Tips voor helikopter aub

• Topicstarter Topicstarter wout95
  • Startdatum Startdatum
W

wout95

Guest
hoi allemaal, ik ben wout, ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag:

kan iemand mij helpen bij een keuze maken bij het kopen van een helikopter? ik weet niet echt hoe te beginnen aan dergelijke dingen. ik ben op zoek naar een helikopter die goed is voor mijn portemonnee, en tegelijkertijd een groot bereik heeft als het gaat over hoogte en afstand. kan iemand me helpen?

mvg wout

Dag Wout
Hier op mbf zal je alvast veel info vinden!
kijk eens in de beginnerssectie.
Daar wordt jou vraag vele keren gesteld en zal je ook de antwoorden vinden.
Wat is er ook belangrijk te weten?
heb je al ervaring met RC of niet? heb je al gesimd etc etc..
wat is je voorziene budget?
veel succes!

Hei Wout ,

Je zit ook in het SCHAALHELI TOPIC ... :-)
Wil je dan een schaalheli ? of toch een echte beginners heli ?
Misschien toch even bij het begin beginnen ...
Kijken waar je moet POSTEN , eerst lezen ..... lezen lezen lezen en nog eens lezen ..
Misschien naar een club gaan in de buurt en je daar ook eens laten informeren ...
Dat is in mijn ogen nog altijd de eerste en de beste stap om in dit wereldje binnen te stappen ....

Grtz
Ronny

Hei Wout ,

Je zit ook in het SCHAALHELI TOPIC ... :-)
Wil je dan een schaalheli ? of toch een echte beginners heli ?
Misschien toch even bij het begin beginnen ...
Kijken waar je moet POSTEN , eerst lezen ..... lezen lezen lezen en nog eens lezen ..
Misschien naar een club gaan in de buurt en je daar ook eens laten informeren ...
Dat is in mijn ogen nog altijd de eerste en de beste stap om in dit wereldje binnen te stappen ....

Grtz
Ronny

wat is exact het verschil? ik begrijp het niet zo goed, ik zoek een heli met een vrij grote omvang en bereik. ik zal morgen eens rondkijken op het forum, ik ben wat onder de indruk van de hoeveelheid. maar komt wel in orde

mvg wout

een schaal heli is zoals het woord het zegt: een echte heli vorm maar dan op schaal. Vliegt waarheidsgetrouwer (ook door het gewicht vd romp etc)

begin van 3D vliegen is voor over een jaar of 2 voor jou
Dat zijn de gewone rc helis zoals bvb de compass 6hv, Trex 450-500-600-700 etc etc. Met deze helis doe je dan 3d moves, dit zijn eigenlijk moves die e echte heli niet kan (op de kop vliegen, tictocs, funnels etc etc..) zoek maar eens op you tube naar bvb Bert Kammerer of Tareq
Tegen je dat kan ben je 110 ;-)

Vergeet een ding niet: hoe groter de heli, hoe stabieler, maar hoe duurder...
Het bereik, meestal wordt er niet verder dan 150m gevlogen hoor, maar de standaard zenders halen 800-900 meter zonder problemen.
Kijk anders eens in het te koop gedeelte.
Dan zie je eens hoeveel e 2de handse ongeveer kost.
Zitten modelletjes bij voor echte beginners, maar ook vr de meer gevorderde piloot...

houd ons op de hoogte!
groeten

Ik denk dat jij het best kan beginnen met een Coax/Fp. Je vind hier op het MBF veel onfo erover en er zijn al veel vragen zoals jou voorbijgekomen dus je zal daar wel iets aan hebben.. Tenzij het budget het toelaat kan je direct een CP kopen en bij een club gaan.

Laatst bewerkt:
als beginner wil ik je vast een tip een tip mee geven.

lekker doen waar jij je lekker bij voelt. en zorg dat je veel uren gaat simmen. ik zit nu zelf op 40 uur op de sim zonder nog maar 1 meter gevlogen te hebben.

coax/fp heb ik gelijk overgeslagen. ik hou zelf wel van een uitdaging. ik heb een trex 250 staan die binnen kort de lucht ingaat.vele zullen je dit niet adviceren. maar ik was eigenwijs.ik zie wel of het goed komt.

schaf een zender aan en koop phoenix sim en ga aan de slag.

als beginner wil ik je vast een tip een tip mee geven.

lekker doen waar jij je lekker bij voelt. en zorg dat je veel uren gaat simmen. ik zit nu zelf op 40 uur op de sim zonder nog maar 1 meter gevlogen te hebben.

coax/fp heb ik gelijk overgeslagen. ik hou zelf wel van een uitdaging. ik heb een trex 250 staan die binnen kort de lucht ingaat.vele zullen je dit niet adviceren. maar ik was eigenwijs.ik zie wel of het goed komt.

schaf een zender aan en koop phoenix sim en ga aan de slag.

Een 450 is toch stabieler om mee te beginnen? ;)

Nadeel bij het ontbreken van enige helivlieg kennis en losgaan op de sim is dat je jezelf onbewust verkeerde dingen kan aanleren...

Edit: wat betreft een 2e hands heli kopen als newbee... NIET doen tenzij je iemand bij je hebt die genoeg ervaring heeft om plus en min punten te constateren en dus weet waar je een goede en vooral een slechte heli aan kan herkennen..

Scheelt je een potentiele tegenslag en een slecht begin van deze geweldige en verslavende hobby ;)

Laatst bewerkt:
Een 450 is toch stabieler om mee te beginnen? ;)

Klopt, een 250 is over het algemeen de meest instabiele cp heli die er is, door zn kleine afmetingen.

Hoe groter de heli des te stabieler deze vliegt. Heb zelf leren vliegen met een Vario Skyfox (700 size) van de helischool. En dan geld indd: size does matter! :p

En nog te zwijgen over hoe lastig de meeste staartje strak te krijgen zijn van een 250 size CP heli.
Zelfs met goede Gyro en goede rudder servo is het vaak een crime.
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dat probleem er nog niet beter uit hebben gehaald.
De 250 size draaid toch al weer de nodige jaartjes mee.
Pas na upgraden van de Tail Unit wordt het vaak wat beter lees ik.
Een 450 size heli vliegt echt vele malen stabieler.
En dan mijn gouden tip:
Indien je het budget hebt en de centen ervoor over..............
Schaf jezelf dan een echt merk heli aan.
Een Align Trex450 bijvoorbeeld.
Zelfs met een tweedehands 'echte' merk heli ten opzichte van kloon heli's zul je met hulp van een ervaren piloot erbij nog veel meer plezier en minder ergenis hebben dan dat je zou kiezen voor een kloon heli.
Ik ben er na 5 jaar achter gekomen..........
Duurde verrot lang, maar heb nu finaly het licht gezien.
Goedkoop is helaas VAAK duurkoop in deze tak van hobby.
Vr Gr E

Maar een 450 is een Cp, oftewel het gas staat "vast" en de hoogte wordt geregeld met de hoek van de bladen.
Raak je de grond, heb je ALTIJD schade, en je kan doorgaans niet meteen doorvliegen.

Coax zijn twee rotors boven elkaar, kunnen niet tegen wind en gaan stilhangen als je de knuppels loslaat.

Fp is fixed pitch, de hoogte wordt geregeld met het motortoerental. Raak je de grond, klikt er vaak van alles los, maar weinig echte schade. Heb je alles teruggevonden, vlieg je vaak zo verder (piccolo v2, honeybee fp)
Vliegt niet stabiel, maar een geweldige trainer. Als je daarmee uit de voeten kunt, hou je toekomstige cp's redelijk van de grond af.

Heb je budget, ga groot en zoek een club op. Dan kun je leskrijgen, en mensen leggen e.e.a. uit. Met een groot apparaat zelf pionieren is redelijk gevaarlijk

Back