEL motor?
     
  10. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    ...en stel dat ik nou net zo'n grote portemonnee had als dat die smoel van mij is:

     
  11. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Misschien kan ik je er warm voor maken...






    ...en gezien Vario een mechaniek had voor een viertakt moet het toch ook niet zo vreselijk moeilijk zijn.
    Het wiel heeft men immers bij Vario al uitgevonden...

    POverigens had men daar zelfs een TWEECILINDER boxermotor in hangen, schijnt het.


     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geld zal je weinig helpen met die stermotor.... de "motoren" van die vent, hoe knap gemaakt ook, zijn in wezen gewoon "stoom"machines, alleen dan op perslucht....

    De eerste viertakt skyfox had een ééncylinder 15 cc, de latere versie inderdaad een 26 cc tweecylinder boxer.
    De eerste versie had te kampen met vermogen tekort, de tweede met een veel te hoge prijs (alleen al het uitlaatsysteem kostte een slordige 450 euro, de special aangepaste OS boxer ook iets van 700 euro, kwam het totaalplaatje bijna 800 euro duurder uit dan een gewone tweetakt skyfox, voor een heli die min of meer in geen enkele romp paste (frame was breder, een viertakt uitlaat word ruim over de 300, tot tegen de 400 graden vergeleken met de plm 200 graden van een tweetakt, en dan had je nog eens TWEE van die ondingen, de motor stak naar bijde kanten onguur ver uit, ook lasting in een romp, en hij verstookte nogal wat brandstof) en was eerder luidruchtiger dan stiller vergeleken met een goed gedempte 11.5 cc tweetakt, en was dus ook geen verkoopsucces....

    De Raptors en de Kalts hadden een aandrijflijn die niet tegen het gestamp van een viertakt op kon, dus die zie je ook alleen als "eenling projecten"....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2015
  13. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Ja ik zag een filmpje van die Skyfox, inderdaad wat een herrie ook dat verwacht je niet van een viertakt zeg!

    Overigens wel wat zitten rondsnoepen en zat viertakts gezien met een mooi geluid.
    Volgens mij moet het dus kunnen, temeer daar een viertakt veel mooier constant wil lopen dan een tweetakt.
    Tenminste - bij lagere toeren. En dan met een BAK meer koppel.

    Vroeger met vliegtuigjes gespeeld ook, en de eerste viertakten dat was inderdaad ZUTbende.
    Daar moest je alsnog nitro bij in gooien en dan de smering nog... Modernere niet meer.
    Ja je zal wel wat meer CCs nodig hebben, nog steeds. maar vermogen tekort? Dat denk ik niet.

    Ik vind die AF-GSR-4 wel heel lekker klinken, wat denk jij d'r van? Of dit:
    http://rc.runryder.com/helicopter/t674245p1/



    ...zet me aan het denken... een 600 met 4-takt? :p
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2015
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt in de praktijk heel erg mee hoor, die microfoon vervormt het geluid blijkbaar nogal....
    Naast een gewone tweetakt skyfox vliegend, is die ééncylinder viertakt heerlijk rustig (tenminste, met de origineel door Vario aanbevolen uitlaat: de mijne vliegt met het bij de OS geleverde potje, en die heft een achterlijke bak herrie, tot bijna tegen de pijngrens....)
    De boxervariant was wat luider, maar klonk wel heel erg mooi vond ik....

    Groet, Bert
     
  15. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Mwah, eerst maar eens goed leren vliegen en dan even zien.
    Ik weet niet of ik dat gemekker met timers en accu's en dan steeds 5 minuten leuk ga vinden.
    Daar ga ik wat op verzinnen... ofwel een HELE dikke accu ofwel kom ik bij jouw clubje.
    Roken met dat hok gaat het dan worden. Smook ik lekker met je mee!
     
  16. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Zeg Bert, ik verdenk jou van voorkennis...:D
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Word t toch een Vario BT of een Vario Acrobat....weet het verschil hierin niet.
    Of toch bij mijn Trex700 blijven met een GT15HZ er in waar je op HeliFreak verschillende meningen over hoort.....goed en slecht....
    Zit nog steeds in dubbio..........
    Heb gister wel weer lekker met de trexen gevlogen..zowel met de 600N en de 700N alsmede de 700F3C......(deze 3 staan te koop)
    het blijft een moeilijke keuze..................................
     

Deel Deze Pagina