to speed 400 or not to speed 400

Stevo

Forum veteraan
Ik heb een vliegend vleugeltje ontworpen dit enkele jaren geleden maar ben niet geheel tevreden van de prestaties van het motortje.

Nu weet ik ook dat ik daar gelijk een brushless kan instoppen met lipo's etc maar omdat het maar een experiment is (en ik niet onmiddellijk van zinnens ben om die vettige, luidruchtige, fossiele brandstof verbruikende motoren van de hand te doen) wou ik gewoon weten of het mogelijk is die speed 400 wat "op te drijven".

Is er iemand die een betaalbare vervanger kent van een Speed 400. Is een speed 480 een alternatief buiten het feit dan dat hij qua afmetingen iets langer is?

Specs :

Speed 400 op 8 cellen NiCa, 6x6 prop, 17A vaartregelaar.

Vliegende vleugel specs: 1200 mm en 400 gr.

PS : Ik heb reeds gezocht op dit forum op speed400 en kwam maar liefst 1097 resultaten tegen (iets te veel naar mijn zin :wink: ) Ik heb reeds ron's sylabus over zelgemaakte brushless motoren doorsparteld doch ik versta er geen bal van (ik twijfel ten andere niet dat het aan mij ligt)

Stevo

Ik heb een mpx picojet gehad met een speed 400 7.2V op 8xKAN950. Prop was een CAM prop 5,2x5,2 en trok 13A en vloog best aardig :) Motor zit nu op een Robbe Hunter 400 maar die heeft toch net iets meer nodig. (motor kwam wel standaard bij de hunter?? Naja) NiCa zou ik niet doen, geen looptijd. Neem KAN1050 ers en je kan leuk vliegen.

EDIT:

Ik zou een 6x3 of 6x4 proberen voor je 1200mm vleugel. Heeft wat meer rendement ;)

Speed480 is een leuk alternatief. De 480BB helemaal, weet ik van mijn MPX Twin-Jet.
Maar welke speed400 heb je er nu opzitten dan, de speed400 komt namelijk in vele gedaantes ( zelfs vanaf 4,8V !! ).

En wat betreft de prop, al eens een Gunther geprobeerd?
Of heb je er een klappropje opzitten?

( Wachten op Harold !!! ).

Hans.

@ Hans

Ben blij dat ik hier gelijk niet de kop werd ingedrukt maare het is zo"n motortje van Graupner op 8,4 Volt met inderdaad een klapprop van Aeronaut. Ik moet voor de goede orde eraan toevoegen dat ik nog niets anders heb geprobeerd. (van Guntherprops heb ik al veel gehoord op het forum doch ken ze niet persoonlijk)

@ Tadango

Ik heb inderdaad wat weinig looptijd maar ik mis vooral dat OOMMPHH gevoel die je bij andere vegelijkbare motoren ziet. Deze Speed 400 is een beetje mak met die set up.

Stevo

Ik ben nooit echt goed thuis in propmaten, maar zoals Tadango als schreef, waarschijnlijk is je propmaat en spoed is teveel.
En ik ben bang dat het 8,4V motortje een beetje tam is op 9,6V.
Meestal worden de speed400's flink opgestookt. 7,2V speed400 op 9,6V bijvoorbeeld, dan gaat hij lekker lopen, koeling genoeg!!.

Voor een klappropje moet je denk ik naar een 6 x 4(,5) gaan. Maar hopelijk kunnen wijzere mannen dit advies beaamen of vervloeken!.
Anders even een catalogus van een Robbe/Graupner etc even bekijken voor hun adviezen van propmaten bij speed400.

Hans.

@ Hans N

Dus Hans als ik het goed begrijp dan zal een speed 400 7,2 V op 9,6 Volt meer vermogen geven dan een speed 400 8,4 V op 9,6 Volt met de zelfde prop :roll:

Stevo

De Jamara pro 480 HS, op 7 cellen, "verbruikt" ca. 15A met een Güntertje, dat is meer dan 100W aan (bruto) power..... en dit motorreke is nog prijsvriendelijk ook, ca. € 8,50 .....

( Tegelijk met Dirk gepost, dit bericht slaat op het laatste bericht van Stevo ).

Yep.
Alleen krijgt het motortje wat méér op z'n donder, maar dan had het maar geen goedkoop speed400-tje moeten worden.

Of hiermee je probleem ook opgelost is, weet ik niet.
Ik ben overgestapt/(aan het overstappen) op brushless.
Gelukkig heb ik daar ook weinig verstand van !

Hans.

Je moet met een prop uitkomen op ongeveer 13A. Gewoon meten en proberen :) Anders een grotere kiezen tot je mooi ronde de 13A zit. Probeer beneden de 15A te blijven ;) anders word het wel erg warm.

Bedankt Dirk,

dat is inderdaad een mooie uitleg, Ik heb nogthans in die FAQ gekeken maar ik had blijkbaar door de bomen het bos niet gezien :oops:

Stevo

Heb de FAQ ook ff bekeken, heb toch nog een vraag.

Ik heb nu een 6x3 Graupner CAM klapprop op een Protech MegaX 400 7.2V @ 8-Cellen KAN1050. Zou een 7x3 Graupner Scimitar klap ook nog gaan werken? Of zou de stroom dan te veel oplopen?

edit:
Heb nu een 6x3 CAM Klapprop, een 6x4 Graupner Nylon en een 7x3 Graupner Nylon. Een 6x3 Graupner Nylon moet ik nog kopen. Nu nog een manier vinden om de trekkracht te meten.

Back