To stabilo-strut or not to stabilo-strut

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Hans Meij, 9 nov 2005.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In vervolg op:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29207
    het volgende dilemma: wat te doen met het stabilo. Nu gaat het niet om de sterkte maar om het gevaar voor het vast komen te zitten van de sleeplijn.
    Nu heb ik slechts een enkel keertje met de BL-gesleept en dat leverde geen probleem op zonder de beschermende struts. Hoewel er door de kenners wel voor gewaarschuwd was dat struts extra bescherming opleveren.

    Een staart van de BL ziet er zo uit:
    [​IMG]

    De Calmato heeft orgineel een staart die er zo uit ziet:
    [​IMG]

    Een staartje met behoorlijk risico voor het vast komen te zitten van de lijn vanwege het feit dat het richtingsroer niet doorloopt tot onder het hoogteroer.
    Struts toepassen zou een verbetering zijn, maar is dat afdoende.
    Een andere oplossing is het richtingsroer uitvoeren zoals bij de BigLift.

    Optie 1: Calmato staart zonder struts
    Optie 2: Calmato staart met struts
    Optie 3: BigLift staart (doorlopend rischtingsroer) zonder struts
    Optie 4: BigLift staart met struts

    Your votes please
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  3. hoi hans

    Ik had op mijn bl wel struts zitte , en die had ik gemaakt van een 6 of 8mm aluminium buis die je gewoon bij de gamma kunt halen .
    En bertus achter zo'n buis blijft isolatie niet snel haaken.
    ik had die struts alsvolgt gemaakt
    1:ik zaagde de alu. buizen op maat af.
    2.uiteinde klemde ik tussen de bankschroef zodat hij mooi plat is
    3:gaatje boren in de platte kant van de struts en in stabilo en kielvlak .
    En dan heb je mooi struts (vindt ik zelf dan ).
    En het houdt ook trillingen tegen.

    Goetjes,
    Kevin Manders
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Bertus, Kevin,
    Voor de goede orde, het gaat om de keuze van struts voor toepassing op de vergrote Calmato.
    Ik neig er naar om de staart van de Calmato uit te voeren zoals deze orgineel is, dus zo als op de foto. Aangezien mijn pull-pull aansturing van het richtingsroer boven het stabilo zit, zie ik dit als een zodanig kwetsbaar punt dat struts wel noodzakelijk zijn.
    Ik voel op dit moment dus het meeste voor Optie 2
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hans, Bertus
    Het is idd allemaal een keuze.
    Ik ben met struts begonnen omdat de achterkant van de ST een sterkte probleem had, het enorme kielvlak op een relatief smal stukje romp leverde te grote krachten op, ik heb er eens met proefdraaien, zonder vleugels en stabilo er aan(nooit doen...) het hele stabilo spant mee kapot gedraaid.
    Na reparatie heb ik de struts aangebracht, en nooit problemen meer gehad.

    Als de zwever schuin achter de romp komt de hangen, dan loopt het touw om het kielvlak hee, die krachten zijn niet misselijk te noemen. en kunnen je kielvlak constructie beschadigen.
    De struts zorgen er ook voor dat het stabilo niet zo kan gaan rammelen, als veel kisten doen met zware motoren.

    Bertus heeft gelijk dat de struts idd de kans vergroten dat bij afgooien het voorste stukje kan blijven hangen, mooi beschreven overigens hoe dat in zijn werk gaat, Bertus! Dat klopt ook zo!
    Soms lukt het om de lijn af te schudden met wat forse halen aan je hoogteroer, soms moet je er mee landen. Tot nu toe heeft dat nog nooit problemen opgeleverd.

    Alles bij elkaar opgeteld blijf ik toch met struts vliegen, luchtvaart is nou eenmaal een zaak van compromissen, de ideale oplossing vindt je toch nooit!
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Klopt,

    Struts kunnen tot halverwege het kielvlak, dat is hoog genoeg.
    Nee, ze zijn er ook wel eens achter bijven hangen bij de ST.

    Ik heb een keer geexperimenteerd met isolatiebuis van 2m lengte, maar die klapte na afgooien dubbel en sloeg steeds om het stabilo.
    Dus weer terug naar de 1m versie. Die ter hoogte van het kielvlak op de kabel schuiven, zodat hij bij afwerpen gelijk naar achteren verdwijnt.
    Tja, dan rest natuurlijk nog dat voorste gedeelte van de lijn dat nog kan blijven haken.

    Bij mijn laatste sleepkabel heb ik dat ook weer licht gemodificeerd, vroeger had ik "tenten" scheerlijn tussen de lus en de slaapkabel geknoopt bij wijze van overgangsstuk, maar ik bedacht dat het helemaal geen nut heeft, dus loopt de sleepkabel nu door tot het begin en eind, heb daar een lus in gevouwen en daar knoop ik de sleeplus direct aan vast.
    Omdat de sleeplijn een stuk dikker is als dat tenten scheerlijn, blijft dit veel minder snel ergens achter haken.


    Ik ben dus ook benieuwd naar dat oprolstysteem, alhoewel die natuurlijk weer niet van die dikke lijn gebruiken, en dat vind ik nou net zo lekker slepen......

    Ben ook benieuwd hoe ze het afwerpen, bvb als de zwever niet kan ontkoppelen.
     

Deel Deze Pagina