Hier is iets verkeerd gegaan . . . De ellende strekte zich eerst uit tot eigenlijk alleen de eerste rib-bay cq. twee sub rib-bays (Nederlandse term?), maar na de eerste (mislukte) poging die netjes te bekleden, is de derde sub-bay nu ook niet helemaal okselfris meer. Er is wel een hoofdligger, maar daar kun je geen bekleding op vastzetten. De neusligger is wel weer ongeveer in orde, maar wat is de beste manier om bekleding er weer netjes op cq. overheen te krijgen. Tips? Ik hoor het graag. jan.
Dank. De situatie hier is toch iets lastiger dan het gebruikelijke huis tuin en keukenwerk. Ik overweeg nu het te bespannen deel met een stuk overhead sheet te bedekken. Voordelen: - eenvoudig te verwerken - hoef je niet te laten krimpen om mooi vlak te worden - profielvorm blijft goed behouden Nadeel - ziet er niet uit . . . Weet nog even niet welke lijm ik zal gebruiken: plastic op plastic . . . jan.
Plastic op plastic zou uhu hart een goede kunnen zijn. Je kunt toch 2 vakken folie wegpeuteren en een nieuw stuk erop folien? Stukje overlappen voor de hechting.....niet te sterk laten krimpen..... Denk ik te makkelijk?
Ligt nog een restje UHU all plast, en canopy glue. Het is mij niet gelukt om het er netjes op te krijgen . . . jan.
Aan dit soort reparaties begin ik niet eens. Het resultaat is nooit mooi te noemen. De beste oplossing? Met een warme foliebout de bekleding verwijderen. Als de lijmlaag warm is blijft er weinig folie/lijm aan het hout plakken. Vervolgens de vleugel opnieuw bekleden. Dan is alles weer als nieuw...
N.P.S.: ik begrijp precies wat je bedoelt. Snap niet hoe de eerste eigenaar/bouwer het er zo mooi en strak opgekregen heeft! Ik ga vandaag/morgen voor de omgeslagen overhead sheet benadering. jan.
Strak? Dat is een kwestie van veel oefenen. Wel goede foliebout die temperautuur doseerbaar is. Is met een patch te fixen. Deze Ora is een Ora light vermoedelijk. Je blijft het wel zien. Wat Nico schrijft... geheel over is het mooist. Omdat het toch als geheel drumvel gezien kan worden, blijft een patch critisch. Edoch bij veel ARF's tref je ook wel folie over folie. De overspanning op een spant, en dan een brede baan. Overlap is dan 1 cm of iets meer. En is ook bij ARF erg critisch bij het folie onderhoud. Je zet eerst op met lage temperatuur. Rondom alles tacken, 70 tot 80 graad, vlak en kreukvrij mogeijk. Dan ga je de bout op 100 zetten, weer rondom alles goed hechten op de overlappingen. Daarna naar nog hogere temp 120 wederop eerst rondom en de folie binnen het kader behoedzaam spannen. En weten wanneer te stoppen. Folie over folie gaat goed... maar je moet er de tijd voor nemen. Beheerst werken. Folie tactisch uitzetten over het vlak. Onder en boven opdelen, en met de onderkant opstarten. Lossen van folie is ook goed te doen... en kan zeer strak gebeuren. Alles met de hitte van de bout, en zo blijft er weinig kleur achter op de vleugel. Beziet... zonder een spat oplosmiddel. Met garagepapier (de blauwe) en hete foliebout laatste restanten weg gestreken. Door het papier op de spot te leggen, bout er over, soms papier slepend smelt de lijm in het poreuze doek... Dit soort klusjes doe je eigenlijk al improviserend.