Toch een T-rex geworden!

Hallo,

De laatste tijd zit ik er aan te denken om een betere micro heli te kopen.
Na mijn ervaringen met mijn dragonfly 4 is het tijd voor wat beters.
Nu zit je natuurlijk altijd met open mond naar trex’s te kijken, en dat is dan ook wat ik wil.

Nu zijn er meer heli’s in die klasse.
Dus ik ben op onderzoek gegaan. Veel heb ik kunnen vinden op trex tuning waar ze ook vergelijkingen hebben tussen de trex en de X400.
Nu blijkt volgens die site de X400 stabieler en een meer complete heli te zijn als de trex 450X

Nu heeft Align ook de XL versies van de trex 450 uitgebracht.
Misschien wel ter compensatie van de X400.

Tussen de X400 en de 450XL heb ik nog geen vergelijkingen gevonden, dus misschien dat iemand mij hier kan vertellen welke de “betere” heli is?

Nu gaat mijn voorkeur nog uit naar de X400 en ben wat gaan zoeken naar prijzen.
Nu ben ik bij deze gekomen, en dat lijkt me wel wat:

http://cgi.ebay.com/CF-Pro-ARK-X-40...oryZ2563QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Nu zit ik hier ook weer met wat vragen:
- Wat is de kwaliteit van alle electronica?
(Gyro, servo’s, motor/regelaar, lipos enz)

- Verstandig om deze heli als beginner te halen? Of kan ik beter de alu versie kopen ipv carbon? Deze:

http://cgi.ebay.com/PRO-ARK-X-400-X...oryZ2563QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Of ben ik beter/goedkoper uit als ik mijn eigen heli samen stel qua electronica?

Voor zender zit ik te denken aan een optic 6 of eclipse 7

Mijn budget ligt rond de 650 euro

Hartelijk dank alvast.

MVG,
Tjerk

Incl. zender :?: volgensmij is dat erg krap

Bij ons op de club heeft iemand een TRex 450 met upgrade. Zonder zender koste hem dat €900 (wel het beste van het beste wat electronica betreft)

welke beter is weet ik niet, maar het zal elkaar niet ver ontlopen. Ik zou kiezen voor diegene waarvan het makkelijkst (goedkoopst) rezerve onderdelen te koop zijn.

L A U R E N S zei:

Incl. zender :?: volgensmij is dat erg krap

Bij ons op de club heeft iemand een TRex 450 met upgrade. Zonder zender koste hem dat €900 (wel het beste van het beste wat electronica betreft)

welke beter is weet ik niet, maar het zal elkaar niet ver ontlopen. Ik zou kiezen voor diegene waarvan het makkelijkst (goedkoopst) rezerve onderdelen te koop zijn.

Bedankt voor de reply!

Nou als ik reken:

Die bovenste link, zeg maar 400 dollar met shippen is 400 euro met invoer (worst scenario). 2e hands zender met ontvanger voor 200 moet kunnen, dus met 650 moet ik een heel eind kunnen komen denk ik.

Ik heb veel ervaring met ebay bestellingen en bestellingen uit het buitenland. Dus ik denk dat ik met mijn schattingen wel goed zit.

dat al maar de kwaliteit van de motor, lader, servo's, regelaar en gyro is een verassing :) En dat is vaak niet zo positief ;) Het is alleen wel goedkoper dan zelf samenstellen. Dat kan je snel genoeg berekenen.

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden.
Die electronica van die set vertrouw ik ook niet helemaal, maar die set trok me wel aan vanwege de alu onderdelen.

Omdat de prijsen tussen Nederland en het buitland niet zo veel schelen tov die voor auto onderdelen, heb ik besloten de hele meuk in Nederland te kopen.

Nu heb ik een klein lijstje en weer wat vragen opgestelt:

Ark x400

3 x HS 55

1 x jamara digi 5c (tail)

GY 240 gyro

450TH BL motor
450TH.JPG

Align 25A Brushless ESC
rce-bl25a_1.jpg

FlightPower Extreme 11.1V 2200 mAh
FP3S1P2200.JPG

PowerPeak Lipoly 300
8436.jpg

Hoe ziet deze setup eruit? Compleet op de zender/ontvanger, na?
Wat is er beter aan de GY401 dan de GY240?
Iemand ervaring met deze accu/lader?

Hartelijk dank,
Tjerk

Hoi NFSavage,

Ik gebruik ook deze Robbe Powerpeak lipoly 300 lader en ik ben er zeer tevreden over. Hij is niet duur, en je krijgt er heel wat voor terug :D

Groetjes,

Remco

NFSavage zei:
Wat is er beter aan de GY401 dan de GY240?

de GY401 kun je door middel van de je zender om schakelen naar heading lock of normale modus, bij de GY240 moet je dit op de gyro zelf doen.

Bedankt voor de antwoorden!

Krijg ik er later spijt van dat ik niet 30 euro meer neergelegd heb en een gy401 gehaald heb?
Op het moment heb ik zoiets van "nouja, lekker belangrijk, je zet hem toch altijd wel op HH.”

Of is het wel handig dat je kan switchen?

Weet iemand wat meer over die motor, of heeft iemand een suggestie?
Gaan deze motor en regelaar wel samen? (ben een leek op BL gebied)

Dank u zeer,
Tjerk

Persoonlijk zou ik eerder voor een Hornet X3D gaan dan een Trex/X400. Je kan wel zeggen, zo'n Hornet is 2X duurder, maar dan moet je zelf eens kijken hoeveel Trexen/X400's rondvliegen die helemaal standaard zijn.

als je toch aan de blig gaat neem dan een t-rex.
over niet alte lange tijd kopt i uit kompleet met bling voor rond de 350 a 400 euro meen ik.
voor de rest is een t-rex een stuk stabieler.
ik vloog hier voor een fp en nu dan de t-rex en dat bevalt me 100%.
de 401 is een topper met de hitec 50.
de motor is niet mis mee de regelaar vind ik persoonlijk iets minder mijn cc 35 doet het goed en is goed te proggen.
de digi servo ken ik niet maar kijkt me niet slecht.
de accu is ok maar kan goed koper kijk maar ff bij de link hier onder.

http://www.mfis.net/microflight/shop/products_new.php?osCsid=af219e3a3546d7223da8cf15d0afe5b3

wat is de reden dat je de x400 koopt??

wat ik aan de x400 zie is dat de kop iets minder afstel baar is.
http://www.trextuning.com/ en http://www.x400tuning.com/
hier staat heel veel info van a tot z.

Bedankt voor de reactie Michel,

Voor de X400 is ook al een complete alu head bij elkaar te sprokkelen.
Dus bling komt wel goed ;) (maarja eerst maar eens vliegen voordat de bling komt)

Hieruit komt mij beslissing tot de x400 voort.
Overall Conclusion

The T-Rex from Align provides a cheap and very 3D capable machine from stock. Parts availability is good and the market for the T-Rex is more mature. Building a T-Rex requires a lot of care and attention and there is some degree of slop in the control systems. Additionally the bushings and bearings are not all a good fit or produce effortless free movement in the control horns. The T-Rex is highly configurable due to the plastic frames and modifications are easily achieved. Parts are also very cheap.

The X400 from ARK also provides a cheap but less 3D capable machine from stock. The X400 is much more stable than the T-Rex and therefore more suited to a beginner pilot. Building the X400 requires less attention in getting the controls free from binding and the whole control system is much tighter and slop free. Bearings and bushings are a good fit and the whole control mechanism is smooth running. The X400 is not highly configurable but it does have a lower all up weight than the T-Rex, negating the need for adverse frame lightening methods. Parts availability is not so good but will get better with time. Repair costs are likely to be slightly higher than the T-Rex.

The X400 is overall a higher quality kit and it's flight characteristics are more predictable than the T-Rex, particularly collective control which is superb for a micro helicopter. The T-Rex is more of an experts machine and with some modification can be made to be as good as the X400 in terms of it's control mechanisms but this is at extra expense of upgrade parts.
Bron: trex tuning.com
Natuurlijk is dit verhaal gebaseerd op de mening van 1 persoon, maar als ik de vergelijkingen in de tabellen zie lijkt de x400 mij ook completer.

Nu mag de X400 volgens dat verhaal wel geen goeie 3d vlieger wezen, maar daar heb je toch nog niks aan als beginner. Tegen die tijd tel je 130 euro neer voor een trex en zet je de electronica over (bewijze van).

Ben ook weer aan het zoeken geweest en heb weer een lijstje.
X400 met 450 TH motor - 149 euro
GY 240 - 95 euro
Align 35A regelaar - 59 euro
HS 55 - 16.50 (heb er nog 2 liggen)
Jamara digi 5c - 18,50
2200 mAh lipo - 65 euro
robbe lader - 22.95

Totaal 425 pleuro

Zender/ontvanger voor 250 moet kunnen
Sanwa RD8000

Tell me what you think!

ik heb ook de x400.. alhoewel hij nog niet vliegklaar is.
Ik heb de x400,
cccp upgrade,
alu tailrotorbehuizing,
gebruik een mega 1615/3
hacker 40 heli regelaar
futaba gy 240 gyro,
servo's 4 x hype bb
accu kokam 3s 2100

kwaliteit van de onderdelen is prima.
Vind de standaard alu body te gek..

vliegeigenschappen ? volgen nog ;)

Peter

Ik heb sinds kort ook een x400 en vlieg(hover) nog maar kort. Naar mijn idee is de X400 een stabiele heli (in vergelijking met een df22d).

De FlightPower Extreme 11.1V 2200 mAh is wat lang en past daardoor minder goed in de canopy. Hierdoor komt er extra mechanische belasting op de cellen. Of dit een probleem is weet ik niet.

De HS 55 passen niet direct. De bevestigingsgaten komen niet helemaal overeen, maar dat is makkelijk aan te passen.

Het witte plastic van de X400 is erg bros en breekt daardoor snel.

Er zijn bij mij al 2 tail blades afgebroken tijdens het opspinnen.
De daardoor ontstane trillingen resulteerde in een gebogen as en een afgebroken borging pin van de tailcase.

Inmiddels heb ik bijna al het witte plastic (behalve flybar paddles en landingsgestel) vervangen door T-rex onderdelen.

MK

Dat klinkt niet al te best.

Ik heb al veel gelezen over de x400 op dit en andere fora's maar dit verhaal is nieuw voor mij. Heb je de X400 V2?

Ik heb de afgelopen tijd ook veel tips gehad van michel pet, (thanks michel!)
die mij ook het een en ander heeft voorgesteld. Zo kwam hij ook met die set:

http://www.rc-toro.com/product_info.php/cPath/22/products_id/606

Het lijkt me wel wat, alleen vertrouw ik die electronica weer niet.
Zal het gewoon de align 25A regelaar zijn met een andere sticker?
En er staat helemaal niks over de motor bij :S

Iemand raad?

MVG,
Tjerk

De mijne is zeer waarschijnlijk een eerste versie.

Over het plastic is al meer geschreven:
http://www.runryder.com/helicopter/t191718p1/
http://www.runryder.com/helicopter/t183636p1/
Mijn tail blades zagen er net zo uit.

Ik ben zeer te spreken over het chassis. Dit is van een goede kwaliteit.
De rotorhead heb ik weinig problemen mee gehad(een schroefje los getrild).

Mijn tips:

- Vervang de tail blades
- Zet het landingsgestel extra vast met dunne tiewraps
- de mod op www.trextuning.com/phpBB2/viewtopic.php?t=709

De ark regelaar gebruik ik ook. ik heb er nog geen problemen mee gehad. Het is een eenvoudige regelaar met zeer weinig programmeer opties. Een governor mode ontbreekt.

MK

In plaats van HS55's kun je beter HS56's nemen (ook geschikt voor de staart)

Er worden diverse problemen met de HS55's gerapporteed, centrering is bijvoorbeeld een van de issues.

Futaba's zijn overigens ook goed, maar neem niet de HS55's

Bedankt MK!

Dat ik dat over het hoofd gezien heb zeg.
Nasty stuff wel.

Trex tail-blades dan maar ;)

Er is trouwens een nieuwe versie.

New Improved Version Specifications:

1. Improved two main gears

2. Improved skip pad

3. Improved tail blades

Ook de eerste keer dat ik dat over de 55'ers hoor.
Ik heb er nu 2 in mijn DF en doen het beide prima hoor!
Thanks anyway!

MVG,
Tjerk

Hallo,

Ik heb sinds enige tijd de X400 :D . Het bouwpakket was eenvoudig te bouwen en zeker met behulp van de foto's op X400tuning.com. Alleen de speling op de elevator en hevel was bij mij veel te groot. Ik ga nu dan ook de aluminium uitvoering bestellen. Ik had zelf de Hitec servo's HS55 maar twee daarvan zijn na een paar vluchten al kapot. Ik heb ze vervangen voor de Graupner C121 en die bevallen prima (zijn ook sterker). Ik zoek alleen nog een goede servo voor de heck, het liefst snel en digitaal (ik heb de gyro GY401). De meesten zijn te groot en dan moet je hem op de heckbuis monteren. De Yamara 5c digi schijnt van horen zeggen niet zo'n goede servo te zijn. Iemand nog suggesties?

Verder is het een stabiele heli met een sterk frame waar je veel plezier van kunt hebben.

Groeten,

Jan

Hoi hoi,

De DS 281 (Graupner)doet het goed, volledig spelingvrij, perfecte 0 stelling en ook nog heel krachtig en nog erg duurzaam. Echter sneller (niet digitaal) is de SES 170 bb (Simprop). Iets minder krachtig, maar op de staart is dat ook niet nodig. Ze doen het bijde trouwens goed i.c.m. een 401.
Maar zelf vlieg ik ook al tijden met de Jamara 5G digi en deze bevalt me goed. Wat zijn de na horen zeggen problemen? En waar gehoord? (Ben ik er eens vooraan i.p.v. het gecrash :wink: ... oeps, servo stuk of stuk door de crash??? :wink: ).

Groetjes A.

Back