ron van sommeren
Forum veteraan
Uit de Gelderlander van dinsdag j.l. de belangrijkste dingen geplukt.
De wettelijke regelingen hebben alleen betrekking op Nederlandse webwinkels, de tips zijn internationaal.
Bedenktijd
Wettelijk is de bedenktijd 7 werkdagen na ontvangst van gekocht product of dienst. Uitzonderingen: maatwerk, beperkte levensduur, kranten en tijdschriften (wet 'Koop op Afstand').
Bij winkels die lid zijn van Thuiswinkel.org hebben consumenten vanaf 1 januari 14 dagen bedenktijd en ze zijn niet langer verplicht meer dan 50% aan te betalen. Modelbouwwebwinkels zijn doorgaans niet aangesloten, zie Dirk's commentaar verderop.
Eisen aan webwinkels
Alle Nederlandse webwinkels zijn wettelijk verplicht hun website goed inrichten, ongeacht of ze lid zijn van Thuiswinkel.org, zodat het duidelijk wordt met een stappenplan wanneer u overgaat tot sluiten van de overeenkomst en waar u dus niet meer terugkunt. Het moet voor u dus duidelijk zijn tot wanneer u nog kunt doorklikken zonder verplichtingen. Een ongewild gesloten overeenkomst als gevolg van een slecht ingerichte website is vernietigbaar, dat wil zeggen dat u de overeenkomst ongedaan kunt maken. Meld dit direct aan de ondernemer. Redenen voor ontbinding, voorbeeldbrieven etc.
5 tips om op een veilige manier aankopen via het internet te doen, door Sincerus
De wettelijke regelingen hebben alleen betrekking op Nederlandse webwinkels, de tips zijn internationaal.
Bedenktijd
Wettelijk is de bedenktijd 7 werkdagen na ontvangst van gekocht product of dienst. Uitzonderingen: maatwerk, beperkte levensduur, kranten en tijdschriften (wet 'Koop op Afstand').
Bij winkels die lid zijn van Thuiswinkel.org hebben consumenten vanaf 1 januari 14 dagen bedenktijd en ze zijn niet langer verplicht meer dan 50% aan te betalen. Modelbouwwebwinkels zijn doorgaans niet aangesloten, zie Dirk's commentaar verderop.
Eisen aan webwinkels
Alle Nederlandse webwinkels zijn wettelijk verplicht hun website goed inrichten, ongeacht of ze lid zijn van Thuiswinkel.org, zodat het duidelijk wordt met een stappenplan wanneer u overgaat tot sluiten van de overeenkomst en waar u dus niet meer terugkunt. Het moet voor u dus duidelijk zijn tot wanneer u nog kunt doorklikken zonder verplichtingen. Een ongewild gesloten overeenkomst als gevolg van een slecht ingerichte website is vernietigbaar, dat wil zeggen dat u de overeenkomst ongedaan kunt maken. Meld dit direct aan de ondernemer. Redenen voor ontbinding, voorbeeldbrieven etc.
5 tips om op een veilige manier aankopen via het internet te doen, door Sincerus
- Webadres
Als het URL-adres begint met “https” zit je op een veiligere site dan als het adres start met “http”. De “s” staat voor secure. Lees indien deze beschikbaar zijn de algemene verkoopvoorwaarden voordat je bestelt. Print ze en bewaar ze. - Betalingswijze
Meestal bieden webwinkels verschillende betalingswijzen aan. Wees op je hoede wanneer de webhandelaar één bepaalde betalingswijze oplegt, bijvoorbeeld de over-schrijving. De kans bestaat dat je betaalt en het bestelde product nooit ontvangt. De meest gebruikte en veiligste betalingswijze op het internet is de creditcard, omdat je beschermd bent in geval van fraude. - Beveiligde verbinding
Wanneer onderaan het scherm een “slotje” (Internet Explorer, Firefox) of een “sleuteltje” (Netscape) verschijnt, dan betaal je via een elektronisch beveiligde verbinding en is het veilig om creditcardgegevens door te geven. - Kwaliteitslabel
Indien de verkoper over een kwaliteitslabel beschikt, toegekend onder toezicht van een labelinginstantie, kan je ervan uitgaan dat voorafbetalen veilig is. Ga na bij de instantie of de verkopende partij wel echt over het label beschikt. Hij kan het immers ook kopiëren of er zelf een creëren. - Bestelling
Bevestig je bestelling nooit voordat je zeker weet dat je de totale prijs kent (inclusief btw, verpakkings- en verzendingskosten). Print en bewaar je bestelbon.
- www.thuiswinkels.org
- Geschillencommisie thuiswinkels
Bij geschil met webwinkel aangesloten bij www.thuiswinkels.org
- www.eccnl.nl
Bij geschil met webwinkel in EU - ConsuWijzer
Overheidsloket voor consumentenzaken. Voorbeeldbrieven "Vernietiging koop wegens onduidelijk stappenplan webwinkel" - www.digibewust.nl
Overheid en bedrijfsleven stimuleren het 'digibewustzijn' voor optimaal en veilig gebruik van digitale hulpmiddelen.
Laatst bewerkt: