Tips voor voeding?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Marcel, 10 apr 2022.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi ,

    Iemand tips voor een nieuwe voeding?
    Heb onlangs een 12 V lader gekocht die 4 accu’s tegelijk kan opladen ,maar als ik al 4 lipo packs 3S op 2,2 A wil laden geeft ie al “input voltage error”.
    Nu gebruik ik een Graupner voeding Max 20 ampere en 13,8 volt.
    Of is een andere geschikte voeding net zo duur als een nieuwe 220 V lader?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De voeding die je gebruikt kan het vermogen dat nodig is om 4 3S accu's tegelijk te laden niet leveren. De spanning zakt in wat die foutmelding op je lader veroorzaakt.
    Veruit de meeste laders die een ingebouwde 230V voeding hebben kunnen zoveel vermogen ook niet leveren dus zal je een zwaardere externe voeding moeten aanschaffen. Een "echte" voeding die zoveel vermogen kan leveren kost een lieve duit. Daarom worden hier heel vaak server voedingen voor gebruikt. Met een kleine, simpele ombouw zijn die prima bruikbaar om accu laders te voeden. De meeste zijn 12V en kunnen vaak tot 13V worden opgeschroeft, sommige zelfs tot wel 14V.
    Stroom kunnen ze meestal ruim voldoende leveren, 20A en meer is geen probleem.
    Er zijn hier op het forum veel mensen die dat al gedaan hebben en er is ook een discussie hierover op dit forum. Zoek dat eens op en lees het door, je zal er heel veel bruikbare info kunnen vinden.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voldoende stroom leveren voor het tegelijk laden van vier 3S LiPo's, elk met 2,2 ampere moet voor een voeding die maximaal 20 ampere kan leveren geen enkel probleem zijn. Misschien is de onderspannings waarschuwing van de lader instelbaar en staat deze wat aan de hoge kant.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De lader heeft geen ingebouwde voeding.
    Je wil 4 pakketten 3S met 2.2 A laden. Het totale laadvermogen is 4 x 3 x 4.2V x 2,2 A = 110.88 Watt
    Je voeding zou moeten kunnen leveren 13.8 v x 20 A = 276 Watt
    Het zou dus makkelijk moeten kunnen.
    Volgens de handleiding van de lader moet de ingangsspanning liggen tussen de 11 en 18 Volt.
    Je moet eens meten wat de spanning is van de voeding bij het laden van 1, 2, 3 en 4 cellen voor zover dat gaat.

    Is die spanning lager dan 11 volt of hoger dan 18 volt is er iets met de voeding niet in orde, wanneer de spanning wel in het goede bereik zit is er iets met de lader niet in orde.
    Dit alles gaat er van uit dat de connector tussen de voeding en de lader van goede kwaliteit is, en geen gebruik maakt van krokodillen klemmen.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Welke voeding is het? Ik vind een Graupner 6459 van 20A die regelbaar is tussen 5 en 15V. Zoals @Rick NL al schrijft, even controleren wat de uitgangsspanning van jou voeding is.

    @Ernst Grundmann 4x2,2A=8,8A. Waarom is een 20A voeding dan niet toereikend. Vind ik maar een raar verhaal, bovendien ga je uit van een interne voeding, terwijl hij een externe gebruikt. Heb je zijn vraag wel goed gelezen?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    In mijn antwoord ga in niet uit van een interne voeding, daar vraagt Marcel zelf naar.
    Ik zie nu dat ik het een beetje vreemd heb opgeschreven. Dat komt waarschijnlijk doordat ik het op m'n tablet heb geschreven tijdens de lunchpauze. Lastig "toetsenbord" en weinig tijd. Het had beter gekund! :oops:

    Om een 3S LiPo uit een 13,8V voeding te laden heb je meer vermogen nodig dan je denkt. De lader maakt intern minstens 16V, mogelijk zelfs meer, van die 12V om daar die 3S LiPo mee te kunnen laden. Om die spanning omhoog te brengen zit er een "boost" schakeling in en die hebben nooit een 100% rendement. Met een beetje mazzel haal je misschien 70% maar meestal blijf je bij zo'n 60% steken.
    Als je van 60% uit gaat zou 20A nog voldoende kunnen zijn maar in dit geval blijkbaar niet want de spanning zakt zo ver in dat de onderspanningswaarschuwing inschakelt. De spanning waarbij de waarschuwing komt kan je misschien instellen maar dat is een lapmiddel. De werkelijke oorzaak is de spanning die te ver inzakt. Dus wordt er of te veel stroom getrokken of die Graupner voeding kan de gevraagde stroom niet leveren. Het zou ook nog een defect in die voeding kunnen zijn.
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Buck/boost schakelingen in de betere laders, zoals ISDT en Junsi halen wel betere rendementen dan die jij nu opgeeft.
    Van Gerd Giese zijn ervaringen weet ik dat die laders meestal in de 1,5V rond de laadspanning zitten als ze in de problemen kunnen komen, dus die boosten niet zo hoog. Veel laders hebben hierdoor ook pas hun max vermogen bij hogere ingangsspanningen, bovengenoemde merken pas boven 24V.

    Bovendien is hier de lader een budgetversie, ik zou eerder de lader een uitschakeling toedichten als de voeding in dit geval, maar dit is in ieder geval een duidelijkere uitleg.
     

Deel Deze Pagina