To publish or not to publish

Stel dat:
- Je vindt op het internet een tekening van een airboatje van een nogal revolutionair ontwerp, hoewel het bestaat uit een samenstelling van reeds bekende technieken/toepassingen.
- Je die tekening overneemt en, na gebouwd te hebben, ontdekt dat het inderdaad een fantastisch ontwerp is.
- Je de zoekfunctie op vele forums gebruikt maar er niks over terugvindt.
- Je dit dus aan de (modelbouw-)wereld wilt laten weten.
- Je merkt dat de ontwerper van dat bootje er verder niks mee doet maar zijn tekeningen toch op zijn website/fotoalbum laat staan, en in het verleden op een nu verdwenen forum geplaatst heeft, alsmede filmpjes gepost heeft op een publieke plaats (lees: youtube/googlevideo) waar ze nog altijd zijn te bekijken inclusief technische gegevens.
- Je al het mogelijke gedaan hebt om de originele ontwerper/bouwer te contacteren maar dat hij van het internet verdwenen lijkt.

Kan je dan:
Die tekeningen zondermeer online zetten? (zonder er winst uit te willen behalen of de ontwerper vergeten te vernoemen, natuurlijk)
Waar sta je dan, juridisch-ethisch??

Dit alles puur hypothetisch natuurlijk. :wink:
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden die meer dan ja/nee bevatten.

Als je hem de "oorspronkelijke credits" geeft met een tekst erbij "dat als hij zich meldt en aangeeft dat je het moet verwijderen dat zult doen" dan zou ik zeggen... gaan met die hap.

Wettelijk gezien, mag je het downloaden.
Uploaden van (auteursbeschermde ) werken mag niet.
Alleen het laatste geld niet wanneer je toestemming hebt van de rechthebbende.

Alledrie de antwoorden klinken mij logisch in de oren maar geen van de drie is in overeenstemming met een of meer van de andere.
Aan die verschillende mogelijkheden dacht ik zelf ook al maar ik weet niet wat nu écht wettelijk is...

Zijn er nog meningen van andere experts?
Wetteksten misschien, indien nodig?

Of gewoon een topic openen en zeggen WAAR men de tekeningen kan vinden... :wink:

Sorry hoor, ik zie hier absoluut het probleem niet...

Als je de link deelt, doe je zelf niets illegaals,
iedereen kan de link bezoeken en zo deel je de informatie.
Je hebt het vliegbootje gebouwd en toont fotos van
je bouwsel... ook niets illegaals lijkt mij...

het enige wat jij deelt zijn links naar de tekeningen dus je upload helemaal niets

Hoi,

Er bestaat ook nog een wet over modelbescherming en ontwerpbescherming, de ontwerper dient wel aannemelijk (bewijzen) te kunnen maken dat hij er eerder mee was.

Dit kan de ontwerper oa doen door het ontwerp te deponeren en dat kan kostenloos of bij een notaris incl tekeningen en uitleg.

Doet de ontwerper dat niet, dan treed de eerste regel hierboven in werking, mocht er een rechtspraak van komen natuurlijk.

Mocht je iets jatten en je denkt ik verander er iets aan en denkt dat is dus nieuw, MOOI NIET DUS, die vlieger gaat niet op, het gaat om het idee met tekeningen en uitleg.

Je mag het natuurlijk wel namaken maar dan uitdrukkelijk voor eigen gebruik en niet voor de verkoop.

Een mooi voorbeeld is van de Easystar
afb10304.jpg

en de cloon hiervan
wildhawk.JPG
.

Van mij zijn diverse ontwerpen en uitvindingen gejat, maar ik heb er nooit moeilijk over gedaan, wel heb ik moeite, als men zegt dat zij het hebben uitgevonden, dat zijn dus SUKKELS die zelf niets kunnen bedenken en die komen zichzelf wel tegen en staan voor ??? je weet wel.

Ik kan bewijzen dat ik eerder was met het idee en het ontwerp, zo slim ben ik wel, dat leer je vanzelf met de jaren.

Trouwens, ik jat ook wel eens iets.

Beter gejat, als zelf iets slecht bedacht en ontworpen toch !!!!!!
Maar ik heb wel het fatsoen om de eigenlijke oorsprong te vermelden.

Wie jat niet??? alles is al zowat uitgevonden en bedacht toch !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Neem is contact op met "prop-er".
Die is toen der tijd ook tegen zoiets aangelopen met de Hydroplane.
Succes!
Quintijn.

Die tekeningen staan vrij ter download op zijn website. Het is niet verboden links te plaatsen naar een website.

Ik zie het probleem niet?

Het wordt pas een probleem als jij die tekeningen wil gaan verspreiden of er zelfs geld voor wil gaan vragen.

Dat lijkt mij hier niet aan de orde.

Bedankt voor de antwoorden iedereen, ik ben er weer veel wijzer van geworden. 8)

Ik heb de tekeningen zelf op papier gezet en zou ze natuurlijk graag delen, maar dat zal ik maar laten tot ik de originele ontwerper te spreken krijg. :?
Wordt dus een topic met link naar de tekeningen op zijn site.

Back