titanic (hachette - amati) radiografisch

• Topicstarter Topicstarter macoreda
  • Startdatum Startdatum
M

macoreda

Guest
hoi allemaal,
is er mischien iemand die de titanic van hachette heeft omgebouwd naar een rc model ?
ben namelijk vandaag in het bezit gekomen van de 100 delen ,
het mooie is dat de mallen waarin de spanten en kiel hebben gezeten er nog onbeschadigd bij zitten
en kan zo de spanten en de kiel na maken
deel 1 tm 15 is al gebouwd echter is dat de statische versie en is hier niks mee te doen waneer je het rc wilt maken
op zich heb ik al ideetjes over hoe ik het ga doen,echter zit ik even in de strop met ,waar ik de opening maak om overal bij te komen in de romp
alvast bedankt

Hallo Macoreda,

Allereerst Welkom.

Ik heb helaas geen ervaring met de titanic van dat merk (ik ken het wel).

Maar wel een beetje met het ombouwen van een statisch model.
Zie Bouwverslag marina II
Hier heb ik gewoon wat ruimte in de romp gemaakt door de spanten "uit te hollen". Wat betreft het maken van een opening zou ik zeggen eerst maar eens de romp maken(voorbereiden) en dan gaan bepalen waar en hoe je de opening maakt. Zelf heb ik al een idee waar ik bij mijn Marina binnenkort aan wil beginnen. Of het dan in mijn ogen het juiste resultaat geeft kom ik dan vanzelf wel achter. Niet geschoten is altijd mis
Veel succes met dat mooie stukje historie.

Kijk eens op Youtube je kan zoeken naar titanis of rc ships.
Daar vaart een model wat volgens mij het door jou aangeschafte model is.
Je ziet er heel veel vn die modellen ook van Aeronaut varen.

hallo wilco en jan,
bedankt voor de tips ,,
heb inmiddels even gekeken bij het bouwverslag marina II echt super !!!
ook bij youtube gekeken ,jammer genoeg alleen varende modellen (wel prachtig om te zien !!)
ben vanmiddag begonnen met het uitekenen van de spanten , en zoals wilco al zei ,zie wel waar ik terecht kom
het voorste kielstuk met de spanten 1-4 laat ik origineel ,echter wel open om eventueel de verlichting en lood toe te voegen
tevens de achterste spant laat ik ook zo alleen pas ik daar het kielstuk ook aan
en de rest van de spanten zaag ik op een manier dat wanneer ik zie waar ik het open kan laten eventueel de bovenkant kan doorzagen zodat ik de openingen kan krijgen (uiteraard voordat ik het dek erop lijm)

zag wel al , waar het roer komt heb ik een aanpassing nodig omdat je anders geen aansturing kan maken met een servo (moet gebeuren met een lange servo stang
tevens moet ik uitvinden waar en welke spant ik de linker en rechter aandrijvingen maak,kan zo niet 123 de plaats bepalen..

iemand ervaring om dit te doen nadat de romp al dicht zit ? volgens mij niet echt mogelijk ,,anyway zie wel waar het uitkomt ,die spanten lijm ik nog niet echt vast...zodat ik ze er uit kan halen

macoreda zei:
de rest van de spanten zaag ik op een manier dat wanneer ik zie waar ik het open kan laten eventueel de bovenkant kan doorzagen zodat ik de openingen kan krijgen (uiteraard voordat ik het dek erop lijm)

Dag !

niet doen !

eerst dek oplijmen , met de reeds voorziene openingen uitegezaagd , en dan de bovenkant van de spanten uitzagen ...

indien je dit niet doet , loop je het risico dat je spanten "naar buiten" gaan buigen ( I know , been there , done that ... )

ik heb niet gezegd dat het gaat gebeuren , ik heb gezegd dat het kan gebeuren ...

de groetjes ,

Laurent

hoi laurent
bedankt voor de waarschuwing,
en inderdaad als je even nadenkt is het logisch dat het kan gebeuren,,,,
ik had hier helemaal niet bij stil gestaan ,
in iedergeval een super tip

ondertussen heb ik alle spanten uitgetekent
en kan ik met het zagen gaan beginnen

groetjes peter

Back