To folie, or not to folie...

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pompebled, 16 mei 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het richtingsroer van mijn Sig Riser 100 :
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/sig-riser-100.277506/#post-4165270
    Ziet er een beetje 'gemangeld' uit:
    Rudder 01.JPG
    Rudder 02.JPG
    De trailing edge voelt niet super stevig aan, dus ik vermoed dat er breuken in zitten, zien kan ik het niet, want de folie is ondoorzichtig.
    Wat is wijsheid?
    De bout erover, zodat het in ieder geval weer strak is, of de scharnierpennen eruit en de folie eraf?

    Ik heb wat balsa liggen, dus eventuele reparaties/verstevigingen uitvoeren is geen punt, maar ik heb geen folie.
    Waar haal ik welke folie?

    Groeten, Jan.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Folie er af, alles controleren op breuken en gebroken delen vervangen. Vervolgens opnieuw bekleden.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bij hobbyking heb je folie. Maar je moet dan soms geduld hebben als de goede kleur niet meer op voorraad is in het EU magazijn.

    Banggood heeft ook folie zag ik net. Let erop dat je het goede magazijn aanklik. Dan zie je of het vlug leverbaar is. Komt dan uit Tsjechië volgens mij.

    Een vliegcollega heeft het ook in zijn winkel in Barneveld, de https://www.rc-planes.nl/
    Staat nog niet op de site, maar hij heeft het wel....

    Oracover kun je bij een modelbouwzaken halen of bestellen....
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat laatste... En dat gaat het makkelijkste als je even de föhn van moeders leent (of je koopt een goedkope in de kringloopwinkel), dan pel je het zo los.

    Repareren, en op nieuw bekleden, is de moeite niet, uurtje of twee werk alles bij elkaar, kleine moeite groot plezier.
    Als ik thuis was geweest had ik je (als je dat gewild zou hebben) een paar restantjes folie opgestuurd.
    Anders gewoon even wachten tot je folie hebt. want je kunt gerust nog een paar rondjes vliegen nadat je die folie strak getrokken hebt.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Een extra föhn heb ik liggen, evenals een verfstripper met twee standen, op voldoende afstand in de laagste stand zie je de folie al straktrekken, maar dat doe ik liever als ik het roer heb los gehaald en plat kan neerleggen om het met de bout te doen, anders druk je de plooitjes nooit vlak en ziet het er alsnog niet uit.
    Hoe langer en hoe dichterbij ik de boel bekijk, hoe meer onvolkomenheden in de folie ik ontdek, in de vorm van scheurtjes en gaatjes...

    Bedankt voor het aanbod van folierestanten, maar ik denk dat ik gelijk maar voldoende folie bestel om alles opnieuw te doen, iets met een transparante folie over de ribben en een dekkende kleur over het hout.

    In de klep zat een scheur in het balsa waar de verjonging over de ronding van de vleugel begint, daar heb ik van de week een stukje glasweefsel en epoxy overheen gezet, zodat het niet afbreekt en na het uitharden de hobbelige folie er af gehaald, met warmte, het zat niet vreselijk vast (meer), behalve natuurlijk boven het dunne gebroken deel en de zijden.
    Balsa is (nog) niet mijn favoriete houtsoort om te bewerken, alle gereedschap en schuurpapier moet loeischerp, zijn wil het er niet vanaf glijden.

    Deukjes heb ik nat gemaakt, zodat het meeste weer terug in model komt en het laatste beetje licht geplamuurd.

    Bij gebrek aan 'echte' folie heb ik een stuk plakplastic genomen en dat er omheen gewerkt, zoals je het met folie zou doen; eerst de randen, omvouwen langs de zijden en aan de onderkant een paar millimeter vast strijken en als laatste de 'grote' vlakken aan de bovenzijde verwarmen zodat je de lucht één kant uit kunt werken en vast kunt strijken.
    Het is fluorescerend oranje, een gruwelijke kleur die alle aandacht naar zich toe trekt, in het daglicht doet het je zeer aan de ogen:
    Hatch fluor orange.JPG

    Nu was dit materiaal aan de dikke kant, dus de hoeken krijg ik niet superstrak, maar ik kan me voorstellen dat je met een hele romp en vleugel wel even onder de pannen bent...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2021
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, reken voor een simpel motorkist rompje (zeg, formaat en moeilijkheidsgraad Robbe Charter) gerust op een uurtje, anderhalf, als je het netjes wilt doen.
    Vleugels hangt erg af van de vorm en grootte, maar een paar weken terug de vleugels van mijn Ogar gedaan (350 cm span) en daar was ik toch wel een uurtje of twee per vleugel bezig, minstens. Maar dat was wel inclusief rolroeren, en afhangen met foliescharnieren. Hoop hoekjes en kiertjes.

    Maar ervaring en routine helpt heel erg. Als je het eenmaal door hebt is het alleen maar tijdrovend, niet moeilijk. Als je het voor het eerst doet, is het allebei.
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Sneek drachten is niet zoveel ver.

    Als je echt niet kunt wachten kom je gewoon hier een stukje halen. Voor gratis ;-)
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor het aanbod Janhein, ik zal eerst morgen het roervlak eens losmaken van z'n scharnieren en bekijken hoe het er uit zien.
    Dat is altijd wat lastiger als de hele romp er aan hangt...

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Sneupend naar info over het bespannen met folie kwam ik de tip van lamineerhoezen tegen, die heb ik in huis (A4), dus het roervlak kan ik er in ieder geval mee doen als ik de boel heb gerepareerd.
    Die hoezen zijn 75- 80 micron dik, is dat dik t.o.v. de 'normale' bespanningsfolie?
    Daarvan heb ik de dikte nog niet kunnen vinden.

    Vanochtend een poging gedaan om de kreukelende folie te strekken en dan kom je andermans broddelwerk tegen; de ene kant waar de folie met een overlap om het balsa zit, laat zich met de bout keurig strekken, de andere kant, die zonder overlap er plat opgelegd is, krimpt dus los van de randen en frommelt in elkaar.

    Dat moet dus overnieuw.
    Het liefst haal ik het roervlak eraf, maar daarvoor moeten de pennen uit de scharnieren en dat blijkt nogal een gedoe; je kunt er slecht bij, een paar welgemikte tikken laten de pennen wel wat opschuiven maar eruit trekken wil nog even niet lukken, ik wil ook niet teveel geweld gebruiken.
    Ik heb de pennen van een drupje olie voorzien, hopelijk wil het straks beter.

    Groeten, Jan.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tip van flip: Duw de platgeslagen uiteindjes met een fijn schroevendraaiertje het scharnier in, en buig dan een haakje uit een dunne paperclip en duw ze daar verder mee omhoog.
    Alternatief, met twee fijne schroevedraaiertjes (in iedere hand een) van weerszijden voorzichtig het platte kopje van de scharnierpen beetpakken en voorzichtig omhoog trekken.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag met behulp van warme lucht de folie van de de staart gehaald, dat ging inderdaad gemakkelijk.
    Het lijkt erop dat het roer het slachtoffer is geworden van één of meerdere onzachtzinnige landingen, want toe de folie er eenmaal af was, zat er geen verband meer in:
    Roer in stukken.JPG
    Er zitten nog meer breuken in de achterlijst, daar ben ik nog maar even afgebleven.

    De Kavan scharnieren heb ik met een mesje losgesneden, zodat die uit de achterlijst van het staartvlak los kwamen, dit is 'niet helemaal goed gegaan' door de breuken in het hout rond het middelste scharnier.
    De scharnieren draaien trouwens amper, waarschijnlijk is er bij de montage lijm in gelopen, de stugge scharnieren hebben het hout er omheen deels vervormd, om het roer te kunnen laten bewegen.
    In de achterlijst zaten ze geborgd met houten pennetjes:
    Houten pennen in scharnier.JPG
    Ook goed te zien, dat de folie maar aan één kant rondom de randen geplakt is, aan de andere zijde lag het er plat op, dus met wat warmte lag het hout in no-time bloot:
    Plakwerk.JPG
    Ik zal de boel eerst eens schoonmaken, de scharnieren eruit frotten en de boel op een vlakke, niet hechtende ondergrond, eens in elkaar lijmen en dan eens zien of er vulstukken achter komen, of dat ik secties vervang.

    Groeten, Jan.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als model gebruiken en opnieuw maken , repareren kost meer tijd, word zwaarder en niet stevig, je kan geen kopse breuken op elkaar lijmen..
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dat was mijn idee ook, maar ik heb geen balsa van dat formaat liggen.
    Zit er over te denken om het roer van Depron te maken en dat te bekleden.

    Groeten, Jan.
     
    j.gordijn6 vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Depron alleen is niet stijf genoeg, dat word gewoonlijk versterkt met carbon buisje.
    Verschillende lagen balsa op elkaar plakken tot gewenste dikte, iets zwaarder maar sterker.
    Ik bouw mijn stabilo en roer altijd met 3 lagen balsa 1.5 / 2 / 1.5 mm , bij kleine modellen dikker of meer lagen voor grotere modellen .
    Je begint met de lange stukken, dwars stukken er tussen, dan dwars stukken laten overlappen op de lange stukken en eindigen zoals begin.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn ervaring is dat een goede lijmverbinding meestal sterker is dan balsa. Ga maar na, bij een crash breekt altijd hout en geen lijm.
    Maar in dit geval is een nieuw kielvlak zo gemaakt.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt een beetje van de "netheid" van de breuk af, maar het kan wel degelijk, en helemaal als je achter de breuk een dubbelaartje verlijmt...
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    En dat dubbelaartje dan van een iets substantiëler houtsoort, zoals een op maat gemaakt ijsco stokje?

    Groeten, Jan.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou in dit geval (ervan uitgaande dat je geen tekening hebt) de stukken van het roer tegen elkaar leggen en omtrekken op papier, en dan van nieuw balsa nieuw bouwen. Niet gek veel werk toch.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk zou ik gewoon een strookje balsa pakken, dikte/breedte afhankelijk van de "kwaliteit" van de breuk tussen de 50 en 100% van het gebroken stuk, ongeveer 3 a 4 keer zo lang als de breedte ter plekke van de breuk.
    Dat is de kortste klap, en het makkelijkst te doen.
    Als er ter plaatse van de breuk een dwarsverbandje zit, dan die inkorten om plaats te maken voor het verstevigingetje, en daarna uiteraard het dwarsverbandje terug op de versteviging lijmen.
    Wel even opletten, die dwarsverbanden staan vaak met de uiteinden tegen elkaar zodat ze op elkaar afsteunen, dus even een inkepingkje maken waar het dwarsverband invalt, zodat die steun behouden blijft ondanks dat ze niet meer tegen elkaar aan steunen.

    Maar om eerlijk te zijn, zou ik minimaal de lijst waar de scharnieren in zitten (bovenste foto post 12) wel vervangen voor een nieuwe, daar zitten zoveel breuken in... de rest kan gewoon hersteld worden.
     

Deel Deze Pagina