Tissue verwijderen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 8 okt 2019.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Henk, je noemde kort geleden bij een ander onderwerp hoe je met aceton en een plastic zak oud tissue in één keer kunt verwijderen. Kun je dat een keer wat uitgebreider uitleggen? Ik heb hier een stel sportmodelletjes die van de stukken pleister aan elkaar hangen! Zou ze graag eens van vers tissue voorzien...
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Als broekie van een jaar of 15 vloog mijn A2 weg...ontroostbaar...maar...een clubgenoot van de Kamper Luchtvaart Club kwam met de oplossing...hij had voor mij een kist dus ik met de bus naar Kampen.

    Ach zei hij....je hoeft hem alleen nog maar opnieuw te bekleden...De volgende dag er gelijk mee aan het werk...restanten tissue en lak er af schuren..Tjonge...wat zat dat vast..om een kort verhaal lang te maken..na 3 dagen schuren was er zoveel stuk dat ik weer geen kist had...toen maar een tekening besteld bij de Knuffel en de Aquila van Theo vh Rood gebouwd.

    Hoe had ik het dan wel moeten doen?

    - je wikkelt het deel in closetpapier (niet te groot stuk bv een tip...of een middendeel..zeg maar 70 á 80 cm lengte maximaal)
    - plastic zak bij de hand waar het deel in kan
    - dan lekker kleddernat sprenkelen met aceton...echt kledderrrr
    - deel in de plastic zak...en ach gooi er nog maar een fikse scheut bij in.
    - zak dicht doen en ook stijf om het deel wikkelen.... en 15 minuten geduld hebben
    - het deel een klein stukje uit de zak trekken..closetpapier laten zitten
    - mesje er bij en gaan peuteren aan het tissue...wat blijkt..het zit hartstikke los
    - heb je 10 cm schoon (tissue en closet papier weg)..dan weer een stukkie verder uit de zak halen enz enz.
    - na 5 minuten heb je een schoon deel wat er uit ziet als nieuw.
    - nu wel fff de lijmverbindingen controleren...kan zijn dat je hier en daar wat moet nalijmen.

    Veel succes!!
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Henk... je hebt me een mooi platform gegeven om eens ff zo's tissue verwijdering gestalte te geven..

    Dit voorjaar ontving ik een zeer oude maar originele Keil Kraft Outlaw. Ik heb er een paar keer mee gevlogen en toen de kist op de DOW tegen een boom gevlogen en vervolgens viel die op de straat naast het veld...gelukkig stuk...ja...want nu was er de stok achter de deur om aan de revisie te beginnen.


    Op afstand leek het nog wel wat maar het tissue was echt helemaal gaar na tig jaren..zal zo rond de 50 á 55 jaar oud zijn...
    100_7826.JPG

    100_7829.JPG


    Al het tissue verwijderd zoals boven omschreven en er een nagenoeg geheel tissue job van gemaakt...lekker met laagjes over elkaar en overal dunne tissue biezen er tussen...De witte basis laag is spanvlies..ik weet het...zeer modern...maar nauwelijks te onderscheiden van tissue en bere sterk!!
    100_8038.JPG

    100_8039.JPG


    Nu denk je misschien...wat een klein richting roertje heeft die kist...nee hoor..nog een flapje...het is nu een één kanaals..Bruno heeft mijn zender bijna af..inclusief dat rode drukknoppie voor een pulsje links..een pulsje...we zullen zien hoe ik dat morse gedoe onder de knie krijg...

    100_8040.JPG

    Oh...de stickers ( waterslides) worden op dit moment door de Delalwinkel gemaakt en over een paar dagen kan het kissie gepimpt worden. Zal ik dan laten zien.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019
    jef vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Je zult begrijpen dat het motor compartiment na al die jaren ook behoorlijk soppig was...
    Als volgt aangepakt:
    - toplaag er af gekrabd en glad geschuurd
    - geimpregneerd met zeer...zeer... sterk verdunde spanlak...iets van 10 lagen of zo..
    - in de oranje hout menie gezet
    - vanavond kan ik dat deel...en alle tipjes en de wielen rood schilderen
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ziet er wel heel leuk uit en de rondingen zitten ook mooi strak in de tissue
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Weer een model in de categorie 'opknapper': ik had ooit in 2004 een 120% uitvergrote Poppet gemaakt. In plaats van een romp uit plankjes 1,5 had ik à la Tomboy de romp uit 5x5 latjes opgebouwd.
    Dieseltjesdag op OHA 20-Oct-19 12.jpg
    Hier is het model vlak na de start op OHA. Helaas was het tissue in de loop van de jaren erg broos geworden. Dus had ik de vleugel al eens gestript en op nieuw bekleed met lamineerfolie met daar dun tissue overheen. Dit wou ik ook met de romp en de staartvlakken doen, maar toen bedacht ik dat ik toch maar liever een romp uit plankjes had, en een massief kielvlak (nu, ja, massief; in ieder geval niet opgebouwd). Zo gezegd zo gedaan, dus nu kan ik de herboren Poppet voorstellen:
    IMG_1842.JPG
    IMG_1843.JPG
    Van de romp zijn alleen het onderstel en de Indian Mills 75 origineel. Het neusje heeft twee laagjes Humbrol geel met een plat kwastje gekregen. Nu maar hopen dat het gauw goed vliegweer zal zijn op OHA voor de luchtdoop!
     
    HBZWEEF en jef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina