Titan ZG62 met magneetontsteking slaat af

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn Titan ZG62 met magneetontsteking.
Op mijn Tony Clark Tiger Mothkist schaal 1:3,3 heb ik een wat oudere veel gebruikte Titan ZG62 motor die ik vrij gemakkelijk aan de praat krijg met behulp van het externe easystartsysteem van Tony Clark. Hij loopt mooi op volgas en ook mooi op stationair. Daarbij pikt hij ook goed op bij snel gas geven, neemt ook goed terug bij weer naar stationair.
Maar als de motor een minuut of twee á drie heeft gelopen slaat hij plotseling af als hij stationair loopt. Dat doet hij na eerst direct daar aan vooraf nog even (±1 á 2 seconden) uit zich zelf iets gas op te pikken (ongeveer 200 á 500 toeren per minuut op het gehoor).
Ik heb de afstelling op verschillende configuraties gehad maar hij blijft dit doen.
De carburateur (Walbro) heb ik volledig gedemonteerd en die is mooi schoon en de membraampjes/filtertjes zijn ook nieuw en schoon. De bougie is nieuw en hij ademt uit de romp (achter het motorschot) aan zonder extra aanzuigtrechter.

Iemand enig idee? Ik wil dit jaar toch echt mijn mooie Tiger Moth in de lucht zien.

Laatst bewerkt:
Als hij vanzelf optoert in stationair is dat een teken dat hij op dat moment te weinig benzine krijgt . (of van ergens meer lucht)

Mvg Johan

OK...... bedankt voor de snelle reacties,

Al 3 reacties van de zelfde strekking.
Ik had ook al het vermoeden dat het wel iets met de brandstoftoevoer zou kunnen zijn.
Ik ga de tank er uit halen en de motor voor de neus weghalen.
Er is namelijk heel weinig ruimte om overal goed bij te kunnen.

Ik ga de slangetjes vernieuwen en eens kijken of de tankaansluitingen niet lek zijn of verstopt.
Vanavond of morgen maar eens kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.

Alleen weet ik niet of jullie het volgende probleem ook hebben.
Ik test mijn motor wel eens bij mij achter in de tuin.
Mijn naaste buren rond om mij heen kennen dit en vinden de hobby die ik heb interessant en hebben er geen probleem mee als ik zo nu en dan de motoren test en afregel. Dit doe ik uiteraard vroeg op de avond of op de zaterdag overdag. En dit komt ook niet wekelijks voor. Later op het veld heb ik dan minder werk en meer vliegtijd.
Nu is er iemand 10 huizen verder die gisterenavond om 7 uur aan de deur stond en mij sommeerde direct te stoppen en dit in het vervolg in de garage te doen of ergens anders. Hij zou anders gepaste maatregelen nemen.

We wonen in een ruim opgezette wijk. Ik heb hem aangegeven dat ik er al zoveel mogelijk rekening mee hou om weinig overlast te veroorzaken. Ondanks deze mededeling van mij vond hij dat ik er mee moest stoppen.

Dat ken ik. Er is altijd iemand die gaat zeuren. Helaas voor hun mag je best lawaai maken overdag. Ik stop meestal met motoren testen voor 8 uur 's avonds en probeer de zondag te vermijden. Als het moet dan alleen een korte test op stationair.

Als ze gaan dreigen met politie dan moet je die zelf bellen met de mededeling dat er iemand aggresief voor je deur staat. De politie vraagt je om rekening met de buurt te houden, maar dat doe je al. Als je het zo brengt zijn ze vaak al weg.

Of was je echte lang bezig? Ik kan me voorstellen dat ze er gek van worden als je een heel uur continu bezig bent met de motor, of langer. Probeer de test kort te houden en wacht wat langer tussen de testen door, scheelt vaak ook een hoop.

OK...... bedankt voor de snelle reacties,

Al 3 reacties van de zelfde strekking.
Ik had ook al het vermoeden dat het wel iets met de brandstoftoevoer zou kunnen zijn.
Ik ga de tank er uit halen en de motor voor de neus weghalen.
Er is namelijk heel weinig ruimte om overal goed bij te kunnen.

Ik ga de slangetjes vernieuwen en eens kijken of de tankaansluitingen niet lek zijn of verstopt.
Vanavond of morgen maar eens kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.

Alleen weet ik niet of jullie het volgende probleem ook hebben.
Ik test mijn motor wel eens bij mij achter in de tuin.
Mijn naaste buren rond om mij heen kennen dit en vinden de hobby die ik heb interessant en hebben er geen probleem mee als ik zo nu en dan de motoren test en afregel. Dit doe ik uiteraard vroeg op de avond of op de zaterdag overdag. En dit komt ook niet wekelijks voor. Later op het veld heb ik dan minder werk en meer vliegtijd.
Nu is er iemand 10 huizen verder die gisterenavond om 7 uur aan de deur stond en mij sommeerde direct te stoppen en dit in het vervolg in de garage te doen of ergens anders. Hij zou anders gepaste maatregelen nemen.

We wonen in een ruim opgezette wijk. Ik heb hem aangegeven dat ik er al zoveel mogelijk rekening mee hou om weinig overlast te veroorzaken. Ondanks deze mededeling van mij vond hij dat ik er mee moest stoppen.

Ik vrees dat je een enorme muggenzifter als buur hebt dan. Zover ik weet moet je na 10 uur s'avonds stil zijn en zo te lezen ben je al niet iemand die veel overlast bezorgd en nergens rekening mee houdt, dus ik zou me er niet te druk om maken.

Ik denk dat je er blij om mag zijn dat hij niet naast je woont, dan had je geen leven (lees hobby) meer. Ik regel ook af en toe motoren af in de tuin, niet dagelijks, niet wekelijks maar af en toe en hier hoor je niemand anders zou ik al kwaad moeten worden op de buurman die met een heggeschaar de halve middag bezig is.

Ik zou me er niet druk om maken in elk geval, dit soort mensen heb je helaas overal zitten. Zo zit er ook eentje tegenover mijn ouders. Vroeger toen ik daar woonde sleutelde ik af en toe aan mijn auto (echt af en toe!) en op eens stond mijnheer naast me en vond dat ik moest stoppen want ik haalde het nivo van de straat omlaag:rolleyes:

Wat moet je ermee?........:2gunfire:

succes met je buur!

Beter
Overal zijn mensen, die onze hobby niet leuk vinden vanwege lawaai enz.
Maar er zijn ook vele mensen, die het leuk vinden, een model heli in de lucht te zien.
Ik had een probleem met een zenoah motor 23 cc
Die discussie heet ‘’zenoah 26 cc startprobleem’’
Grote maar interessante discussie

Na 8 uur s'avonds test ik nooit motoren.
In eerste instantie omdat ik dan koffie drink en het journaal wil kijken met mijn vrouw.
En daarna kan het niet meer omdat ik dat niet passend vind i.v.m. geluidsoverlast.

Zoals ik al aangaf komt dit zeker niet wekelijks/maandelijks voor maar als ik met een weerbarstige motor bezig ben kan het wel een paar daagjes duren. Maar dan ook maar een paar keer op de avond.
Meestal is een motor met een paar afstelrondjes afgeregeld maar deze ZG62 motor heeft iets meer onverwachte problemen.

Groetjes van Henk

Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat de motor te warm wordt, daardoor steeds armer gaat lopen en dan afslaat?
(min of meer hetzelfde als wat Plotterwelt zegt, maar veroorzaakt door te warm worden)

P.S. Qua buren heb ik ooit exact hetzelfde meegemaakt. Mijn directe buren hebben er geen probleem mee, maar toen ik op een zaterdagmiddag een motor aan het afstellen was hing er opeens een (voor mij onbekende) man over de tuinmuur die riep dat zijn kind er wakker van werd.

En ik had de hele week zitten denken op welk moment ik dit het beste zou kunnen doen. Zondag niet, 's avonds niet als kleine kinderen vroeg naar bed gaan, niet te vroeg op zaterdag ochtend ivm mensen die willen uitslapen..

En dan strijk je toch nog iemand tegen de haren in. Ik vond het ook gewoon vervelend, want ik probeerde echt zo goed mogelijk met iedereen rekening te houden.

Ik zou maar een benzine grasmaaier en een benzine grastrimmer gebruiken.. Dan zou ie elke zaterdag over de heg hangen!

inderdaad is het ook zo:

ik vlieg op mijn veldje nooit zondag en bijna niet zaterdag,
maar da komt de kapper maandag, dat het zijn enige dag is om uit te slaapen,
dinsdag wilde de buur met rust BBQ'en,
woensdag woord de week gedeelt, donderdag ...

@Up geven voor wieltjes in :wink: (Henk)

Heb dat ook wel eens aan het handje gehad met een Zenoah 38er op een TC Cup.
Nadat ik het veertje, wat het membraampje terugdrukt, ietjes uitgerekt had was het probleem verholpen.
Zelfde Walbro carburateur met iets kleinere doorlaat dan de 62er.
En ach buren :wink: ander onderwerp graag :mrgreen:

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik mijn Tijgermug een "rotate" kan geven.:confused:
Gisterenavond wou hij helemaal niet meer starten. Kwaaie buurman heeft voorlopig even rust.;)
Bougie vonkte niet meer en uit de cilinder kwam een plons benzine. Andere reservebougie er op maar die vonkte ook niet. Magneten staan perfect. Brandstoftank er uit en alles gecheckt maar dat was ook allemaal prima.

Het is/was een oude motor en ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in. Alles wat de lucht in gaat komt weer beneden maar dan wel heel graag. Ik ga hem wel een keertje als een ander hobby-project nalopen en testen op een motorstand.
Ik ga lekker een nieuwe 62cc bestellen bij Toni Clark.;)

Voor iedereen die heeft meegedacht wil ik hiermee graag bedanken.
Als iemand verder nog een tip heeft is die altijd welkom.

Groeten van Henk

ZG62er

Oei Henk.

Je mag hem naar mij toe sturen als je dat wilt? moet een kleinigheidje zijn mijnsinziens, kijk er dan wel effe naar, kostenloos uiteraard, lukt het mij dan heb je geluk, anders ben je alleen verzendkosten kwijt :wink:
Een nieuwe kopen kan altijd nog maar zo'n 62er is haast onverwoestbaar.
Hoor het wel.

Groet Ger (p.s. mijn buren doen niet moeilijk :wink: )

Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik mijn Tijgermug een "rotate" kan geven.:confused:
Gisterenavond wou hij helemaal niet meer starten. Kwaaie buurman heeft voorlopig even rust.;)
Bougie vonkte niet meer en uit de cilinder kwam een plons benzine. Andere reservebougie er op maar die vonkte ook niet. Magneten staan perfect. Brandstoftank er uit en alles gecheckt maar dat was ook allemaal prima.

Het is/was een oude motor en ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in. Alles wat de lucht in gaat komt weer beneden maar dan wel heel graag. Ik ga hem wel een keertje als een ander hobby-project nalopen en testen op een motorstand.
Ik ga lekker een nieuwe 62cc bestellen bij Toni Clark.;)

Voor iedereen die heeft meegedacht wil ik hiermee graag bedanken.
Als iemand verder nog een tip heeft is die altijd welkom.

Groeten van Henk

klinkt mij als een setje spoelen .(bobine)

Hoi Ger Kovacs,

Dat is een aardig aanbod van je om de motor te bekijken en om hem "beter" te maken.:)
Maar zoals ik al aangaf is het ook voor mij een hobby en voor mij ook een uitdaging die motor weer goed aan de praat te krijgen. Ik zal ook nog het e.e.a. moeten leren op het gebied van verbrandingsmotoren.
Ik weet er al wel wat van maar nog lang niet alles. Deze motor ga ik wel als een winterproject opknappen en zie het als een leerobject.

In ieder geval nogmaals hartelijk dank voor je vriendelijke aanbod.

Groeten van Henk

Back