K
Kimble_Schmitz
Guest
Hallo allemaal.
Kreeg een dagje terug het volgende bericht van Johan op de mail.
-------------------------------------
2009/3/22 Johan van G
Hoi Jos,
maar eerst een kort vraagje. Weet jij zo welke hevels voor de ailerons en flaps zijn? Ik gok de langere (2 gaten) voor de ailerons en de korte (3 gaten) wat meer vierkante voor de flaps.
Vanmiddag maar eens de servodraden solderen. Hadden ze trouwens wel wat langer mogen laten bij RFM. En een begin maken met het hoogteroer of de rest v/d vleugel.
Groeten uit Beekbergen,
Johan.
-------------------------------------
En ik dacht, waarom niet hier posten dan kunnen er meer mensen van leren!

Hoi Johan,
Ik heb mijn eigen horns gemaakt uit wat PCB van een electronica zaak. Zal kijken dat ik wat scherpe foto's maak, nogal lastig als het donker is.
In principe wil je langere armpjes op de ailerons om speling tegen te gaan en er voor te zorgen dat als je de ailerons om hoog gooit (spoilers), de stuur stangen niet tegen de onderkant van de vleugel aan komen. Het aangrijpings punt moet op de scharnier lijn liggen voor maximale overbrengen van krachten op de servo, ietsje ervoor mag ook.
Voor de flaps is het een ander verhaal omdat die niet naar boven hoeven te bewegen, slechts alleen ver naar beneden. Nou ja, misschien een paar milimeter voor hoge snelheids stand (hint). Hier is het zaak om de hoorn wat naar achter toe te plaatsen, dus achter de scharnier lijn. Als je dan de flaps naar beneden beweegt, komt de stuur stang automatisch verder van de onderkant van de vleugel af. Je kan het dus zo maken dat bij nul stelling van de flaps de stuur stang bijna plat op de vleugel onderkant ligt.
Ik gebruik MPX M2.5 metal links en gehard staal draad zonder schroefdraad. Na wat passen en meten soldeer ik de links op de draad vast voor een sterkere verbinding. Als het later niet goed werkt kan je altijd een nieuwe stuur stang maken. Kleine beetje verstellen kan je ook met de zender doen. Gebruik liever niet standaard M2 schroefdraad stangen, die willen nog wel eens spontaan breken!
Je kunt aan bijde kanten een link solderen of net zoals ik, een L-bocht maken met een tang en dan wat krimp kous er op met wat CA om hem te borgen in de hoorn. Ieder zijn eigen ding.
Je zult ook veel mensen zien die helemaal geen links gebruiken, alleen draad met L-bochten of Z-bochten. Het is alleen niet makkelijk of zelfs niet mogelijk om goede Z-bochten te maken met dikkere draad. Je kunt wel dunne draad gebruiken en die langs de stang versterken om doorbuigen te voorkomen.
Op de Surpise en Avionik plaats ik de links op de servo hoorn, het gaatje dichts mogelijk tegen de servo ass aan. Dit voorkomt speling en je maakt dan gebruik van de volle servo uitslag en niet maar 25%.
Verder nog vragen, of van andere mensen, schroom niet!
Gr, Jos
P.s. Ik ben geloof ik niet zo een held met het posten van foto's op modelbouw forum. Doe liever wat posten op RC Groups en dan hier een linkje plaatsen als dat goed is?!
Kreeg een dagje terug het volgende bericht van Johan op de mail.
-------------------------------------
2009/3/22 Johan van G
Hoi Jos,
maar eerst een kort vraagje. Weet jij zo welke hevels voor de ailerons en flaps zijn? Ik gok de langere (2 gaten) voor de ailerons en de korte (3 gaten) wat meer vierkante voor de flaps.
Vanmiddag maar eens de servodraden solderen. Hadden ze trouwens wel wat langer mogen laten bij RFM. En een begin maken met het hoogteroer of de rest v/d vleugel.
Groeten uit Beekbergen,
Johan.
-------------------------------------
En ik dacht, waarom niet hier posten dan kunnen er meer mensen van leren!



Hoi Johan,
Ik heb mijn eigen horns gemaakt uit wat PCB van een electronica zaak. Zal kijken dat ik wat scherpe foto's maak, nogal lastig als het donker is.
In principe wil je langere armpjes op de ailerons om speling tegen te gaan en er voor te zorgen dat als je de ailerons om hoog gooit (spoilers), de stuur stangen niet tegen de onderkant van de vleugel aan komen. Het aangrijpings punt moet op de scharnier lijn liggen voor maximale overbrengen van krachten op de servo, ietsje ervoor mag ook.
Voor de flaps is het een ander verhaal omdat die niet naar boven hoeven te bewegen, slechts alleen ver naar beneden. Nou ja, misschien een paar milimeter voor hoge snelheids stand (hint). Hier is het zaak om de hoorn wat naar achter toe te plaatsen, dus achter de scharnier lijn. Als je dan de flaps naar beneden beweegt, komt de stuur stang automatisch verder van de onderkant van de vleugel af. Je kan het dus zo maken dat bij nul stelling van de flaps de stuur stang bijna plat op de vleugel onderkant ligt.
Ik gebruik MPX M2.5 metal links en gehard staal draad zonder schroefdraad. Na wat passen en meten soldeer ik de links op de draad vast voor een sterkere verbinding. Als het later niet goed werkt kan je altijd een nieuwe stuur stang maken. Kleine beetje verstellen kan je ook met de zender doen. Gebruik liever niet standaard M2 schroefdraad stangen, die willen nog wel eens spontaan breken!
Je kunt aan bijde kanten een link solderen of net zoals ik, een L-bocht maken met een tang en dan wat krimp kous er op met wat CA om hem te borgen in de hoorn. Ieder zijn eigen ding.
Je zult ook veel mensen zien die helemaal geen links gebruiken, alleen draad met L-bochten of Z-bochten. Het is alleen niet makkelijk of zelfs niet mogelijk om goede Z-bochten te maken met dikkere draad. Je kunt wel dunne draad gebruiken en die langs de stang versterken om doorbuigen te voorkomen.
Op de Surpise en Avionik plaats ik de links op de servo hoorn, het gaatje dichts mogelijk tegen de servo ass aan. Dit voorkomt speling en je maakt dan gebruik van de volle servo uitslag en niet maar 25%.
Verder nog vragen, of van andere mensen, schroom niet!
Gr, Jos
P.s. Ik ben geloof ik niet zo een held met het posten van foto's op modelbouw forum. Doe liever wat posten op RC Groups en dan hier een linkje plaatsen als dat goed is?!
Laatst bewerkt door een moderator: