Tirpitz

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Captain of the Tirpitz, 26 feb 2006.

  1. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    He Tirpitz-Captains,

    Hoest leven?
    Wil het al een beetje lukken met de spanten en de romp?
    Begin zelf al behoorlijk te merken wat verschillende hobby's voor tijd kosten :p
    Ben benieuwd wat de status van jullie boot is.

    suc6.
    Jeroen
     
  2. Lidewij

    Lidewij Guest

    Ik sluit me bij Wolfje aan... Ben erg benieuwd of jullie al wat vorderingen hebben gemaakt!
     
  3. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  4. Hmm, een complete boot? voorlopig nog niet...

    probleem is eigenlijk: Te weinig tijd...

    Geld: Vind ik nog steeds geen probleem (met een maandinkomen van rond de 100 euro p.p.)

    Het grootste deel van het werk zal tog in de zomervakantie gedaan moeten worden.

    Maar als we een keer tijd hebben gaan we weer verder :) (vanmiddag ook weer)

    Arjo
     
  5. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Geen tijd is een bekend fenomeen :p
    Op dit moment staat er meer prioriteit bij auto, heli en fotoshoots maken.
    Zaterdag verder met de bouw van de San Diego.
     
  6. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  7. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  8. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    He mannen van Tirpitz,

    Misschien een rare vraag, ik heb een bootje gekregen van mijn pa die net als de Tirpitz een vrij smal achtersteven heeft.
    Hebben jullie al enig idee hoe jullie dat gaan aanpakken met servo's en de aansturing van de roeren?
     
  9. Bedoel je hoe we ze aandrijven of hoe we ze monteren of nog iets anders?

    monteren: gewoon op hun plek met een asje eruit :p

    aandrijving met servo: Als je wilt weten maak ik wel ff snel een tekeningetje zeg het maar.

    Arjo
     
  10. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Ben idd benieuwd hoe jullie de servo opstelling doen.
    Jullie hebben toch ook een dubbele aandrijving toch :oops:
    Ik ben met een bootje bezig met dubbele aandrijving en dubbel roer.
    Op het moment twijfel ik namelijk tussen 1 of 2 servo-aansturing.
     
  11. Wij doen het met 1 servo die beide roeren aanstuurt, moet nu naar school maar maak vanmiddag wel een tekeningetje

    Arjo
     
  12. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Is goed.
    Ben zeer benieuwd namelijk.
    Ik heb op dit moment een behoorlijke Graupner servo, maar twijfel nog of die sterk genoeg is voor 2 roeren.
    Er komen 2 700T-motoren in, in een boot van ongeveer 1,5mtr
    Al met al moet ie ongeveer 45kg gaan verplaatsen in het water.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Grote boze Wolf:
    als je er balansroeren onderzet, hoeft je servo veel minder kracht te leveren.
     
  14. Hmm roel, wat zijn balansroeren ? :oops:

    enne ons idee was dit:

    [​IMG]

    of dat stuk vanaf het roer naar de zijkant en daaraan dan een oude handremkabel van een fiets en dan zien we nog wel waar de servo komt.

    Als dit niks is zeg het dan even :p

    Arjo

    Enne, tot sommige van jullie: Tot morgen in nieuwegein
     
  15. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Grmblgrommopperdemopper.... duizend bommen en granaten... Lézen jullie niet? Heb ik daar drie jaar geleden een uitgebreide verhandeling geschreven over de verschillende typen roeren in de MbA, vragen ze: "Roel... wat zijn balansroeren?" :evil: Dat artikel hoort potverdriedubbeltjes ingelijst boven de diverse bedden te hangen...
    Regelrechte scheepsproza, een collector's item, wordt bij 'Tussen kunst en kitsch' toch al gauw geschat op minimaal 6 lire...

    Enfin, om antwoord te geven op de vraag:
    Bij 'ouderwetse roeren zit het gehele roerblad achter de roerkoning.
    Het kost vrij veel kracht om dat roer te bewegen.
    Als je een deel van het blad voor de roerkoning zet, wordt dat deel, door het schroefwater meegeholpen de goeie kant uit. En dus de rest van het roer ook...
    Een plaotje:
    [​IMG]
     
  17. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    (Neerbuigende mode 'aan'
    Goed zo jongeman, gaat zo door en ge zult Spinazie eten...
    (neerbuigende mode 'uit'

    Ja, de verhoudingen kunnen wijzigen, al naar het type schip; meer dan 1/3 voor en 2/3 achter de roerkoning komt bar weinig voor, dan heb je nl. geen roer meer, maar een remklep.
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb als stangen in de Duhnen de "baleinen" uit een oude paraplu gehaald. Deze zijn in verhouding licht en erg buigstijf.
    Zijn tevens te solderen en door een klein deel van het tussenstuk weg te halen heb je ook nog een dubbele lip voor bevestiging aan de servo.

    Bevalt mij goed (na die ene keer varen :wink: )

    Wim
     
  20. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Danny, Roel heeft het boek van onze Goeroe Andre en daar staat het ook in beschreven.

    Vaak wordt het roer in de modelbouw aangepast eerder iets vergroot om het model wendbaar te houden.

    Het boek wordt 2de hands verkocht voor de prijs die ik er niet voor betaald heb, jammer dat hij niet duurder was dan was het een goede geldbelegging geweest.
     

Deel Deze Pagina